• 0

Aansprakelijkheid Eiken houten serveerplanken

Goedemorgen,

 

Loop al een tijdje met een aantal vragen rond. Ik heb een lijn eikenhouten serveerplanken ontwikkeld. Deze gaat vanaf begin oktober ongeveer live. Verkoop via eigen webshop en wordt ook europees aangeboden via grote bestaande webshops.

 

1 Het product bestaat slechts uit 3 onderdelen: puur eikenhout, watervaste houtlijm en goedgekeurde olie , te gebruiken voor etenswaren. Dien ik nu nog een extra lab test te laten doen om de voedselveiligheid te kunnen garanderen? Ik lees wel eens verhalen over het zuur wat in hout zit en dat het daardoor niet aangeboden zou mogen worden. Ik heb de hele website van de nvwa en google afgezocht, maar niks te vinden. Er staat zelfs niks in het hygienecodeboek voor de horeca.

 

2 Ik heb een aansprakelijkheidsverzekering als ondernemer. Verder heb ik de fysieke planken klaar , dien ik hier nog extra veiligheidsvoorschriften voor te schrijven? Moet ik een etiketje maken waar eea op staat? Ik heb zelf bij een aantal webshops planken besteld, maar hier zit nooit iets van een veiligheid etiket bij. Is dit dus ook niet verplicht?

 

Ik wil mijn zaken goed geregeld hebben, maar ik lees veel tegenstrijdige berichten op internet. Ook het feit dat er overal natuurlijk eiken houten serveerplanken verkocht worden maakt het niet duidelijker. Het laatste wat ik wil is dat ik dadelijk alsnog een of andere claim aan mijn broek heb hangen.

 

Ik hoop dat er wat kou uit de lucht gehaald kan worden, zodat ik weer lekker vooruit kan:)

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Steefs, Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Ik heb de hele website van de nvwa en google afgezocht, maar niks te vinden.

je kunt de NVWA ook bellen.

 

2 Ik heb een aansprakelijkheidsverzekering als ondernemer.

Dekt die ook productaansprakelijkheid?

 

Is dit dus ook niet verplicht?

Ook een goede vraag voor de NVWA.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Welkom op HL Steef. Goed dat je eerst zelf onderzoek hebt gedaan. Dat er geen specifieke eisen gesteld worden door de nVWA aan eikenhouten serveerplanken wil niet zeggen dat die er niet zijn. Je bent als producent altijd aansprakelijk voor eventuele schade die jouw producten aan derden zou kunnen toebrengen. Mogelijk kan je die schade weer proberen te verhalen op een of meer van jouw leveranciers.

 

Met logisch verstand kom je heel ver in dit geval. Zo moet je zeker weten dat er onbehandeld hout is gebruikt, de houtlijm na drogen geen residu afgeeft en de olie die gebruikt is ook geen allergische reactie kan geven zoals dat bij notenolie het geval is. Bovenstaand zou je ook vast moeten leggen in een overeenkomst met je leverancier en bij voorkeur een soort van ingangscontrole (laten) doen waarbij kleur en geur van de snijplanken volgens mij al veel zeggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik zo eens in mijn keuken kijk en in mijn geheugen graaf, zie ik houten pollepels, houten slabestek, houten snijplanken, houten kommen, houten satéprikkers, houten sushimatjes enzovoort.

 

Ik denk dus dat je in zijn algemeenheid kunt stellen dat hout een veilig materiaal is om in de keuken en de eetkamer te gebruiken.

 

Blijft de vraag of het specifieke hout dat jij gebruikt (zowel de soort als de eerdere bewerkingen die het heeft ondergaan) en de bewerkingen die jij daarop uitvoert veilig zijn. Je zou eens kunnen kijken wat de fabrikanten van het voornoemde gebruiken en doen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor de snelle reacties.

 

Heb inmiddels contact gehad met de nvwa. Ze hebben me door verwezen naar een wetboek, welke ik zelf ook al gevonden had: Warenwetregeling verpakkingen en gebruiksartikelen. Hierin staat nergens vermeld dat hout verboden is om te gebruiken in de keuken of in combinatie met levensmiddelen. Wel dat het goed schoon te maken moet zijn en geen diepe groeven mag bevatten.

