• 0

Juridisch - verkoper bestelbus eist overspuiten van bus ivm huisstijlkleuren

Na goed zoeken heb ik mijn vraag niet op het forum gevonden. Het is ook wel een aparte vraag.

 

Ik heb een gebruikte bestelbus gekocht. De vorige eigenaar is een middelgroot bedrijf met een wagenpark (> 10 auto's), waarbij alle auto's twee hoofdkleuren hebben en voorzien zijn van dezelfde bestickering. De twee kleuren op de auto zijn eenvoudig in een kaarsrechte lijn in twee delen verdeeld, onder en boven. Je ziet dit wel vaker, is dus (m.i.) niet een onderscheidend / herkenbare verdeling van kleuren.

De koop is twee jaar geleden gedaan. De oude bedrijfsstickers waren bij de verkoop al verwijderd.

 

Nu wil de vorige eigenaar mij verplichten de bus over te spuiten, omdat ik met 'zijn' kleuren op de openbare weg rijd. Hij is bang dat iemand in zijn naam op een werkplek verschijnt (zonder zijn bestickering??). Dat ga ik dus niet doen en daarnaast heb ik geen verstand van zijn branche. Ook vindt de oude eigenaar het geen optie dat ik alleen een van de twee kleuren aanpas.

Heeft dit enige juridische basis?

 

Voor zover ik weet kan je huisstijlkleuren niet zomaar claimen. Ook werk ik in een hele andere branche. En mochten kleuren wel claim-baar zijn, dan had de verkoper de bus voor de verkoop zelf moeten ontdoen van 'zijn' huisstijlkleuren (als hij dit zo belangrijk vindt). Verder is mij bij de verkoop verteld dat de ene kleur origineel is, maar dit blijkt niet waar te zijn. De ene 'huisstijl' kleur ligt dichtbij de originele kleur van de bus, maar is het niet. De gehele bus is wel degelijk in 'zijn' kleuren gespoten. Dit zag ik achteraf aan het kleurverschil op de wielkast in het interieur.

 

Mijn vragen:

1 Kan je kleuren (of een kleurcombinatie) op een bestelbus claimen - als je deze verkoopt?

2 Kan de oude eigenaar mij überhaupt VERBIEDEN om zo op de openbare weg te rijden (hij probeert het)?

3 Heeft de oude eigenaar een juridische basis om te eisen dat de bus overgespoten wordt?

 

Mijn buikgevoel zegt dat dit een beetje te ver gaat, maar graag spar ik even met mensen die hier ook juridisch-inhoudelijk verstand van hebben. Ik kan de bus niet verstoppen en stil laten staan, dat moge duidelijk zijn.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

Beste Ozric,

 

blijkbaar zit je in een segment wat niet zo heel veel opbrengt, althans het overspuiten van de bus kost je teveel.

 

Misschien moet jet het dan zelf doen? Met een rollertje en wat verf?

Ik heb mijn bus, een VW T4, zelf gerold. Gewoon buiten op een lekkere dag met wat zon.

 

Gewoon met hoogglanslak van Flexa ;D

 

En het resultaat is verbluffend, velen geloven niet dat ik de bus heb gerold als ze op een meter of 2 a 3 afstand staan. Dan zeggen 'je hebt hem gespoten, dat kan nooti zo mooi met een roller!'.

Kom je dichterbij dan zie je dat de laag niet 100% vlak is zoals met spuiten wel te bewerkstelligen is (met rollen kan dat ook wel maar dan moet de verf wat dunner zijn (meer kans op druipers) en zou je na het rollen en uitharden de verf moeten polijsten dan kan je hem superstrak en glad krijgen, vind ik de moeite niet).

 

Qua kosten voor mijn bus was ik € 100,-- kwijt aan schuurpapier, schoonmaakmiddelen, rollers en verf.

Meeste werk is het scuren van de bus maar als je dat hebt gedaan dan rol je er zo overheen.

 

Misschien is dat een idee om met zeer weinig kosten een net uitziende bus te hebben.

 

Zie hier hoe mijn bus was en nu is:

bus%202.jpg

bus%205.jpg

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Berto,

Dank voor je reactie en de tip. Ik zie regelmatig busjes die zo gelakt zijn, maar van dichtbij ziet het er imho niet mooi en niet professioneel uit. Je gaat een jonge en mooie, gave bus toch niet rollen?

 

Bovendien kan ik daar in "mijn segment" echt niet mee verschijnen. Ook bij eventueel verkoop is gerold lakwerk geen pluspunt. Maar ieder zijn ding, jouw bus ziet er zo op de foto en van een afstand inderdaad wel goed uit.

Link naar reactie
  • 0

We kunnen dus zeggen eind goed al goed. Nog steeds is het mij niet helemaal duidelijk of de verkoper van de bus werkelijk zulke voorwaarden mag verbinden ten aanzien van de kleuren. EN dat ik ook niet 1 kleur mag behouden (scheelt een hoop kosten). Volgens mij (als de huisstijl al geregistreerd zou zijn, wat ik betwijfel) dan gaat het lijkt mij altijd om de COMBINATIE van kleuren en niet alle kleuren apart. Dat was mijn initiële vraagteken.

