• 0

verkeerde zending. klant wil niet retouren

Goedendag,

Ik heb een probleem.

Ik heb een kleine bestelling van een klant ontvangen welke uiteindelijk niet verzonden kon worden door leveringsprobleem.

Nu is er naar die klant echter per ongeluk een veel grotere zending (250 euro) gestuurd.

Komt er op neer dat een verzendlabel met zijn adres gegevens op een pakket geplakt is wat naar andere klant moest.

Die zending is als enkel huisadres met handtekening voor ontvangst verzonden.

 

Pas 3 weken later kwam ik hier achter doordat klant die op zending zat te wachten zich melde dat hij niks ontvangen had.

Heb degene aan wie per ongeluk gestuurd was een mail en brief gestuurd met dat we per ongeluk verkeerd gestuurd hebben, onze excuses aangeboden en een verzendlabel bijgesloten voor gratis retour sturen..

Nu geeft die klant echter aan dat ze niks ontvangen hebben en dat ik zelf al aangeef dat ik een fout gemaakt heb en dat ik hem niet moet lastigvallen met mijn fout.

en handtekening zou niet van hem zijn.

 

Wil dus gewoon niks retour sturen, heeft waarschijnlijk al gebruikt of verkocht.

 

Hoe sterk sta ik nu als ik dit naar incassobureau stuur en daarna naar kantonrechter?

En moet ik aangezien hij aangeeft toch niet retour te sturen en/of te betalen voor de ontvangen producten niet de incasso procedure overslaan en direct naar kantonrechter stappen?

 

Wie heeft er advies?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Soms moet je leergeld betalen. m.a.w. Je verlies nemen en je interne organisatie op orde brengen,

 

dit is gewoon een foutje op een moment dat paar dingen snel afgehandeld moesten worden is het verkeerde label gepakt van een stapel.

en is net wat veel leergeld voor me op dit moment.

en zeker als iemand op de manier begint te roepen zoals deze klant heb ik daar wat moeite mee.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe sterk sta ik nu als ik dit naar incassobureau stuur en daarna naar kantonrechter?

Hoe en hoe hard kun jij aantonen dat de handtekening van de klant zelf is?

 

De zending is heel specifiek verzonden als Enkel huisadres en met handtekening. dus hij mocht niet bij buren aangeboden worden en moest voor getekend worden. of de handtekening dus van klant is of van huisgenoot kan ik niet zeggen. wel dus dat het van iemand op dat adres is.

 

(is ook geen studentenwoning maar een gewone eengezinswoning in normale buurt. kans is dus groot dat hij alleen woont of met gezin.

Link naar reactie
  • 0

Heb je die persoon ook gebeld?

Soms is bellen handiger dan mailen. Zeker als er al getekend is.

 

Bied eventueel een kortingsbon aan voor een bestelling in je webshop als tegemoetkoming.

 

 

Juridisch gezien volgens mij lastig. Want jij hebt zelf een fout gemaakt met versturen.

 

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 0

Een incassoprocedure betreffende welke overeenkomst?

 

Een rechtszaak vanwege jouw fout thv. 250 euro?

Hoe ga je aantonen dat hij niet bestelde goederen wel degelijk ontvangen heeft?

 

er was met de klant een overeenkomst tot leveren van bepaalde producten. we hebben enkel dus de verkeerde producten toegestuurd. In plaats van producten ter waarde van 25 euro dus producten ter waarde van rond de 250 euro.

 

Ik weet dat je iemand niet producten ongevraagd mag toesturen met bedoeling ze daarna tot betaling te verplichten.

 

Maar in dit geval is aantoonbaar duidelijk dat we een foutje gemaakt hebben en verkeerde producten gestuurd hebben (dat blijkt uit afmetingen van zending, gewicht van zending enz. (oorspronkelijk bestelde producten zouden een 200 gram gewogen hebben, dit woog ruim 9 kilo).

Dat ik een fout gemaakt heb betekend zover ik weet niet dat iemand die producten dan zomaar mag houden en niet terug hoeft te geven/sturen.

 

Zie het als een onverschuldigde betaling, die moet je ook gewoon terugbetalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je die persoon ook gebeld?

Soms is bellen handiger dan mailen. Zeker als er al getekend is.

 

Bied eventueel een kortingsbon aan voor een bestelling in je webshop als tegemoetkoming.

 

 

Juridisch gezien volgens mij lastig. Want jij hebt zelf een fout gemaakt met versturen.

 

Dat gaat helaas niet. klant had geen telefoonnummer opgegeven (bestelling was overigens via bol.com binnengekomen) en had in eerste instantie ook een onjuist e-mail adres opgegeven. daarom dus ook per brief gestuurd (als brievenbuspakje verzonden zodat ook traceerbaar was die brief).

 

heb gewoon netjes contact opgenomen maar klant reageert dus direct van: heb niet ontvangen, niet mijn handtekening en val me niet lastig met door jullie gemaakte fouten.