 

Ik heb de vraag bij mijn leverancier uitgezet welke lijm er exact gebruikt wordt. Productieproces is simpel, planken worden aan elkaar gelijmd, het hout wordt bewerkt en er wordt een voedselveilig olie opgezet.

 

Ik denk dat ik voor mijn gemoedsrust en als usp toch maar een lab test ga uit laten voeren, om zeker te weten dat als de nvwa onverhoopt op de stoep staat ik ook iets tastbaars heb om over te dragen. Of zou dit een kostenpost zijn die niet noodzakelijk is?

Link naar reactie
  • 0

Beste steefs10,

 

produceert jouw leverancier binnen of buiten de EU?

 

Ik heb zojuist gegoogled op combinaties van 'oak', 'serving tray', 'cutting board' en 'food contact material'. Misschien moet je dat ook nog eens doen voor een oriëntatie. ;)

 

Van de lijm en olie moet documentatie beschikbaar zijn.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste steefs10,

 

produceert jouw leverancier binnen of buiten de EU?

 

Ik heb zojuist gegoogled op combinaties van 'oak', 'serving tray', 'cutting board' en 'food contact material'. Misschien moet je dat ook nog eens doen voor een oriëntatie. ;)

 

Van de lijm en olie moet documentatie beschikbaar zijn.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Dank.

 

Al tot in den treuren gedaan:) Ik heb alle documentatie van de olie, De lijm is opgevraagd.

Link naar reactie
  • 0

Heb inmiddels contact gehad met de nvwa. Ze hebben me door verwezen naar een wetboek, welke ik zelf ook al gevonden had: Warenwetregeling verpakkingen en gebruiksartikelen. Hierin staat nergens vermeld dat hout verboden is om te gebruiken in de keuken of in combinatie met levensmiddelen.

Dit ook nog gevonden:

 

"In Nederland gelden voor bijna alle voedselcontactmaterialen positieve lijsten: plastic, papier en karton, coatings (deklagen), rubber, metalen, hout en kurk, geregenereerde cellulose en textiel. Deze materialen mogen alleen voor voedselcontact gebruikt worden, als alle daarin aanwezige stoffen zijn beoordeeld en toegelaten."

 

link: http://www.nvgp.nl/wet-en-regelgeving/europees/voedselveiligheid/

 

meer informatie:

 

RIVM - Voedselcontactmaterialen

 

link: http://www.rivm.nl/rvs/Voedsel/Voedselcontactmaterialen

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hi Cosara,

 

Dank voor je reactie. Hierop staat dus niks aangegeven over hout, wel "Voor de overige materialen geldt de nationale wetgeving. Wanneer die ontbreekt, is de fabrikant zelf verantwoordelijk voor de chemische veiligheid. dat alle niet genoemde materialen"

 

Ik heb inmiddels nogmaals bevestiging van de voedselveiligheid van de olie en certificaten hiervan ontvangen. De lijm die gebruikt wordt geeft geen reactie meer vrij mits deze is opgelost. Ook hiervan ontvang ik morgen alle certificaten.

 

Kan ik nu nog meer doen?:)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wat verward door de vraag van Highio en jouw antwoord: ben jij nu wel of niet de fabrikant van de houten serveerplank of wordt deze door een derde gemaakt/samengesteld op jouw specificaties en/of onder jouw private label?

 

Zo niet, dan is het gros van de vragen en antwoorden in dit topic op jou - als (weder)verkoper/nietfabrikant - niet van toepassing.

 

Zo wel, dan is de vraag waar het hout vandaan komt (binnen of buiten de EU) alleen relevant voor jouw verhaalsmogelijkheden, maar niet van invloed op jouw productaansprakelijkheidsrisico als fabrikant.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja! Ik heb een design laten maken en dit wordt gerealiseerd door de timmerfabriek. Ik heb slechts een tekening aangeleverd en zij realiseren maatwerk voor mij.

 

Ok, in dat geval ben jij niet alleen de verkoper maar ook de feitelijke fabrikant.

 

Dat het hout uit de EU komt is dan mooi voor controle- en verhaalsmogelijkheden, maar verandert verder niets aan jouw verantwoordelijkheid voor de deugdelijkheid en veiligheid van de plank

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.