• 0

merkregistratie

Beste Higherlevel forumleden,

 

Een paar maanden geleden hebben wij een bedrijf opgericht en wij verkopen nu een bestaand product onder onze eigen naam die wij hebben bedacht. Het loopt nu erg goed.

 

Zelfs zo goed dat er partijen zijn die onze naam nu ook gebruiken bij hun productspecificaties.

De markt voor het product is vrij toegankelijk, maar door onze marketing hebben we er een eigen naam aan gegeven die soortgelijke aanbieders overnemen. Dit willen wij natuurlijk liever niet.

 

We willen een merkregistratie gaan doen, om te beginnen natuurlijk in de BENELUX.

De kosten zijn 240€ zoals vermeld staat op hun website

De kosten voor een onderzoek of het uberhaupt nog mogelijk is kosten 150€.

 

Nu is mijn vraag of het niet beter is om direct de aanvraag te doen zonder onderzoek.

kwa geld maakt het maar 90€ uit en als de registratie niet doorgaat, dan weet je toch ook direct of het wel of niet kan. of zie ik dit verkeerd. :)

 

Met vriendelijke groeten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Over het onderzoek van het merkenbureau durf ik niets te zeggen, daar heb ik geen verstand van, maar wel lijkt het me verstandig dat je in elk geval zelf onderzoek doet.

 

klopt, bedankt voor je reactie:) Ik heb het nodige onderzoek gedaan en ben er vrijwel zeker van..

 

Er is alleen een onderdeel van een machine die gebruikt wordt in technologie industrieën die een soort gelijke naam heeft. Wij zitten bij lange na niet in die industrie met dit product en de naam is toch wel anders.

Link naar reactie
  • 0

Er is alleen een onderdeel van een machine die gebruikt wordt in technologie industrieën die een soort gelijke naam heeft. Wij zitten bij lange na niet in die industrie met dit product en de naam is toch wel anders.

 

Staat dat andere merk wel of niet ingeschreven voor waren en diensten die op die van jou lijken?

 

Ook als ze het in de praktijk alleen voor een totaal ander product in een totaal andere sector gebruiken, kan je alsnog een probleem hebben als ze een zeer ruime omschrijving hebben opgegeven.

Link naar reactie
  • 0

 

Je wil een unieke naam plakken op een generiek product om je te onderscheiden van andere verkopers die een door jullie gekozen omschrijving overnemen. Merkregistratie vergt een redelijk unieke beschrijving en je moet oppassen voor merkverwatering (die is al gaande). Als je niet optreedt tegen andere gebruikers wordt jouw unieke begrip een soortnaam zoals PC (ooit van IBM) en Walkman (Sony).

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Je wil een unieke naam plakken op een generiek product om je te onderscheiden van andere verkopers die een door jullie gekozen omschrijving overnemen. Merkregistratie vergt een redelijk unieke beschrijving en je moet oppassen voor merkverwatering (die is al gaande). Als je niet optreedt tegen andere gebruikers wordt jouw unieke begrip een soortnaam zoals PC (ooit van IBM) en Walkman (Sony).

 

Ik gebruik even mijn forumnaam als bedrijfsnaam

Hmm.. interessant stuk over merkverwatering. Wij hebben de naam aan het product gegeven wat ook al andere namen heeft. Alleen we hebben er zo'n grote marketing tegen aan gegooid dat mensen het product als 'm249bulls' gaan zien. Dit is in eerste instantie ook wat wij wilden omdat het sales genereerd en mensen gaan je herkennen. Maar als ik het zo lees is het eigenlijk niet goed omdat er merkverwatering optreedt. De meeste consumenten

Noemen ook product ook; een 'M249bulls'

 

Link naar reactie
  • 0

Als consumenten het al zo noemen met nadruk op 'een...' dan staat het voor mijn gevoel eigenlijk al te ver. Concurrenten zouden met dit argument mogelijk een registratie kunnen blokkeren als ze oplettend genoeg zijn.

 

Hoe wil je inbreuk aanpakken als je nu op een paar tientjes lijkt te beslissen?

 

Mogelijk toch een adviesje inwinnen als belangen van enige omvang zijn? M.b.t. beschermingsmogelijkheden en toekomstige product(naam)strategie?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Er is een parallel universum op marktplaatsen als Amazon en eBay (en Bol.com) waar merchants elkaar de tent uitvechten met ramsh uit het Verre Oosten en in dat universum is al een tijdje sprake van private label. Dan plak je dus een merk op de verpakking en ontzeg je anderen het recht om die naam te voeren. Als Amazon en eBay (en Bol.com) die redenering volgen dan is het mogelijk dat zij ingrijpen. Dan is een gang naar de rechter (of dreigen daarmee) niet nodig.

 

In die omstandigheden is een eigen merk wel zinvol.

 

In de gewone wereld kun je afvragen of je voldoende omzet maakt om een eigen positie in te nemen in een segment vol me-too merchants. Ga je blafbrieven sturen? Ga je dagvaarden? Ga je schade claimen? Welke schade?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@TwaBLA, op het moment draaien we een dusdanige omzet dat het echt belangrijk is.

We shippen wereldwijd en we zien nu op goedkope sites/amazon dat onze naam wordt gebruikt bij het product, omdat ze weten dat wij goed lopen.

 

In zekere zin gaat het er meer om dat ik een brief kan sturen 'blafbrief') zodat ze de tag verwijderen.