Link naar reactie
  • 0

Vervelende situatie. Er gaat aan beide zijden het een en ander mis. Ik denk dat je zowel Bol.com als de pakketdienst dan maar een onderzoek in moet laten stellen. Veel meer kun je zelf niet doen als je het gewicht van de zending scherp hebt, behalve toch procedures aanpassen.

 

Geen telefoonnummer en onjuist e-mailadres...

 

...en de klant is niet blij als hij verder benaderd wordt.

 

Weet deze dat zijn gegevens niet naar een derde verstuurd zijn?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Vervelende situatie. Er gaat aan beide zijden het een en ander mis. Ik denk dat je zowel Bol.com als de pakketdienst dan maar een onderzoek in moet laten stellen. Veel meer kun je zelf niet doen als je het gewicht van de zending scherp hebt, behalve toch procedures aanpassen.

 

Geen telefoonnummer en onjuist e-mailadres...

 

...en de klant is niet blij als hij verder benaderd wordt. Weet deze dat zijn gegevens niet naar een derde verstuurd zijn?

 

Groet,

 

Highio

 

 

Bestelling is op bol.com geplaatst (oorspronkelijke bestelling). die is vervolgens in mijn eigen systeem binnengekomen vanaf Bol en van daaruit heb ik dus labels aangemaakt en verkeerde zending toegestuurd via eigen verzendcontract.

 

Veel onderzoek kan niet gedaan worden, direct in verzendsysteem staat dat het een zending enkel huisadres en met handtekening was. handtekening staat daar direct online bij. gewicht staat erbij, afmetingen staan erbij, moment van aflevering enz.

 

Onjuiste e-mail adres was naar ik vermoed geen opzet, miste gewoon 1 letter in.

Link naar reactie
  • 0
Veel onderzoek kan niet gedaan worden...
Jawel, want ontvanger schrijft/zegt niet voor ontvangst van deze zending getekend te hebben.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Veel onderzoek kan niet gedaan worden...
Jawel, want ontvanger schrijft/zegt niet voor ontvangst van deze zending getekend te hebben.

 

Groet,

 

Highio

 

 

onderzoek postnl gaat niet verder als in systeem opzoeken van de voor ontvangst geplaatste handtekening die je dan retour krijgt. en die handtekening heb ik dus al.

en hoeft niet van de klant te zijn, iedereen op dat adres mag voor ontvangst tekenen, kan dus ook zijn vrouw, vriend of inwonend kind geweest zijn.

Ik zal niet snel kunnen aantonen dat hij zelf heeft aangenomen en getekend, kan wel aantonen met manier van verzenden, aflever gegevens en handtekening dat het op zijn adres is afgegeven. (

In verleden vaker rechtszaken gehad waarbij dit meer als voldoende bewijs was. enkel ging toen dus om zendingen waarvoor niet betaald werd (verzond nog op factuur toen).

Link naar reactie
  • 0

Wil dus gewoon niks retour sturen, heeft waarschijnlijk al gebruikt of verkocht.

Aannames, aannames... >;(

 

Mijn recente ervaring (als besteller) met bezorgdiensten is dat pakjes regelmatig niet aankomen, terwijl ze wel als afgeleverd worden geregistreerd en er zelfs (onbekende) handtekeningen in het systeem blijken te staan. Soms duiken die pakjes een week later ergens op, soms ook niet...

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Mijn recente ervaring (als besteller) met bezorgdiensten is dat pakjes regelmatig niet aankomen,

 

Dit jaar aardig wat online besteld en tot nu toe alles bezorg gekregen, waarbij het mij opvalt dat er vaak ook niet om een handtekening gevraagd wordt.

 

En verder met Marco eens dat het leergeld is, maar als gevestigd ondernemer stap ik daar misschien wat makkelijker over heen dan een beginnend webwinkelier.

 

juridische acties zijn een kosten/baten afweging. wat gaat het je kosten om 250 euro terug te halen?

Link naar reactie
  • 0

overigens nog ter aanvulling:

ik heb deze klant ook al 4 keer (2 x via e-mail nadat ik juiste e-mail adres had en voordat ik ontdekte dat ik een verkeerde zending gestuurd had en in de gestuurde e-mail en brief over de onjuiste zending) verzocht om zijn rekening gegevens door te geven zodat ik geld van de oorspronkelijke zending die niet uitgeleverd kon worden terug kon betalen. Hierop reageert hij helemaal niet.

 

Hij heeft dus volgens hem niet die andere onjuiste zending van 250 euro ontvangen maar hoeft kennelijk ook zijn 25 euro voor oorspronkelijke zending terug.

 

en wat het me gaat kosten om die 250 euro terug te halen?

Moet eens kijken of er nog no pay no cure bedrijven in deze business bestaan.

In verleden had ik bedrijf dat no pay no cure zowel de incasso als kantonprocedure deed. weet niet of die er nog zijn.

Link naar reactie
  • 0

overigens nog ter aanvulling:

ik heb deze klant ook al 4 keer.......

