Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
c123
c123
Beste leden van HL,
Ik begin maar even te schrijven om de situatie te schetsen en daarmee komen vanzelf
een aantal vragen boven.
Ik heb een eenmanszaak die redelijk draait, verkoop supplies aan een aantal vaste klanten
en via een webshop aan klanten die mij vinden via google e.d.
Geen reden tot klagen, heb een krediet bij de ABN AMRO van 30K die heen en weer gaat.
Omdat ik met de activiteiten van mijn bedrijf het eigenlijk makkelijk kan handelen qua tijd en
de omzet gestaag blijft groeien (is kwestie van tijd), ben ik in een nieuw bedrijf gestapt.
Dit is een firma wat al ruim 20 jaar op de markt is, alleen in een momenteel moeilijke branche;
huishoudtextiel.
De bewindsvoerder van het bedrijf heeft zich eigenlijk de afgelopen drie jaren uitsluitend met
activiteiten bezig gehouden binnen een andere BV. Hiervoor was veel geld nodig en
dat is 'getrokken' uit de BV waar ik nu bij ben betrokken. De BV waar ik nu over praat maakte
3 jaar geleden nog een flinke netto winst, de jaren daarna veel minder en
dit jaar mogelijk een klein verlies. Van dat geld is dus niets meer over, sterker er is een groot tekort.
Tijd voor vers bloed en een nieuwe aanpak is nodig, vandaar de uitdaging.
Doordat de liquide middelen eigenlijk het bedrijf uit zijn, is er een behoorlijke betalings-
achterstand ontstaan bij toeleveranciers. Dit kon nog wel eens de nekslag betekenen maar
aan de andere kant hebben de (2 buitenlandse) toeleveranciers er ook baat bij dat business
door blijft gaan, een aanvraag tot failissement ligt niet voor de hand. Frustratie en vertraging
bij het versturen van nieuwe orders is wel een mogelijk probleem.
Omdat er een grote schuld aanwezig is ben ik met de huidige DGA, in bijzijn van twee register
accountants, overeengekomen om de BV over te nemen op het moment dat de schuld is gesaneerd.
Eenmaal zover kan d.m.v. afboeking van het eigen vermogen, de vordering van 'mijn' BV aan 'zijn'
BV worden verminderd en uiteindelijk is de zaak schoon. Er is dan een eigen vermogen van zeg 20K
en kan ik de zaak overnemen voor 1 euro.
Klinkt allemaal goed en leuk, ik voorzie in mijn eigen levensbehoefte via mijn eigen zaak
en sta wel als directeur op de loonlijst bij de nieuwe BV maar haal geen geld uit de zaak.
Nu is het probleem dat de laatste tijd de twee schuldeisers zich beginnen te roeren, dit geeft
veel onrust hier intern en eigenlijk is er nooit ruimte voor wat voor uitgaven dan ook.
We willen ook verder en nieuwe activiteiten ontwikkelen wat uiteraard toch vaak geld kost.
Ook moet de betaling van de drie personeelsleden maandelijks worden gedaan.
Ik zie absoluut toekomst voor deze firma en het is mooi als ik het nulpunt haal waardoor ik
DGA wordt, echter ik denk erover om snel toch op zoek te gaan naar funding.
Wellicht kan ik de schuld afkopen voor een substantieel lager bedrag om schoon schip te maken.
Wat denken jullie ervan, maken we kans bij investeerders en is er een mogelijkheid om dit
te doen zonder dat er aandelen verloren gaan, of eventueel met aandelen maar hoe te waarderen?
Ik hoop dat jullie mij wat feedback willen/kunnen geven.
Groet,
Simon
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag