• 0

Jaarcijfers opstellen

Kan je dit zelf? Een winst- en verliesrekening (resultatenrekening) kan ik uitprinten vanuit Moneybird. Hier staat op: overzicht van omzet en overzicht kosten. Daarnaast moet ik een toelichting maken, hoe maak ik deze? En een balans. Dit kan ik opstellen in een spreadsheet: overzicht activa / passiva. Beweeg ik zo de goede kant op als ik deze 3 documenten in een snelhechter plaats met een etiket "jaarcijfers".

 

Ik heb een ontzettend simpele admin. Geen bijzonderheden zoals ingewikkelde lange termijn investeringen waarop fiscale berekeningen op moeten worden losgelaten o.i.d.

 

Een boekhouder inschakelen is nu geen optie, vanwege de financiële positie. Wel heb ik de stukken nog van mijn vorige boekhouder en probeer ik het hiervan af te kijken. Is de enige optie.

 

Jullie tips kunnen de doorslag geven. Jullie reacties zijn derhalve zeer welkom.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

"Jaarcijfers" zijn een vaag begrip. Wat bedoel je precies en voor welk doel zijn die cijfers nodig?

 

Edit: MaxN was me voor ;)

 

beweeg ik zo de goede kant op als ik deze 3 documenten in een snelhechter plaats met een etiket "jaarcijfers".

Indien jaarrekening voor een BV: nee, want je moet de jaarrekening digitaal deponeren, en uiteraard moet je de aangifte VPB doen

 

Indien cijfers eenmanszaak voor andere doelen (BBZ, Bank, administratie etc): lijkt me prima, maar een eventuele belanghebbende partij kan een eigen opgave onvoldoende vinden...kwestie van eerst proberen uiteraard.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

beweeg ik zo de goede kant op als ik deze 3 documenten in een snelhechter plaats met een etiket "jaarcijfers".

Indien jaarrekening voor een BV: nee, want je moet de jaarrekening digitaal deponeren

 

Moet het niet beide?

 

Als kleine BV hoef je enkel de balans online bij de KVK te deponeren.

Maar je aandeelhouders hebben toch ook nog steeds recht op een jaarrekening waar ook de W&V rekening bij zit?!

Link naar reactie
  • 0

Moet het niet beide?

Ja, de snelhechter alleen is niet genoeg

 

Maar je aandeelhouders hebben toch ook nog steeds recht op een jaarrekening waar ook de W&V rekening bij zit?!

Als er meerdere aandeelhouders zijn - wat ik in deze situatie erg onaannemelijk vind - zouden die het volledig zelf opstellen van de jaarrekeningen zonder enige controle van een boekhouder nooit (moeten) accepteren

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Voor wie heb je die jaarcijfers precies nodig? Heb je een BV of vraagt de bank erom?

- Sorry, het gaat om jaarstukken. Voor wie nodig: sociale dienst (tijdelijke bijstandsuitkering of BBZ en schuldhulpverlening), zodat ze kunnen vaststellen of ik er recht op heb

- Het gaat om een eenmanszaak

 

Wat bedoel je precies en voor welk doel zijn die cijfers nodig?

- Puur het papierwerk (jaarverslag). Dus de cijfers over het hele jaar heb ik inzichtelijk, daarna aangifte invullen en tot slot de jaarstukken.

 

lijkt me prima, maar een eventuele belanghebbende partij kan een eigen opgave onvoldoende vinden

- Goed dat je me hierop wijst, lijkt een belangrijk punt, heb ik niet aan gedacht. Dan moet ik alles laten controleren door een boekhouder / accountant

 

- Ze vragen ook om definitieve aanslagen. Misschien is een defitieve aanslag voldoende voor dergelijke partijen? een soort akkoord van de belastingdienst, dat de cijfers kloppen

 

Link naar reactie
  • 0
Had je ook even kunnen vragen! of anders Maandag ?

Vragen is niet nodig in dit geval, het staat op de checklist van de sociale dienst, dus die aanslag moet er sowieso bij. Ik doelde op het volgende: "maar een eventuele belanghebbende partij kan een eigen opgave onvoldoende vinden"

 

Daarmee wilde ik zeggen, dat zij het misschien voldoende achten op het moment dat de Belastingdienst middels een definitieve aanslag min of meer aangeeft dat het aangifte klopt. Dat de aangifte is gecontroleerd (of die controle niet noodzakelijk is geweest) en middels definitieve aanslag zekerheid is voor de belanghebbende dat alles netjes in orde is. In het geval dat er geen boekhouder / accountant aan te pas is geweest om de jaarstukken op te stellen, maar je deze zelf hebt opgesteld.

 

Hoe het ook zij, ik moet jaarstukken opstellen. Daarbij staat niet vermeld dat je deze niet zelf mag verzorgen.

 

Een winst- en verliesrekening (resultatenrekening) kan ik uitprinten vanuit Moneybird. Hier staat op: overzicht van omzet en overzicht kosten. Daarnaast moet ik een toelichting maken, hoe maak ik deze? En een balans. Dit kan ik opstellen in een spreadsheet: overzicht activa / passiva. Beweeg ik zo de goede kant op als ik deze 3 documenten in een snelhechter plaats met een etiket "jaarcijfers".
Link naar reactie
  • 0

Ik doelde op het volgende: "maar een eventuele belanghebbende partij kan een eigen opgave onvoldoende vinden"

Als ik een belanghebbende zou zijn dan zou ik een definitieve aanslag van de belastingdienst niet voldoende vinden. Je kunt wel denken dat het min of meer aangeeft dat de aangifte klopt maar feit blijft dat aangiftes niet allemaal gecontroleerd worden. Er kunnen zelfs na controle door de belastingdienst nog grote fouten in zitten. Dus als belanghebbende zegt een definitieve aanslag niet zoveel.

 

Overigens dacht ik dat een balans een van de functies was in Moneybird. Staat die niet bij de gedetailleerde rapportages?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb voor het inboeken ditmaal geen gebruik gemaakt van Moneybird, dus de balans zal ik er in dit geval niet uitkrijgen. Het is puur bedoeld om even af te kijken hoe ik de documenten moet opstellen.

 

Heb een voorbeeld gevonden; http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/inkomstenbelasting/jaarrekening/voorbeeld

 

Denk dat ik er zo uitkom. Moet nu alleen nog de bedoeling van de toelichting weten, deze staat hier: http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/inkomstenbelasting/jaarrekening/voorbeeld/toelichting-winst-en-verliesrekening.

 

Nu is het mogelijk om winst- en verliesrekening, balans en toelichting te schrijven. Zou volgens mij voldoende moeten zijn. ???

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.