• 0

Nieuwe goederen demonteren en onderdelen los verkopen - marge ja of nee?

Beste leden,

 

Ik pas de margeregeling in mijn antiekhandel al toe, en dat gaat prima en is duidelijk. Echter, er doet zich nu een situatie voor waarbij ik overweeg om mijn activiteiten uit te breiden met de verkoop van verzamelobjecten (denk bijvoorbeeld aan voetbalplaatjes, als vergelijkbaar voorbeeld) die ik op 3 verschillende manieren inkoop:

 

- Rechtstreeks van een particulier

- Als onderdeel van een grote verzameling van een particulier

- Als onderdeel van een nieuw 'pakje voetbalplaatjes' van de fabrikant waarbij ik ook BTW betaal

 

Ik begrijp dat de margeregeling toepasbaar is op situatie 1 en 2. Aangezien ik dan geen BTW betaal, is er ook geen vooraftrek, en bereken ik zelf BTW over de winstmarge.

 

In situatie 3 betaal ik BTW om de (voorbeeld) voetbalplaatjes in te kopen, maar ik weet niet welke voetbalplaatjes ik aan ga treffen. De verkoopprijs bepaal ik pas nadat ik de pakjes heb geopend. Ik open het pakje en verkoop vervolgens de plaatjes los weer door. Op dit moment zijn de plaatjes niet langer te onderscheiden van plaatjes die ik elders onder de margeregeling heb aangeschaft.

 

- Zijn de plaatjes nog 'nieuw' op het moment dat ik ze individueel doorverkoop, en moet ik dus over het gehele bedrag dat ik voor elk individueel plaatje ontvang BTW afdragen?

- Of zijn de plaatjes nadat ik ze zelf uit het pakje haal niet langer nieuw en kan ik ze dan verkopen onder de margeregeling?

- In geval 1 kan ik dan ook de BTW van de nieuw gekochte pakjes als vooraftrek opgeven, neem ik aan. Hoe zit dit in geval 2?

 

Een ander voorbeeld zou bijvoorbeeld het uit elkaar halen van een nieuw product en de losse onderdelen apart verkopen zijn. Wat zijn hiervoor de regels?

 

Hartelijk dank alvast voor jullie reactie(s)!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je naast je 'margegoederen' ook reguliere goederen verkoopt (in jouw geval dus de voetbalplaatjes die je van een ondernemer inkoopt - met BTW), dan ben je daar gewoon BTW over de verkoopprijs verschuldigd.

 

Dus zal je de omzet moeten splitsen in 'nieuw' en 'gebruikt'.

Onhandig lijkt het mij dan om nieuwe kaarten te mengen met gebruikte, als je dan verder geen verschil ziet. Misschien moet je bij wijze van spreken twee verschillende 'bakken' hebben voor dit.

 

En je kan inderdaad de BTW op de inkoopfactuur dan gewoon als voorbelasting terugvragen/verrekenen.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Nou, dat staat er wel als je goed leest. Het werkt als volgt:

 

Stel (een beetje ver gezocht misschien, maar dit is het principe) dat je een plaatje inkoopt van een particulier voor 1 euro. Plus nog een plaatje van een bedrijf voor 2 euro (en daar krijg je dan een factuur voor met 35 cent BTW!).

 

Je maakt hier een pakket van (dat heet dan 'samenvoeging') en je verkoopt dit voor 5 euro.

 

Dan kan je ook de margeregeling toepassen en ben je dit aan BTW verschuldigd:

- De marge is 4 euro ("margeverkoop" 5 euro, "margeinkoop" 1 euro), dus je bent 69 cent verschuldigd.

- En je kan de 35 cent voorbelasting terugvragen, dus je moet per saldo 34 cent afdragen.

 

Als je dit 'allemaal' van dezelfde particulier had ingekocht, dan was het resultaat precies hetzelfde:

 

De marge was 2 euro geweest (verkoop 5 euro, inkoop 3 euro) en dus 34 cent aan BTW verschuldigd.

 

(nou ja, je kan wel één cent afrondingsverschil krijgen, omdat de voorbelasting niet meer apart in de aangifte staat...)

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Over goed lezen gesproken, dit is wat de TS schreef:

 

Ik open het pakje en verkoop vervolgens de plaatjes los weer door. Op dit moment zijn de plaatjes niet langer te onderscheiden van plaatjes die ik elders onder de margeregeling heb aangeschaft.

