• 0

meerdere auto's

We zijn een eenmanszaak met personeel en hebben de volgende situatie:

 

Auto A: zakelijk primair voor personeel bedoelt voor geven rijlessen B schakel (bijtelling personeel)

Auto B: zakelijk primair voor eigenaar (mijzelf) voor geven van rijlessen B (geen bijtelling km Administratie)

Auto C: Zakelijk en prive voor geven van rijles met Aanhanger ( plugin met 0% bijtelling 27-12-2013)

Auto D; prive (vervoer voor mijn vrouw, relevant voor uitleg handboek loonheffingen)

 

Nou is het zo dat Auto C door vakanties en dergelijke zeker 5 weken per jaar niet beschikbaar is voor opdrachten omdat dit vanwege logische redenen (0%) onze prive auto is en auto D is voor vakanties te klein (wel auto uit 2015 en niet dus geen wrak om onder bijtelling uit te komen)

 

Door deze afwezigheid lopen we natuurlijk omzet mis (en de belastingdienst BTW en inkomstenbelasting)

 

In het handboek loonheffingen juli 2017 staat het volgende

"Let op!

Redelijke toepassing van deze regels betekent dat de bijtelling privégebruik auto bij meerdere ter

beschikking gestelde auto's beperkt kan blijven tot 1 auto als de werknemer alleenstaand is of als in

zijn gezin 1 persoon een rijbewijs heeft. U houdt alleen rekening met de bijtelling van de auto met de

hoogste cataloguswaarde. Als in het gezin van de werknemer 2 personen een rijbewijs hebben, berekent

u de bijtelling over 2 auto's. U houdt alleen rekening met de bijtelling van de 2 auto's met de hoogste

cataloguswaarde. Maar als uw werknemer een eigen auto heeft die voor privégebruik net zo geschikt

is als 1 van deze auto's, kan de bijtelling beperkt blijven tot 1 auto. Weet u niet voor hoeveel auto's

u moet bijtellen, neem dan contact op met Belastingdienst/team Auto/PGA, Postbus 4660, 8000 KA

Zwolle"

 

deze is afkomstig van de belastingdienst zelf!

maar ik vond ook dit uitspraak

 

Ik kan me voorstellen dat hier de inspecteur de eerste woorden "redelijke toepassing" vanwege drie onnodige auto's op de zaak niet redelijk zijn.

 

Mijn vragen zijn:

 

1.Kan ik op basis van het handboek auto B gebruiken bij de vakanties zonder extra bijtelling zodat het werk en omzet door kunnen kan gaan?

2. wanneer vraag 1 ja is! Hoe zit het wanneer mijn dochter 18 word halverwege 2018 en een rijbewijs heeft? (zij zal eigenlijk alleen gebruik maken van auto D en in het handboek word gerept over 2 personen en we zijn dan met 3 personen met rijbewijs)

 

Ik weet dat het hier om loonheffingen gaat, maar heb begrepen dat het ook van toepassing is op eenmanszaak.

 

alvast bedankt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb het gevoel (mede door je eerdere post) dat je iets niet helemaal juist interpreteert:

 

Het feit dat auto C een bijtelling van 0% kent, betekent niet dat je dan daardoor 1x 'bijtelling' op je conto hebt staan.

Dat betekent dat daar 'bijtelling' (voorlopig althans) niet van toepassing is.

 

Als je auto B dus óók voor privé gebruikt (of je hebt geen sluitende rittenregistratie), dan krijg je daar 'gewoon' bijtelling over. Nu al, volgens mij.

 

Maar wat zegt je adviseur/intermediair hierover?

Jullie kunnen natuurlijk ook boven vermelde adres bij de belastingdienst benaderen voor overleg in deze (vrij specifieke situatie).

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ik heb over Auto B een Ritadministratie, voor de zekerheid houd ik dit bij en een kleine moeite voor een rijinstructeur (beginstand en eindstand per werkdag)

 

Maar je zegt dus: Omdat ik op auto C geen bijtelling heb, zou ik bij gebruik van auto B bijtelling moeten betalen, wanneer Auto C een bijtelling zou hebben (bijvoorbeeld 22%) , dan zou auto B wel zonder bijtelling kunnen rijden, maar ook als ik 3 personen met rijbewijs heb?

 

maar ik lees toch echt dat ik de auto met de hoogste cataloguswaarde moet bijtellen.

Link naar reactie
  • 0

maar ik lees toch echt dat ik de auto met de hoogste cataloguswaarde moet bijtellen.

 

Maar dat doe je toch niet? Want die kent geen bijtelling (0%).

 

Nogmaals:

Overleg met je adviseur en benader de BD over deze hele specifieke situatie.

 

Althans dat zou ik doen (als je mijn klant was), want ik denk niet dat het zo bedoeld is zoals jij het interpreteert.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ik zal zeker mijn adviseur raadplegen, toch vind ik de discussie en interpretatie interessant.

