• 0

VOF shortlease auto

Hallo!

 

Ik heb al menig website en HL afgestruind maar ik kom niet echt op een definitief antwoord voor het volgende.

 

Momenteel ben ik onderdeel van een VOF met totaal 3 vennoten. Voor onze bedrijfsvoering is een bestelauto noodzaak. Ons oog is gevallen op een leaseauto. De constructie is als volgt:

 

- Operational lease. Auto is en blijft dus bezit van het leasebedrijf

- Het leasecontract komt op naam van de VOF. Alle vennoten kunnen voor de bedrijfsvoering gebruik maken van de bestelauto.

- Bijtelling bedraagt 25%

 

Mochten wij deze overeenkomst aangaan, en er wordt minder dan 500km p/j privé gereden:

- Vult elke vennoot dan de verklaring geen privégebruik auto in?

- Of verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto?

- Geldt deze 500km totaal of per vennoot?

 

(in beide gevallen wordt vaak de term 'auto van werkgever' gebruikt, wat ik persoonlijk verwarrend vind).

 

Mochten wij deze overeenkomst aangaan, en er wordt wel meer dan 500 km p/j privé gereden:

 

- Hoe wordt de bijtelling dan verwerkt in de administratie? Ik had ergens gelezen dat de bijtelling dan als extra omzet toegevoegd bovenop de gedraaide omzet, en er dus extra omzetbelasting over afgedragen die uiteindelijk dus uiteindelijk door de 3 vennoten gedragen wordt. Dit zou dus inhouden dat als je bijtelling €200 is je uiteindelijk maar 21% hiervan maandelijks extra aan BTW betaald. Dat lijkt mij een beetje te voordelig..

 

Ik ben benieuwd wat het juiste antwoord is..

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Stanzig, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Ik had ergens gelezen dat de bijtelling dan als extra omzet toegevoegd bovenop de gedraaide omzet, en er dus extra omzetbelasting over afgedragen

De bijtelling wordt toegevoegd aan de winst, en hierover betalen jullie als vennoten dus (extra)inkomstenbelasting, maar wel ieder voor 1/3

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

En iets meer uitgebreid:

 

- De 500km is in totaal (niet per vennoot).

- Als er sprake van 'bijtelling' is, dan moet dit bij medeprivégebruik door firmanten "zo goed mogelijk over alle betrokkenen worden verdeeld".

 

Meestal zal men 'bijtelling' in mindering brengen op de autokosten. Maar soms kiest men voor om dit als een opbrengst te verwerken in de jaarstukken.

Tot slot kan je ook, wanneer de jaarstukken op commerciële grondslagen opgesteld wordt, dit in de IB aangifte zelf opnemen.

 

En tot slot: Voor de BTW werkt het weer anders. Daar komt een BTW correctie voor privégebruik.

Deze correctie wordt ook forfaitair vastgesteld (zal 2,8% zijn hier) of op basis van een kilometeradministratie (dat laatste heet dan 'de wettelijke regeling'), waarbij woon-werk kilometers als privé gelden (dat in tegenstelling tot in de IB!).

 

De BTW correctie kan je overigens ook als bedrijfskosten verwerken.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.