• 0

BTW betalen in Duitsland?

Hallo allemaal, Ik ben voornemens om in te kopen in Duitsland (importen). Om een goede inkoopprijs te maken dien ik alle kosten mee te nemen. Ik heb op de site van MKBdesk gelezen dat je dan geen btw hoeft te betalen in het land waar je inkoopt. Dit op voorwaarde dat je een btwnummer hebt overlegd en dat het product Duitsland verlaat. Dan moet ik vervolgens in Nederland 21% btw afdragen. Kan iemand mij vertellen of ik het goed begrijp dat ik dus het volgende moet doen? 1. Inkoop in Duitsland zonder btw tarief 19% van Duitsland 2. BTW 21% betalen in Nederland 3. Product verkopen incl 21% btw en deze btw wederom weer afdragen? Of...hoef ik stap 2 niet te voldoen? Ik zie graag jullie reactie. Mvgr Patrick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stap 2 is inderdaad niet aan de orde. Je moet het wel opgeven in de Btw-aangifte maar mag het meteen weer aftrekken als voorbelasting.

"Om een goede inkoopprijs te maken dien ik alle kosten mee te nemen"

Btw heeft in beginsel geen invloed op je inkoopprijs (ook niet op je verkoopprijs al is het natuurlijk wel zo dat hoe hoger je verkoopprijs ex BTW is hoe hoger het BTW bedrag wordt voor de (particuliere) klant).

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de snelle reactie.

 

Dan heb ik alleen nog een vraag over je opmerking over "Je moet het wel opgeven in de Btw-aangifte maar mag het meteen weer aftrekken als voorbelasting";

 

Hoe kan ik het aftrekken als voorbelasting als ik de btw zelf niet heb betaald? Ik betaal tenslotte geen btw over het product in Duitsland. Zie stap 1. Of is dit puur een administratieve afhandeling bij de aangifte?

 

Wellicht mis ik iets essentieels, maar vat deze opmerking nog niet helemaal.

 

Alvast bedankt wederom.

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op Ward:

 

Hier zijn wel enkele voorwaarden verbonden:

1. De leverancier moet (ook) jouw BTW-nummer op zijn factuur vermelden

2. De leverancier moet op zijn factuur vermelden dat de BTW naar jou is verlegd

Bijvoorbeeld: “Umkehrung der Steuerschuldnerschafft".

 

Met name als als een leverancier daar niet regelmatig mee te maken heeft, is het verstandig dat even van te voren af te stemmen. Je moet voorkomen dat er (Duitse) BTW op de factuur wordt berekend.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.