• 0

Aankopen onderdelen buiten de EU

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er vanuitgaand dat je kleinschalig inkoopt, en niet van plan bent om zelf een zeecontainer vol te importeren:

 

Het vervoersbedrijf (Postnl/UPS/Fedex/DHL/etc) int de BTW, importheffingen en administratiekosten bij aflevering.

De BTW kan je vervolgens weer als voorbelasting aftrekken, net zoals bij binnenlandse aankopen.

 

Link naar reactie
  • 0

Overweeg je werkelijk om voor € 30,- "apparatuur voor je onderneming" te kopen in China omdat dat veel goedkoper is?

 

Welke besparing zou je hebben? Misschien € 20,- tot € 30,-. Als het prijsverschil groter is, dan moet er bijna wel een luchtje aan zitten. Waarschijnlijk stinkt het zelfs. Welke risico's heb je?

 

1. Je betaalt en hoort niets meer

2. Je krijgt inferieure kwaliteit

3. Het product heeft geen CE en / of voldoet niet aan verdere strenge eisen van de EU

4. Je hebt geen garantie als het defect is / gaat

5. Je krijgt een of andere kopie van een origineel. Een plagiaat

6. Als er schade veroorzaakt wordt door een slecht of onveilig product dat niet aan alle eisen voldoet, betwijfel ik of een verzekering uit zal keren.

 

Hoe groter je "besparing" is, hoe groter het risico als boven omschreven. Waarom wil je zoveel risico lopen om € 20,- tot € 30,- te besparen? De tijd die je eraan besteedt om zo'n besparing, met alle risico's van dien, te realiseren, kun je beter gebruiken om nieuwe klanten te zoeken. Dat levert waarschijnlijk meer op.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Die trays zijn vaak ook namaak.

In tegenstelling tot wat er op het plaatje staat, zit er dan geen logo op de zijkant, en is het een beetje dunner flubberig plastic.

 

Ze doen echter wel wat ze moeten doen.

En gezien de trays in het verleden hier helemaal niet los verkrijgbaar waren (toen ook niet voor 29 EUR, maar alleen bij aankoop van een harde schijf), hebben we ze inderdaad ook wel eens uit het oosten gehaald.

Link naar reactie
  • 0

OK, als er geen elektronica in zit, is het risico dat je een slecht product krijgt toegestuurd minimaal.

 

Mijn commentaar op deze verkoper:

 

1. “Geschatte levertijd binnen 12 tot 36 werkdagen”. Bij “gratis”verzenden, wordt het op de goedkoopste manier (economy shipping) verzonden. Ga er maar van uit, dat het eerder 36 werkdagen (7 weken) duurt dan 12 werkdagen.

 

2. Koper betaalt kosten voor retourzending. Dat wordt vele malen duurder dan het onderdeel zelf kost. Zeker als je het vanuit hier naar China met tracking verstuurt. Dus als het stuk is, is het vaak een total loss.

 

3. "We only ship your order via Regular Airmail Post WITHOUT a tracking number.” Verzenden met tracking nummer kost USD 1,99 extra. Doe je dat niet, heb je geen poot om op te staan als het niet komt.

 

4. Het product en de verpakking schijnen origineel van Dell te zijn. Het logo van Dell staat tenminste op de foto's. Is het toch een plagiaat, heb je een probleem. Maar ook als het originele onderdelen zijn, kun je problemen krijgen omdat je uit een niet EU-land ontvangt en niet de houder van het merkenrecht bent. Ik geef toe, dat de kans dat je gepakt wordt klein is bij import van kleine hoeveelheden van dit soort producten. Maar helemaal legaal is het niet.

 

5. “We highly recommend buyer leaving positive feedback to us immediately once item has been purchased. In return, we will leave positive feedback to you at once.”

“If you are unhappy for any reason, please contact us and allow us to make you happy. Leaving Negative or Neutral Feedback will void the warranty..”

 

Tja, zo kom je wel aan een positieve feedback van 99,4%. En wat doen ze als je niet meteen een positieve feedback stuurt nadat je besteld hebt? Sturen ze dan niks?

