• 0

Lease van een Chinese machine

Ivm een flinke groei ben ik van plan om een machine aan te schaffen. Ik heb nu een dergelijke machine vanuit China en die bevalt op zich prima. Probleem is alleen dat deze een te klein bereik heeft en wat te beperkt is qua mogelijkheden.

 

Ik heb bij diverse Europese leveranciers geïnformeerd en die komen met prijzen die ver boven mijn budget liggen (>€60.000).

Nu zijn er ook prima machines in China te vinden, die kosten ongeveer 1/3 van een Europese machine.

 

Probleem is dat ik de machine wil leasen en lease maatschappijen willen blijkbaar geen Chinese machines financieren. Sommigen willen dit alleen als deze machine geleverd wordt door een NL importeur. Allemaal leuk en aardig maar dan kost exact dezelfde Chinese machine ineens het dubbele bedrag in vergelijking met het zelf importeren.

 

Iemand enig idee welke maatschappijen hier minder moeite mee hebben, of eventueel andere opties?

 

 

 

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Tja dan verschillen we van inzicht.

In de handel brengen en/of voor de eerste maal in gebruik stellen is gelijk aan elkaar.

 

en verder zeg je: (Sterker nog: het woord markt komt in de hele tekst niet voor)

 

De Europese richtlijnen gáán juist over de Europese markt.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit was dus precies de discussie waar ik in principe niet op zat te wachten ;)

 

Ik wil de machine zo veilig mogelijk maken als ik kan. Niet omdat dit volgens de CE moet maar omdat ik dit voor mijn eigen veiligheid ook wil. Is de machine vanuit China onveilig, nee dat denk ik niet. Er zijn ook machines die in Nederland worden gebouwd en dezelfde voorzieningen hebben. Alle basisveiligheid zit er op, maar voor mij vind ik de machine niet veilig genoeg.

 

Opzoek naar een tweedehands machine is leuk en aardig maar die is simpelweg niet te vinden!

 

Even verder door gaan op het CE gebeuren. Stel ik koop een Chinees bij een Nederlands bedrijf, dan is de CE hun verantwoording.

Hoe zit het dan als er wat zou gebeuren en de importeur bestaat niet meer? Ben ik dan zelf aansprakelijk of niet?

 

Edit:

Han, zoiets is ook hoe ik het nu ongeveer wil aanpakken. Of het wel of geen Chinees wordt is nog niet zeker. Als ik tweedehands iets kan vinden is dat ook een optie.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Tja dan verschillen we van inzicht.

Misschien minder dan je denkt , Herman. Jij gebruikt op de markt brengen kennelijk in ruime zin, terwijl ik de engere definitie van de Wetgever aanhoud: die heeft het consequent over 3 onderdelen: het toelaten (importeren), het op de markt brengen (verkopen) en het gebruiken

 

Basto laat de machine toe, en gebruikt het, maar brengt het niet op de markt. Voor de CE markering en machinerichtlijn maakt dat inderdaad niets uit, maar voor de praktische handhaving wel.

 

Ik wil de machine zo veilig mogelijk maken als ik kan. Niet omdat dit volgens de CE moet maar omdat ik dit voor mijn eigen veiligheid ook wil. Is de machine vanuit China onveilig, nee dat denk ik niet. Er zijn ook machines die in Nederland worden gebouwd en dezelfde voorzieningen hebben. Alle basisveiligheid zit er op, maar voor mij vind ik de machine niet veilig genoeg.

 

Veiligste lijkt me om de machinerichtlijn te volgen en ervoor te zorgen dat jij als importeur de CE markering kan aanbrengen

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Even verder door gaan op het CE gebeuren. Stel ik koop een Chinees bij een Nederlands bedrijf, dan is de CE hun verantwoording.

Hoe zit het dan als er wat zou gebeuren en de importeur bestaat niet meer? Ben ik dan zelf aansprakelijk of niet?

 

 

 

Je hebt dan een conformiteitsverklaring, een machine met producentgegevens erop en een NL gebruikershandleiding. Precies zoals je als eigenaar/gebruiker nodig hebt. Daar houd jouw verantwoording op.

Link naar reactie
  • 0

Maar als er iemand door die machine invalide raakt, wie mag de kosten dan ophoesten? Arbeidsinspectie zal dan wel een onderzoek starten en dan? Stel men vindt dat die machine niet aan de machinerichtlijn voldoet, en dan?

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Wat ook van ondernemerschap en innovatiedrang zou getuigen is dat de Chinese fabrikant met jouw kennis of jou als lead customer een verbeterde range, veilige of productievere machines naar de markt brengt. Je hebt nu een product wat kennelijk niet voldoet aan Europese wet- en regelgeving en je overweegt opnieuw zoiets aan te schaffen, maar je hebt er kennelijk een goede kijk op om mee te ontwikkelen.

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat zou een optie kunnen zijn maar dat ligt niet echt in de buurt van mijn huidige werkveld/markt.

Aan de andere kant, het lijkt er op dat er in deze business aanzienlijk meer marge te behalen valt dan in mijn huidige.

 

Ik ben er nog niet uit wat ik precies wil.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

De Chinese machine die ik via een NL verkoper kan kopen voldoet NIET aan de CE. F

 

Zoals ik het heb begrepen is de Europese importeur ALTIJD verantwoordelijk en MOET die de machine van CE keur voorzien, waarvoor de machinerichtlijn een belangrijke graadmeter is.

 

Een machine importeren en aan een derde verkopen zonder CE is voor de importeur een wespennest.

 

Daarom is de waarde van de cnc direct na plaatsing nul.

 

En dat even los van het feit dat grote cnc machines alleen tweedehands wat waard zijn boven de oud ijzerprijs als het "goede" machines zijn (meestal dus van een bekend merk en met CE)

 

Edit: hoe groot is groot in dit geval?

Edit 2: Ik had niet door dat dit een draadje met al 3 pagina's was, antwoord is zo een beetje een herhaling ;)

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

Sven, dat snap ik. De importeur plakt er ook een CE sticker op, en ik ga er vanuit dat deze ook een EG verklaring afgeeft.

De importeur verklaard dat de machine onder andere aan de machinerichtlijn voldoet maar ik weet dat dit in werkelijkheid niet zo is.

 

Dan kan ik deze machine wel aanschaffen en er van uitgaan dat ik gevrijwaard ben van ellende als er wat gebeurt. Maar dat lijkt me niet helemaal de juiste aanpak.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Als je een machine koopt met CE dan zal je als klant toch een conformiteitsattest krijgen? (technisch dossier krijg je niet).

 

Zou de importeur zo een groot risico nemen om onder dat attest zijn handtekening te zetten? Wat is zijn reactie als je hem enkele vragen stelt over de CE van zijn machine?

 

Eventueel zou je er een expert eens kunnen doen naar kijken als extra check. Op het circuitsonline forum(NL) zit er volgens mij iemand die daar goed in thuis is.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Mathias, ik heb in Nederland 2 bedrijven benaderd. Aan één van hen heb ik deze kwestie voorgelegd. Daarop werd er gemeld dat dit er als optie op kon. Toen ik aangaf dat dit verplicht was meldde hij nogmaals (ditmaal geïrriteerd) dat dit als optie wel kon.

 

Met andere woorden, ja ze geven dus ook een EG verklaring als deze beveiliging er niet op zit.

 

Op circuitsonline kan ik de vraag inderdaad ook nog eens neerleggen.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.