 

Want jou stelling zou betekenen dat wanneer je de lage bijtelling van 4% zou hebben het wel gewoon mag.

 

Voor nu maakt het me niet heel veel uit, mag het niet dan doe ik het niet.

Maar straks begin 2019 moet ik 25 % over de auto gaan betalen, dan mag het dus wel (hoewel ik dat niet weet met 3 personen)

 

in dat geval heb ik 2 opties

 

1.

Als het verhaal niet opgaat wil ik auto B vervangen door een prive auto B en voor auto C een km administratie voeren (die blijft vanwege lage km stand)

Waarom? omdat auto B ongeveer € 12000 autokosten in het jaarverslag heeft en de bijtelling zou worden € 8000 waardoor er dus maar een aftrekpost van € 4000,- overblijft

In geval van auto prive heb ik een aftrekpost van 45000KM * 0,19 = €8550 (corrigeer me als ik het niet goed hebt)

 

2. als het verhaal wel kan dan Auto C word na 2019 wel heel goedkoop (geen afschrijving meer) waardoor de bijtelling beperkt kan worden tot de kosten.

 

Dilemma, omdat ik eigenlijk begin volgend jaar al Auto B wil vervangen, maar bij optie 1 kan ik beter uitzingen en wachten tot begin 2019.

 

gr

 

Link naar reactie
  • 0

Want jou stelling zou betekenen dat wanneer je de lage bijtelling van 4% zou hebben het wel gewoon mag.

 

Dat heb ik niet helemaal zo gezegd. Overigens praat ik helemaal niet over wat 'mag' en wat 'niet mag'.

 

Uitgangspunt bij meerdere auto's van de onderneming is dat je voor elk auto bijtelling moet verantwoorden.

Als je geen bijtelling 'verschuldigd' bent, dan moet je dat bewijzen (sluitende rittenregistratie bijvoorbeeld - die overigens voor jou als rijschoolhouder vereenvoudigd is).

 

Dan heb je dus ook het feit dat een van jouw auto's geen bijtelling kent (0%).

Dat zijn stimuleringsmaatregelen, normaal gesproken, en die veranderen weleens.

 

Daarnaast heb je het feit dat je wanneer je alleenstaand bent zou kunnen beweren dat je maar één auto tegelijk kan gebruiken (dus maar 1x bijtelling).

Dat is in principe ook beleid.

 

Al die dingen bij elkaar maakt het dus nogal arbitrair. Er is overigens een speciaal telefoonnummer naar de Belastingtelefoon Auto: 0800-0749.

Bel hen, zou ik zeggen. Is gratis ook.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

niet alleenstaand

 

maar deze regel "Maar als uw werknemer een eigen auto heeft die voor privégebruik net zo geschikt

is als 1 van deze auto's, kan de bijtelling beperkt blijven tot 1 auto"

 

 

maar in ieder geval met het meedenken, ik hoor graag meningen en ik realiseer me dat het beetje grijs gebied is

 

Link naar reactie
  • 0

Ingetrokken? Het staat geschreven in laatste handboek juli 2017.

 

Maar al met al met overleg, is de conclusie dat we briefje moeten sturen, en dan nog kan de BD nee zeggen en een eventuele jurist advocaat misschien wel Ja

 

Besloten om bij een nieuwe auto B de keuze Prive te maken.

 

Nou is de verhouding 55.000 km waarvan 45.000km zakelijk

 

Wat als ik een lease auto kies ( omdat er ander €35000 eigen vermogen van de zaak naar prive gaat)

 

Voor de IB is het duidelijk, gewoon €0,19 C/km

 

Maar hoe zit het met de BTW? Ik moet denken aan een leasetarief van €760,- ex BTW en er is een ritten registratie.

Ik heb die vraag omdat ik me afvraag of de afschrijving (die ook in het leasebedrag zit) uit de BTW gehaald moet worden?

81% zal namelijk zakelijk zijn, en ga dus toepassen dat ik 19% van de BTW dus uit eigen zak betaal.

 

Op de site staan alleen voorbeelden van gekochte auto.

Daarnaast betaal je bij Lease ook BTW over MRB en verzekering, terwijl daar eigenlijk geen BTW op zit.

 

Gr

 

Link naar reactie
  • 0

Ingetrokken? Het staat geschreven in laatste handboek juli 2017.

 

Ja, daar staat dus het 'beleid' (vraag mij trouwens af of je niet het handboek voor de loonheffingen bedoelt, gezien je over 'juli 2017' praat - dat is toch ook weer net iets anders eigenlijk...).

De goedkeuringen (door de Staatssecretaris) worden elders gepubliceerd (en dus ook ingetrokken).

 

En dan voor de BTW:

Je trekt eerst de BTW af als voorbelasting. Daarna maak je een correctie voor het privégebruik (in het laatste tijdvak).