 

6. De verkoper is een privé persoon. Je weet dus niet wie er werkelijk achter zit. Komt hij in de problemen is hij zo verdwenen en opent hij een nieuw account onder een andere naam.

 

Ik weet, dat enkele lezers nu zullen zeggen dat ik spoken zie. Het zal in jouw geval inderdaad allemaal zo'n vaart niet lopen met problemen maar het is misschien toch iets om over na te denken. Moeten we werkelijk het onderste uit de kan hebben en tot op de laatste cent besparen en daardoor veel voordelen van het kopen via de officiële kanalen niet meer hebben? Iedereen klaagt erover, dat de Chinese verkopers in AliExpress of Ebay met ramsch de markt voor vooral de kleine webshops kapot maakt. Maar dezelfde kleine webshops kopen zelf wel bij leveranciers in AliExpress.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ik betaal met PayPal en dan American Express, dus krijg het geld gewoon terug als er iets mis is of als het product niet aankomt.

 

Ik ben voornamelijk benieuwd naar de btw- en administratiekosten implicaties, maar ik denk dat ik dat beter aan de postorder-bedrijven zelf kan vragen.

Link naar reactie
  • 0

".... als er iets mis is of het product niet aankomt".

 

Je hebt dan waarschijnlijk al wel een positieve beoordeling gegeven dat "alles ok" is, is het zijn woord tegen jouw woord als niet met tracking nummer verstuurd werd en, als de douane het in beslag heeft genomen, is het helemaal jouw probleem.

 

Ik denk niet dat Paypal en American Express in zulke gevallen in jouw voordeel gaan beslissen. Vooral dat "alles OK" zou dan wel eens problemen kunnen opleveren.

 

Met betrekking tot je laatste post: Bij bedrijfsmatige invoer moet je altijd aangifte voor de BTW doen. Daar geldt geen vrijstelling tot Euro 22,00. Inklaringskosten heb je dus altijd als bedrijf. Koop je het privé en gebruik je het zakelijk? Dan zul je de kosten voor je aankoop niet als bedrijfskosten kunnen opgeven lijkt me.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Met betrekking tot je laatste post: Bij bedrijfsmatige invoer moet je altijd aangifte voor de BTW doen. Daar geldt geen vrijstelling tot Euro 22,00. Inklaringskosten heb je dus altijd als bedrijf.

 

Ook bij kleine zendingen waar overduidelijk een aparte bedrijfsnaam en naam contactpersoon op staat, rekent de post niets.

Wordt dan serieus van je verwacht dat je alsnog een douane agent inhuurt om de import van een plastic onderdeeltje van 6 EUR te melden?

 

Link naar reactie
  • 0

Met betrekking tot je laatste post: Bij bedrijfsmatige invoer moet je altijd aangifte voor de BTW doen. Daar geldt geen vrijstelling tot Euro 22,00.

Dit klopt niet. De vrijstelling voor Btw en invoerrechten voor lage-waarde zendingen is ook van toepassing bij aankopen door ondernemers, mits (bij particulieren ook) aan de voorwaarden wordt voldaan, dus pre-labelled, intrinsieke waarde onder de 22/150 euro en geen accijnsproducten.

Link naar reactie
  • 0

Het kan zijn, dat ik het bij het verkeerde eind heb.

 

Ik ben uitgegaan van mijn eigen oude situatie waarbij ik mijn bedrijf in Duitsland had. Daar bestaat de plicht als ondernemer over alle zendingen vanuit een niet EU-land BTW op te geven. Bij een controle van mijn boeken werd me duidelijk gezegd, dat de vrijstellingsgrens alleen maar geldt voor particulieren en het ook nog eens goederen voor eigen gebruik moeten zijn.

 

Misschien ben ik er ten onrechte vanuit gegaan, dat het in heel Europa zo geregeld is.

 

Intussen heb ik verschillende sites van de belastingen doorgelezen en kom tot de conclusie, dat het verwarrend is of op zijn minst niet 100% duidelijk.