Een echte claim willen we niet aangaan, maar we denken met het trademark uiteindelijk mensen af te schrikken. De partijen waar we mee te maken hebben zijn geen partijen die hierom gaan vechten.

 

Voornamelijk op ebay, amazon en snel in elkaar gezegte webwinkeltjes wordt onze naam gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

We hebben nu nog geen enkel merk. Dus vandaar 1e stap leek mij een benelux.

Misschien moet je die propositie eens uitwerken in een ondernemingsplan: we hebben geen merk, maar we denken de verkopers van exact dezelfde producten in de Benelux te kunnen uitsluiten door [...]

 

Ik denk dat dit niet werkt, maar je kunt het allicht proberen.

Link naar reactie
  • 0

Als je een naam verzint bij een product en die is niet (helemaal) generiek, en dat lijkt het geval, en je hebt door marketing een zekere bekendheid dan heb je om te beginnen handelsnaamrechten.

 

Daarmee kan je anderen verbieden dezelfde naam te gebruiken of de indruk te wekken dat ze jouw product kopen.

 

Dus als je een snelle HDMI kabel inkoopt en die stellar kabel noemt en daar bekendheid mee krijgt mag je in principe optreden tegen mensen die precies dezefde kabel verkopen onder de naam stellar kabel. Mits er geen anderen zijn geweest die die naam eerder gebruikten in het handelsverkeer.

 

Vervolgens moet je nagaan of de merknaam "stellar" of iets wat daar op lijkt ingeschreven is voor de merkklasse waar kabels in vallen. Zo niet dan kan je het merk inschrijven en sta je nog wat sterker.

 

Je kan dus anderen niet weerhouden precies dezelfde kabel te verkopen maar wel dat ze jouw handels- cq merknaam gebruiken.

 

Een ondernemingsplan maken, een tip van een deskundige ;D, zou ook kunnen.

Link naar reactie
  • 0

Dit topic mag worden gesloten. Ik heb net met BIOP gebeld en ze gaven aan dat ze het afraden om te doen aangezien het te beschrijvend is. Ik meende van niet, maar we gaan het dan ook niet doen.

 

Wat we wel gaan doen is een 'blafbrief' sturen naar de bedrijven/mensen die onze naam gebruiken op basis van onze handelsnaam (..... BV). Want die naam wordt eigenlijk gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net met BIOP gebeld en ze gaven aan dat ze het afraden om te doen aangezien het te beschrijvend is. Ik meende van niet, maar we gaan het dan ook niet doen.

 

Wat we wel gaan doen is een 'blafbrief' sturen naar de bedrijven/mensen die onze naam gebruiken op basis van onze handelsnaam (..... BV). Want die naam wordt eigenlijk gebruikt.

 

Mogelijk kan er toch geregistreerd worden, en dan wel op een manier dat je er ook nog wat aan hebt. Je kunt "spelen" met de omschrijvingen van de waren/klassen. Ook is het mogelijk om niet voor een woordmerk te gaan, maar voor een woord-/beeldmerk (met grafische elementen). Als je derden wil gaan aanschrijven is het wel handig als je ook daadwerkelijk over een exclusief recht beschikt.

Advocaat Handelsrecht/Intellectuele Eigendom/ICT

 

http://www.kompas-advocatuur.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net met BIOP gebeld en ze gaven aan dat ze het afraden om te doen aangezien het te beschrijvend is. Ik meende van niet, maar we gaan het dan ook niet doen.

 

Wat we wel gaan doen is een 'blafbrief' sturen naar de bedrijven/mensen die onze naam gebruiken op basis van onze handelsnaam (..... BV). Want die naam wordt eigenlijk gebruikt.

 

Mogelijk kan er toch geregistreerd worden, en dan wel op een manier dat je er ook nog wat aan hebt. Je kunt "spelen" met de omschrijvingen van de waren/klassen. Ook is het mogelijk om niet voor een woordmerk te gaan, maar voor een woord-/beeldmerk (met grafische elementen). Als je derden wil gaan aanschrijven is het wel handig als je ook daadwerkelijk over een exclusief recht beschikt.

 

Hallo Sjors. Van harte welkom op Higherlevel waar we altijd erg blij zijn met deskundige input. Vind het heel interessante opmerkingen die je hier maakt.

 

Het spelen met omschrijving van de waren/klassen is bekend maar dan wel zodanig dat het voor de eventuele concurrent duidelijker wordt wat precies beschermd wordt in het register. Neem aan dat je door een specifiekere beschrijving meer kans is op bescherming beoogt te krijgen. Je neemt dan genoegen met een kleiner beschermingsomvang maar je doet dat bewust om toch enige bescherming te krijgen. Hetzelfde zie je vaak bij octrooien waarbij afgeleide conclusies nog bescherming geven.

De combinatie beeld/woord merk zou dan een nog beperktere beschermingsomvang geven. Voordeel is wel dat je deze vrijwel altijd toegewezen krijgt en daarmee jezelf juridisch groter kan maken ten opzichte van concurrenten dat de daadwerkelijke beschermingsomvang.

Neem aan dat je dit beoogt, of niet?

 

Link naar reactie
  • 0

De combinatie beeld/woord merk zou dan een nog beperktere beschermingsomvang geven. Voordeel is wel dat je deze vrijwel altijd toegewezen krijgt en daarmee jezelf juridisch groter kan maken ten opzichte van concurrenten dat de daadwerkelijke beschermingsomvang.

Dat lijkt de afgelopen jaren toch wel behoorlijk opgerekt. ::)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.