Dit op basis van de forfaitaire regeling of de wettelijke regeling (dat is dus op basis van de kilometeradministratie).

Bij de wettelijke regeling geldt de BTW op de leasetermijnen als 'feitelijk gebruik van de auto'.

 

In jouw voorbeeld zou dan de correctie 363,- euro zijn. Dat is inderdaad privé (omdat de lease privé wordt geregeld).

 

Een hele andere vraag is natuurlijk of je (voor de leasemaatschappij) werkelijk 'private-lease' mag aangaan wanneer de auto voor meer dan 80% zakelijk gebruikt wordt...

Geen idee verder.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dank je ,

 

Ik zou eigenlijk niet weten waarom ik geen zakelijk leasecontract kan sluiten en Prive opvoeren.

Het enige nadeel is dat ik over die genoemde 19% prive gebruik teveel BTW betaal.

 

In het leasebedrag zit ook de MRB en Verzekering en daar wordt zakelijk BTW over geheven en Private niet volgens mij.

Daarnaast is het in de rijschoolwereld gebruikelijk dat je maand bedrag verminderd word omdat je meestal zelf de verzekering moet regelen ( omdat niet alle verzekeringen de lesclausule hebben)

Voor als de staatsseceretaris mee leest:

Het beleid door naar 25% ipv 0% na 5 jaar bijtelling te gaan dwingt mij min of meer om prive weer in een dieselauto te rijden, terwijl verreweg mijn meeste ritjes korter dan 40 Km zijn en volledig elektrisch kunnen.

 

Oplossing zou toch de staffel bijtelling zijn zoals BOVAG heeft voorgesteld

Link naar reactie
  • 0

Je gaat dus zakelijk een (les)auto leasen die je voor meer dan 80% zakelijk gaat gebruiken.

Vervolgens ga je dit als 'privé' boeken en daarna "kilometers met de privéauto" ten laste van de winst brengen.

Dit allemaal (waarschijnlijk) omdat je uitgerekend hebt dat dit voordeliger is dan wanneer het een 'auto van de zaak' zou zijn.

 

Ik denk dat je een stevige discussie met de belastingdienst kan verwachten...

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

klopt, ik heb dat inderdaad uitgerekend, en daarom is er ook een keuzemogelijkheid neem ik aan.

 

Anderzijds Bijtellen voor een ondernemer is ook niet helemaal eerlijk, want ondernemer heeft zowel autokosten als de bijtelling, in mijn geval zou ik 81 % zakelijk rijden maar 60 % van de kosten prive betalen*

 

*Autokosten +/- €12000 minus bijtelling 7700,- = €4300 Aftrekbare kosten

 

in geval van 0,19 c km = 8550 Afrekbaar

 

Link naar reactie
  • -1

Een "linkje"...?

 

Hier kan je over lezen in (professioneel) fiscaal naslagwerk, bijvoorbeeld van Reed Business Information, waar adviseurs en ook de belastingdienst zelf gebruik van maakt.

 

Als je jouw keuzes alleen op een paar "linkjes" gaat baseren, dan sta je (waarschijnlijk/misschien) meteen al met 1-0 achter tegenover de belastingdienst (want zij gebruiken niet slechts 'linkjes' dus...).

 

Dus: Nee, ik heb helaas geen 'linkje' voor je.

 

(Maar misschien kan je adviseur je hierbij helpen, want die heb je toch wel als rijschool neem ik aan.)

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1

Interessant!

Heb je een linkje? Dan kan ik me daar is in verdiepen, zou toch eigenlijk vreemd zijn dat juist diegene die al in verhouding veel zakelijk rijden uit te sluiten.

Lesauto's en taxi's mag je gewoon tot het privévermogen rekenen, zodra je weet dat je er meer dan 500 km privé mee gaat rijden. Er geldt geen enkele uitzondering ten opzichte van gewone auto's en is dus in de meeste gevallen gewoon keuzevermogen.

 

En ja, ik heb een linkje. :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

het is me duidelijk, dank je wel want in mijn geval stukken gunstiger.

De overheid moet toch is naar “bijtelling naar mate van privégebruik” vroeger was dat zo maar het bleek oncontroleerbaar, nu met GPS makkelijk uitvoerbaar en houd de werknemer met tankpas in het gareel.

En in mijn geval zou is dieselend op vakantie kunnen en rest van het jaar elektrisch, nu wordt ik gehele jaar de diesel ingejaagd (dat zou toch niet het beleid moeten zijn)

Link naar reactie
  • 0

Toch een laatste overweging om misschien rekening mee te houden (rijscholen liggen vaak 'onder een vergrootglas').

 

Reed Business Belastingalmanak:

"Bij een personenauto wordt de redelijkheid van uw keuze doorgaans bepaald door de mate waarin de auto zakelijk en privé wordt gebruikt."

 

Dus niet altijd zo zwart-wit misschien in een specifiek geval zoals deze.

Succes.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.