 

Ik weet niet wat voor kleuren die bus heeft, maar dat je er niet eentje zou mogen laten zitten lijkt me wel heel stug. Het argument dat dat verwarring kan opleveren lijkt me dan vrij kansloos.

 

Enfin. Ik ben wel wijzer door de opmerking van de verkoper dat hij de meeste van zijn wagenpark naar het buitenland exporteert. Ik vroeg namelijk of elke auto die hij verkocht had door de nieuwe eigenaar overgespoten moest worden. Om de export reden niet dus.

 

Dat gebeurt inderdaad wel vaker, je ziet in bijv oost europa vaak nederlandse busjes en bedrijfswagens waarvan de bestickering verwijderd is. Issue is dat de lak meer verkleurt onder zonzlicht waar deze niet onder de sticker zit, en als het zeg maar plakletters zijn kun je het gewoon lezen.

 

Bij export kan het overigens altijd gekker, zo kwam ik in Albanie een Conexxion bus tegen met de volle bestickering erop, lijnnummer stond op '999 Speciaal Vervoer' of iets degelijks en een papiertje tegen de ruit met de bestemming :D

Link naar reactie
  • 0

Weet niet wat jouw 'segment' is maar als jouw werkzaamheden afhangen van de 'perfectheid' van de bus dan zou ik bij de aanschaf hier al op hebben gelet.

 

Een bus bestaande uit 2 kleuren waarbij de vorige bestickering van is verwijderd lijkt mij nou ook niet echt iets om mee voor de dag te komen (of je moet de verwijderde bestickering niet kunnen zien maar dat is vrijwel onmogelijk, vanuit een bepaalde hoek zie je dat jaren en jaren later nog duidelijk).

 

Even terzijde, mijn eerste bus welke ik rond 2000 kocht was afkomstig van Egripment. De bus gekocht bij een handelaar met de logo`s er nog op. Ik heb toen een deel van de logo`s met naam verwijderd, het was dat ik daar windsurfing etc. op had geplakt maar de oude naam was 6 jaar later eronder nog herkenbaar.

136%20de%20Surfbus.jpg

 

Maar je hebt nu weer een half jaar de tijd, denk je in dat half jaar wel de bus over te spuiten a 5000 euro?

En zo niet, wat zijn dan de sancties?

 

Iets anders wat ik me nu even afvraag, de schade wordt gedekt door de verzekering. Maar die gaan niet het overspuiten van je complete bus betalen.

Die keren alleen hetgeen uit wat beschadigd is.

Dus je zal nog steeds een 2/3 zelf moeten betalen als er 1 zijde wordt vergoed.

 

Grt,

Berto.

 

Link naar reactie
  • 0

Berto,

Je weet inderdaad niet wat mijn 'segment' is, daarom begreep ik jouw eerste, bevooroordeelde, opmerking hierover ook al niet: "blijkbaar zit je in een segment wat niet zo heel veel opbrengt, althans het overspuiten van de bus kost je teveel." Dat is behoorlijk kort door de bocht en klonk niet zo aardig, zeker als wij elkaar, elkaars werk en elkaars situatie niet kennen.

 

Een duurdere categorie, jonge bedrijfsauto gelakt met een rollertje vind ik niet professioneel, punt, sorry.

Wel leuk voor een oude VW-camper naar een festival! ;-)

 

Waarom ik wel/niet voldoende geld heb gehad om de bus meteen na aankoop een andere kleur te geven doet eigenlijk niet ter zake (al heb ik de reden in eerdere berichten wel genoemd). Mijn vraag was of ik dit werkelijk verplicht zou kunnen zijn (m.a.w. kan een verkopende partij dit ook juridisch eisen?) en als ja op welke gronden dan. Daar heb ik meerdere bruikbare antwoorden op gekregen.

 

Ik heb niet gezegd dat ik nu vrolijk de hele bus met de schadevergoeding ga laten aanpassen ???. Alleen dat het geluk-bij-een-ongeluk een stuk van de kosten dekt. Dat wilde ik even delen met iedereen die meegedacht en mijn verhaal helemaal meegelezen heeft.

 

Wat mij betreft mag hier een slotje op. Thanks to all.

 

Link naar reactie
  • 0
Goed idee uiteraard, alleen helaas 'niet toegestaan' door verkoper. De kleuren blijven dan volgens hem 'herkenbaar' voor zijn bedrijf. Hier gaat de hele issue over ;-)
Anders dan een vage mondelinge toezegging, ten tijde van de verkoop - inmiddels twee jaar geleden - staat er, zo heb ik het begrepen, helemaal niets op papier ... geen concrete afspraak, geen compensatie in de kosten, geen termijnafspraak en geen boetebeding. Als die kleuren zo belangrijk zijn, waarom heeft de vorige eigenaar niet zelf de auto vóór verkoop in een neutrale kleur laten spuiten?

 

Laat de Rechtbank maar beoordelen of een tweekleurige autobus expliciet herkenbaar is voor het desbetreffende bedrijf.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.