• 0

Welke btw aanhouden bij nieuwe telefoon met kredietovereenkomst

Hallo, ik heb een nieuwe mobiele telefoon aangeschaft met een kredietovereenkomst. Setprijs € 696,- Na aftrek van het toestelkrediet (€ 240,-) en inruil van de oude telefoon moest ik € 218,24 afrekenen.

 

Op de kassabon staat het gehele btw bedrag van € 121,53 en de ex btw prijs van € 578,11 vermeld.

 

Mag ik het btw-bedrag van € 121,53 dan aftrekken als voorbelasting ook al is de aanbetaling € 218,24 geweest?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Daandeel,

 

Allereerst welkom op Higherlevel.

 

Mag ik het btw-bedrag van € 121,53 dan aftrekken als voorbelasting ook al is de aanbetaling € 218,24 geweest?

Ja, want het economisch eigendom gaat direct over: de verkopende partij dient dan ook de volledige BTW af te dragen: dat is ook de reden waarom dat hele bedrag en btw op de kassabon vermeld staan.

 

Dat koper en verkoper een regeling hebben getroffen wanneer(bijv in termijnen) en/of waarmee die factuur betaald wordt (inruil, krediet) etc staat daar los van.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Een dergelijke transactie kun je niet rechtstreeks vanuit de bank boeken, want er zijn 3 manieren van betalen waarvan de bank er dus 1 is.

 

Bijgaand een overzicht zoals ik het bereken:

Totaal Excl BTW BTW

Setprijs 696,00 575,21 120,79

Krediet -240,00

Inruil -237,76 -196,50 -41,26

Betaald -218,24

 

- 378,71 79,53

 

De eerste boeking is derhalve:

Inventaris 575,21

BTW 120,79

Aan crediteuren 696

 

Indien gewenst kun je de krediet ook boeken (lijkt me niet noodzakelijk)

Crediteuren 240

Aan Krediet 240

 

De volgende boeking is de betaling

Crediteuren 218,24

Aan bank 218,24

 

Resteert de verkoop van je andere mobiel. Indien je dit destijds geïnvesteerd heb, dan zou je daar ook BTW over moeten afdragen. Voor deze boeking is meerdere mogelijkheden voor, geheel ook afhankelijk van met welk pakket je werkt. Ik zelf ben voorstander van negatief inkoop boeken (dus de investeringsboeking negatief) maar daar zal ik vast wel commentaar op krijgen:)

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.