 

De voorbeelden in de regeling slaan volgens mij op een situatie waarin je de plaatjes gebundeld verkoopt, dus niet los.

 

Dus, de volgende stappen:

 

1. Koop de producten uit verschillende bronnen.

 

2. Gooi ze in een grote bak, waardoor niet meer duidelijk is wat de bron is.

 

3. Verkoop de producten los.

 

Terwijl jouw voorbeeld is:

 

1. Koop de producten uit verschillende bronnen.

 

2. Gooi ze in een grote bak, waardoor niet meer duidelijk is wat de bron is.

 

3. Verkoop de volledige inhoud van de bak als één partij.

 

Het kan natuurlijk dat het resultaat hetzelfde is, maar zo staat het voor mijn gevoel niet in de regeling.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk begrijp ik niet zo veel van de boodschap in je laatste post eerlijk gezegd...

 

Ik zelf heb alleen uitgelegd hoe het werkt wanneer je door 'samenvoeging' goederen verkoopt (dat zijn dus 'pakketten' van goederen die wél en goederen die niet onder de margeregeling vallen) in één transactie.

Omdat ik het leuk en nuttig vind om dit te delen.

 

Maar je denkt dus (als ik het goed lees dan) dat wat ik net geschreven heb niet klopt?

Omdat je schrijft dat "de voorbeelden in de regeling slaan volgens mij" enz...

Hoe werkt het dan volgens jou (in het voorbeeld dat ik gaf)?

 

Jij mag uiteraard een andere mening hebben.

Overigens kan je (liever gezegd: TS) afzien van het toepassen van de margeregeling. Maar dat lijkt mij niet handig in zijn geval. En dan werkt het e.e.a. natuurlijk weer heel anders.

 

(Trouwens: Je kan dit allemaal nalezen in de BTW almanak van Reed Business. Daar wordt het op een hele toegankelijke wijze omschreven allemaal. En die wordt ook door de belastingdienst als naslagwerk gebruikt.)

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties tot dusver!

 

Het voorbeeld van Kinder eieren is inderdaad vergelijkbaar.

 

Theoretisch is het mogelijk om de artikelen van elkaar gescheiden te houden: "nieuw" (gekocht van ondernemer met BTW) en "gebruikt" (gekocht van particulier). Dat vergt wat van de administratie, maar het is eigenlijk ook niet terug te herleiden. Het is namelijk zo dat de inhoud van de pakjes / kinder eieren niet bekend is bij aankoop - en dus voor een derde partij ook onmogelijk om na te gaan wat de uiteindelijke inhoud was. Zeker omdat dit ook gecombineerd gaat met aankopen van particulieren waar hetzelfde voor geldt: een grote verhuisdoos vol met oude plaatjes bijvoorbeeld, wat er echt in zit daar kom je later pas achter (nogal een klus om dat uit te zoeken).

 

Dat zou dus een nauwkeurige vastlegging moeten betekenen, maar dan nog zal de belastingdienst je woord er maar voor moeten nemen, ik zou niet weten hoe ik het feitelijk kan maken dat precies dat éne plaatje in de BTW doos hoort en de andere niet.

 

MBT het scenario van marge- en nieuw door elkaar verkopen: dat is interessant, maar is het dan niet ook zo dat je voor het berekenen van de winstmarge enkel de inkoopprijs van de margegoederen kunt hanteren? Dus in principe betaal je dan toch gewoon BTW over de volle mep van het "nieuwe" artikel.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

MBT het scenario van marge- en nieuw door elkaar verkopen: dat is interessant, maar is het dan niet ook zo dat je voor het berekenen van de winstmarge enkel de inkoopprijs van de margegoederen kunt hanteren? Dus in principe betaal je dan toch gewoon BTW over de volle mep van het "nieuwe" artikel.

 

Ik heb met een heel simpel voorbeeld eerder laten zien dat het precies op hetzelfde qua BTW afdracht neerkomt...

 

Ik mijn voorbeeld: allebei 34 cent (per saldo) afdragen, of het "100% margegoederen" betreft of om "samenvoeging" gaat.

 

Dus: Nee, er is geen verschil.

(en het principe is natuurlijk hetzelfde wanneer de afdracht 34.000 euro is i.p.v. 34 cent)

 

Maar als je de verschillende goederen 'los' verkoopt, dan zal je inderdaad dit allemaal apart moeten bijhouden.

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.