• 0

(Vervolg)Studie betalen vanuit eenmanszaak

Beste leden,

 

Sinds kort ben ik een vervolgstudie begonnen (MSc) en vroeg mij af of ik deze kosten in rekening kan brengen van mijn bedrijf, een eenmanszaak in de professionele dienstverlening. Als ik het goed begrijp zou het namelijk schelen als de kosten door mijn bedrijf worden betaald, vóór de inkomstenbelasting.

 

Het is mij niet geheel duidelijk hoe de regels van de Belastingdienst hieromtrent zijn. De opleiding staat in het vervolg van mijn bedrijf, aangezien het een managementopleiding is, maar hier vind ik de regels erg vaag over. Binnen het bedrijf ben ik de enige fulltime werknemer, maar werk met een 35tal oproepkrachten die opdrachten uitvoeren.

 

Is er iemand die hierin kan adviseren?

 

Met vriendelijke groet,

 

Dennis

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

"Het op peil houden van de aanwezige kennis en het op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied".

 

Dat is de omschrijving van aftrekbare zakelijke kosten in deze.

 

Er was ooit (ECLI:NL:GHDHA:2015:2988) wel een octrooigemachtigde waar de kosten van een universitaire opleiding als ondernemingskosten aangemerkt werden.

 

(Maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat elke student 'ZZPer' wordt omdat de studie dan ineens zakelijk aftrekbaar wordt.)

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Studiekosten die zien op het behalen van nieuwe kennis ten behoeve van de verwerving van inkomen zijn aftrekbaar als persoonlijke uitgaven. Msc of bachelor zijn dat vrijwel altijd.

 

Ter indicatie: een accountant die rechten studeerde kon die kosten niet zakelijk verantwoorden, ook al kon hij met die kennis zijn cliënten beter van dienst zijn.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Studiekosten die zien op het behalen van nieuwe kennis ten behoeve van de verwerving van inkomen zijn aftrekbaar als persoonlijke uitgaven. Msc of bachelor zijn dat vrijwel altijd.

 

Geldt daarbij niet de regel dat het alleen mag als je niet voor studiefinanciering in aanmerking komt?

 

Dat kom je onder het nieuwe leenstelsel sneller dan vroeger.

Geen grens op bijverdienen meer.

 

In dat geval alleen een optie als TS 30+ is, of om een andere reden niet meer in aanmerking komt.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties. Als ik het goed begrijp, kan ik deze kosten dus vanuit de eenmanszaak betalen? Het betreft een management Master, die precies in het vervolg van mijn bedrijf staat. Ik lever met mijn bedrijf professionele dienstverlening met 35 oproepkrachten in ons bestand.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties. Als ik het goed begrijp, kan ik deze kosten dus vanuit de eenmanszaak betalen?

Nee, als persoonlijke uitgaven

ter verduidelijking ... Wel een aftrekpost, maar dan wel prive.

 

Voor meer informatie: Studiekosten en andere scholingsuitgaven.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

ter verduidelijking ... Wel een aftrekpost, maar dan wel prive.

 

Voor meer informatie: Studiekosten en andere scholingsuitgaven.

 

Let daarbij dus goed op dat de situatie "U volgt een studie en u krijgt studiefinanciering" zich ook voordoet als je geen enkele behoefte hebt aan een studielening, maar daar wel voor in aanmerking komt.

 

Studiejaar 2015/2016 en later

 

Vanaf 1 juli 2015 zijn de regels voor de aftrek van studiekosten gewijzigd. Hebt u recht op studiefinanciering of krijgt u deze? En studeert u in het studiejaar 2015/2016 of later? En hebt u daarvoor studiekosten gemaakt? Dan hebt u geen aftrek voor deze studiekosten als u die na 1 juli 2015 hebt betaald.

 

Daarmee sluiten ze zo'n beetje iedereen onder de 30 die een master volgt uit.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.