 

Op deze Site van de Belastingdienst lees ik het volgende: "Dit onderdeel is alleen bedoeld voor particulieren, die goederen ontvangen uit het buitenland van organisaties en bedrijven."

 

Hier worden duidelijk de bedragen van de vrijstellingen genoemd.

 

Op bv deze Site van het Ondernemersplein staat een bericht van de belastingdienst (Belastingen bij internationaal ondernemen) waar met geen woord over een vrijstellingsgrens voor de BTW wordt gerept. Ook op andere sites kan ik niets vinden waaruit duidelijk blijkt dat de vrijstelling ook voor ondernemingen geldt.

 

Mijn conclusie uit de informatie die ik kan vinden is dan ook, dat de vrijstelling ook in Nederland alleen voor particulieren geldt.

 

Kan het misschien zijn, dat de BTW niet aan de post hoeft te worden voldaan als het BTW-bedrag onder Euro 5,00 blijft, maar desondanks toch in de BTW-aangifte moet worden verwerkt? In dat geval is de situatie hier dezelfde als in Duitsland (en is het waarschijnlijk toch een EU-regeling of afspraak)

 

Misschien kan iemand van de belastingdienst hierover eens een duidelijke uitspraak doen in de zin van "De Euro 22,00 regeling geldt alleen voor particulieren" of "De Euro 22,00 regeling geldt zowel voor particulieren als ook voor ondernemers".

 

Ik ben benieuwd wat daar uitkomt.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de douane er al jaren geleden op geattendeerd dat die zinsnede niet correct is... maar ja. Blijkbaar gaan ze ervan uit dat bedrijven wel weten hoe het zit en particulieren niet, waarschijnlijk om particulieren erop te attenderen dat ze mogelijk nog met extra kosten te maken kunnen krijgen.

 

Evengoed is de vrijstelling Europees geregeld in artikel 23, lid 1 van Verordening (EG) nr. 1186/2009:

"Behoudens artikel 24, zijn van rechten bij invoer vrijgesteld zendingen bestaande uit goederen met een te verwaarlozen waarde die uit een derde land rechtstreeks aan een geadresseerde in de Gemeenschap worden gezonden".

 

Een geadresseerde kan een particulier zijn maar ook een ondernemer. In het Handboek Douane (voor Ondernemers......) staat het als volgt uitgelegd:

"De vrijstelling van rechten bij invoer heeft betrekking op zendingen die bestaan uit goederen met een te verwaarlozen waarde die rechtstreeks uit een derde land aan een natuurlijk persoon of rechtspersoon in de Unie worden gezonden". Daar heb je het dus van de BD zelf......

 

Zendingen van de ene particulier aan de andere vallen onder artikel 25 t.m. 27 van de verordening. Overigens is het nog een kwestie van tijd voordat de vrijstelling van lage waarde zendingen de nek wordt omgedraaid.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben uitgegaan van mijn eigen oude situatie waarbij ik mijn bedrijf in Duitsland had. Daar bestaat de plicht als ondernemer over alle zendingen vanuit een niet EU-land BTW op te geven. Bij een controle van mijn boeken werd me duidelijk gezegd, dat de vrijstellingsgrens alleen maar geldt voor particulieren en het ook nog eens goederen voor eigen gebruik moeten zijn.

 

Misschien ben ik er ten onrechte vanuit gegaan, dat het in heel Europa zo geregeld is.

 

Zal niet de eerste keer zijn dat verschillende landen hetzelfde verdrag compleet anders interpreteren... :)

 

 

https://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/HDU/douanevrijstellingen-goederen_met_te_verwaarlozen_waarde.html

 

3.2 Reikwijdte vrijstelling rechten bij invoer

 

De vrijstelling van rechten bij invoer heeft betrekking op zendingen die bestaan uit goederen met een te verwaarlozen waarde die rechtstreeks uit een derde land aan een natuurlijk persoon of rechtspersoon in de Unie worden gezonden.

(artikel 23, lid 1, Verordening (EG) nr. 1186/2009)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.