• 0

Nieuwe BV met (bijna) zelfde werkzaamheden

Hallo,

 

Ik ben gevraagd toe te treden tot een startende onderneming (toeleverancier in de bouw) waarvoor een nieuwe BV zal worden opgericht en beide 50% eigenaar zijn. De compagnon en ik behouden beide onze eigen werkzaamheden, in mijn geval een eenmanszaak met nagenoeg dezelfde activiteiten, mijn inbreng is arbeid en kennis.

 

Vraag 1 is of dit belastingtechnisch zal worden geaccepteerd vanwege de aftrekposten in een eenmanszaak.

 

Vraag 2 is hoe zit het met de aansprakelijkheid, stel de BV gaat op de fles, is mijn eenmanszaak en prive vermogen (pand, huis, etc) veilig.

 

Vraag 3 Als mijn eenmanszaak ook een BV word (wat wel in de planning zit) Is deze bij een faillissement van de 2e BV veilig. Ik kan me voorstellen dat een curator zou kunnen stellen dat er werk of vermogen in mijn eenmanszaak/bv is gegaan.

 

Zijn er nog andere zaken waar rekening mee moet worden gehouden. Ik dacht zelf misschien een optie om alleen aandeelhouder (dan geen loon?) te zijn maar weet niet of dat kan en wat dan de aansprakelijkheid is als eigenaar failliet zou gaan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Vraag 1 is of dit belastingtechnisch zal worden geaccepteerd vanwege de aftrekposten in een eenmanszaak.

 

Ik zie het probleem niet, zolang je maar niet gaat factureren vanuit de eenmanszaak naar de BV, en qua uren duidelijk en aantoonbaar onderscheid tussen beide bedrijven maakt (de uren voor de BV tellen niet mee voor het urencriterium immers) en je voor de BV een gebruikelijk loon toepast

 

Vraag 2 is hoe zit het met de aansprakelijkheid, stel de BV gaat op de fles, is mijn eenmanszaak en prive vermogen (pand, huis, etc) veilig.

Ja, mits er geen sprake is van bestuurdersaansprakelijkheid (voor oa het niet of niet tijdig doen van aangiftes, niet afdragen van belastingen en je niet als goed bestuurder gedragen)

 

 

Vraag 3 Als mijn eenmanszaak ook een BV word (wat wel in de planning zit) Is deze bij een faillissement van de 2e BV veilig.

idem

 

Ik kan me voorstellen dat een curator zou kunnen stellen dat er werk of vermogen in mijn eenmanszaak/bv is gegaan.
Niet relevant zolang je geen vreemde onzakelijke verschuivingen/transacties tussen beide BV's doet voorafgaand aan een surseance of faillissement: dus ook geen klanten van de slechte naar de goede BV overhevelen!

 

Ik dacht zelf misschien een optie om alleen aandeelhouder (dan geen loon?) te zijn maar weet niet of dat kan en wat dan de aansprakelijkheid is als eigenaar failliet zou gaan.

Het kan en als jij niet werkt voor deze BV (ook niet via je eenmanszaak!) is er geen DGA salaris van toepassing. Ben je vervolgens ook geen bestuurder en houdt je je niet bezig met de dagelijkse gang van zaken , dan ben je ook als bestuurder niet aansprakelijk te stellen.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag 2 is hoe zit het met de aansprakelijkheid, stel de BV gaat op de fles, is mijn eenmanszaak en prive vermogen (pand, huis, etc) veilig.

Ja, mits er geen sprake is van bestuurdersaansprakelijkheid

En je niet een lening voor de onderneming hebt afgesloten waarvoor je privé hebt meegetekend.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.