Typisch gevalletje van "trekken aan een dood paard"

 

 

 

2 x dus voordat ik wist dat er wat aan de hand was.

maar dit voornamelijk ter illustratie dat de klant duidelijk wat te verbergen heeft.

Als hij werkelijk niks ontvangen had had hij al lang zijn rekeninggegevens doorgegeven zodat ik geld van niet geleverde order had kunnen terugbetalen.

Feit dat hij geen enkele behoefte toont om geld van die niet geleverde order terug te krijgen toont wel aan dat er wel degelijk iets mis is.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

(...) dat de klant duidelijk wat te verbergen heeft (...)

Feit dat hij geen enkele behoefte toont om geld van die niet geleverde order terug te krijgen toont wel aan dat er wel degelijk iets mis is.

Wederom een keten van aannames die je niet verder helpt. Wat de mogelijke ontvanger verder heeft gedaan, en met welke intentie, is ook niet zozeer van belang. Probeer veronderstellingen van feiten te scheiden.

 

Als je met deze negatieve houding de mogelijke ontvanger tegemoet treedt, dan kan ik me goed voorstellen dat die zo reageert. Zo zou ik mogelijk zelf ook reageren. Probeer het eens op een vriendelijke manier, en desnoods: smother him in kindness. Dat levert waarschijnlijk veel meer op. Nu ben je niet eens meer in gesprek met die persoon.

 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1

Mocht de geadresseerde in de buurt wonen, dan kan je overwegen om even langs te gaan.

Met welk doel? "U geeft aan een pakketje niet ontvangen te hebben en dat kom ik nu even persoonlijk controleren" ... ???

Probeer het eens op een vriendelijke manier, en desnoods: smother him in kindness.

Met andere woorden, ga wél bij hem langs, maar dan om die 25 euro terug geven, die hij betaald heeft, maar waarvoor hij niets ontvangen heeft. Misschien met een bloemetje erbij voor het ongemak. En wie weet komt er dan nog een aap uit de mouw ...

Link naar reactie
  • 0

er is zeer vriendelijk contact met de klant opgenomen.

Uitgebreide excuses.

bijgesloten verzendlabel voor terugsturen enz. enz.

daarbij dus ook nog eens het verzoek om zijn rekeninggegevens door te geven zodat ik geld van andere bestelling direct terug kon betalen.

 

gewoon zeer vriendelijk, erkennend dat de fout bij mij ligt, alles aangereikt om op te lossen.

 

reactie die ik kreeg was:

 

ik heb t geheel niet ontvangen. Ik heb t geheel wat U beweert niet besteld en ook niet ontvangen, U geeft zelf al aan dat U intern de fout gemaakt, derhalve moet U t intern verder oplossen en mij verder niet lastig vallen met Uw eigen problemen.

 

Had ook nooit beweerd dat hij besteld had.

en op verzoek tot rekeningnummer dus wederom geen enkele reactie. kan bedrag van eerdere niet geleverde bestelling daardoor ook niet terugbetalen.

 

en nee is niet bepaald in de buurt om even langs te gaan

Link naar reactie
  • 0

Om het geld te retourneren kan je toch gewoon terug betaling aanklikken?

Althans bij mijn bank, paypal en ideal kan ik in 1 klik het geld (of een deel ervan) terugstorten.

Hoef ik niet het rekening nummer voor op te vragen.

 

Maar als het zo moet dan gewoon niet terugstorten, dan heb jij iets minder verlies ;)

 

En daar zou ik het gewoon bij laten, de tijd die je nu al kwijt bent aan deze zaak levert je niets meer op dan ergernis.

 

Leer momentje zullen we maar zeggen.

 

Succes.

 

Grt,

Berto.

 

Link naar reactie
  • 0

Weet je zeker dat het "interne onderzoek" van PostNL alleen maar tot de handtekening gaat? Heb je al contact met hun gehad? Hebben zij geen naam genoteerd van de ontvanger (wat wel normaal is bij het ondertekenen)? Kunnen zij de handtekening controleren met e.v. een eerdere handtekening in hun systeem? (kun je zijn naam herkennen in de handtekening?)

 

(waarom zou je dan eigenlijk nog kiezen voor bezorging met handtekening?)

 

Het komt ook voor dat de bezorger zelf even een krabbeltje zet en wel of niet het pakketje bij de buren neer zet. Ik kan me zo voorstellen dat er weinig incassobureaus zijn die zich (no cure no pay) aan deze zaak willen wagen.

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag aan de forumleden: even outside the box denken.

 

Stel dat het om een zending van 25.000 euro was gegaan, maar de rest van het verhaal was exact hetzelfde. Dan had neem ik aan niemand hier "leermomentje" gezegd, maar de problemen van niet kunnen bewijzen dat de vermeende ontvanger ook de echte ontvanger is, waren hetzelfde gebleven.

 

Wat zouden jullie hebben aangeraden?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.