• 0

Op zoek naar een bedrijfs- of productnaam (verzameltopic)

Ik ben nu met mijn ondernemingsplan zover dat Ik het een naam moet gaan geven.

Ik weet wel wat Ik ga doen. Maar hoe noem Ik het?

Ik ga mij zelf verhuren op basis van zzp. Ik ga technische ondersteuning verlenen op zeer uiteenlopende werkzaamheden. Dit varieerd van Metaalbewerking tot Technische automatisering. Ik heb een zeer brede technische ervaring en scholing. Ik denk dus aan de klusbussen, maar dan anders. Zeg Technische Serviceverlening, Support ..enz.

Ik zoek dus een mooie naam en naam voor de website, voorheen Creasoft. Ja die, ;) De basis voor alleen Software is te smal, vandaar mijn vraag.Ik moet nu een nl website en kvk aanvragen. Maar ben het nog niet eens over de naam. Iemand een idee? dank en Gr Henk,

 

[edit]Titel aangepast aan verzameltopic - mod[/edit]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Niet zo zeer een bod maar hij melde mij dat hij nog geen url ad verkocht voor minder dan 1250.

Ik was ook niet echt van plan om er erg veel geld aan uit te geven. De naam is wel leuk maar om nu te zeggen van YES dat is 'm.

Ik zoek gewoon nog even verder, maar dit moet niet al te lang gaan duren aangezien ik wel bezig wil gaan met marketing en een naam maken.

 

Ik lees nu ook net dit bericht

http://www.mkbservicedesk.nl/4492/een-echte-zzp-heeft-geen-bedrijfsnaam.htm

 

Misschien ook een optie om gewoon onder mijn eigen naam te gaan werken.

 

Link naar reactie
  • 0

Google eens op 'bouwkundig tekenbureau' en je kunt zien hoe zelfstandige vakgenoten zich representeren en positioneren. Als je dat even systematisch naloopt, ontdek je vast jouw persoonlijke voorkeur. Ik zie ook afkortingen bt en btb met (initialen, voor- en/of) familienaam.

 

Jouw familienaam is zo algemeen, dat dat misschien alweer iets zwak is voor personal branding, al kun je daar als je daar de juiste persoon voor bent natuurlijk ook een beetje zelfspot mee bedrijven: mijnnaamisjansen.nl of metjansen.nl als je daarna met een humoristische of creatieve slag maar heel goed uitlegt wat je doet! 8)

 

Misschien heeft die domeinboer wel een bouwtekening nodig!?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel (Als ik het wel heb, heet je zo...)

 

Hopelijk ben je al goed op weg.

 

Mocht je nog bezig zijn om een betere naam te vinden, dan hoop ik dat dit helpt:

 

Je hebt gelijk: geen streepjes en cijfers die woorden moeten voorstellen.

 

Meestal zie je namen die niets zeggen over wat het bedrijf doet. Dit moet je echt voorkomen.

 

Een bedrijfsnaam zou direct het belangrijkste voordeel ('benefit') moeten weergeven, dat klanten bij jou kunnen 'halen'. Vaak struikel je over een rij voordelen. Kies dan toch het overkoepelende en belangrijkste voordeel.

 

Op zijn minst zou de bedrijfsnaam het bedrijfsthema moeten aangeven.

 

Iedereen heeft moeite om kort aan te geven wat dit moet zijn.

Daarom is er op je website nog de drietrapsraket:

 

1: Logo (Liefst visueel je bedrijfskern uitgebeeld)

2: Bedrijfsnaam (Zie boven)

3: 'Tagline': korte omschrijving onder je bedrijfsnaam (slogan).

 

Regels die je voor je 'tagline' kunt aanhouden:

 

- Ze moet het belangrijkste voordeel aangeven wat jij brengt (5 tot 7 woorden).

- Ze moet je onderscheiden van de andere ingenieurs in jouw geval (dit is een hele moeilijke).

- Ze zou hierdoor moeten bijdragen aan het beklijven van je bedrijfsnaam.

 

Bij bedrijfsnaam en tagline zou je kunnen proberen te denken aan 'egocentrische, klantgefocuste' voordelen.

 

Dat klinkt misschien als marketinghype. Maar dat is wat mensen over het algemeen drijft. En aanzet tot beweging jouw kant op...

 

Helaas brengt bijna iedereen in je branche hetzelfde leuk bedachte en soms onduidelijke verhaal. Je bent dan dus eigenlijk al 'op prijs vergelijkbaar', aangezien iedereen gelijk is. 'Slechte propositie'...

 

Helaas moet je bij veel bedrijven tevens lang lezen en zoeken om te begrijpen wat ze doen en wat hen onderscheidt. Ze vergeten in het hoofd van hun ideale klant te kruipen en vandaaruit te redeneren.

 

Met bovenstaande tips kun je daar gegarandeerd bovenuit steken...en meer respons krijgen.

In de begintijd kun je je tagline gaandeweg nog veranderen.

 

Veel succes!

 

Groet Peter.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Een bedrijfsnaam zou direct het belangrijkste voordeel ('benefit') moeten weergeven, dat klanten bij jou kunnen 'halen'. Vaak struikel je over een rij voordelen. Kies dan toch het overkoepelende en belangrijkste voordeel.
Wow! Heb je die regels zelf bedacht of zit daar echte kennis onder?

 

Wat jij beweert kan soms helpen. Bijvoorbeeld wanneer teksten geschreven zijn voor zoekmachines. Voor kleine beginnende bedrijven kan het dan enig tijdelijk voordeel bieden om domeinnamen en wellicht ook product- en bedrijfsnamen beschrijvend te maken. Maar dat voordeel wordt al snel een nadeel wanneer je moet concurreren met tal van anderen die ook het niveau der beschrijvendheid niet kunnen ontstijgen. Dan wordt het mededinging op gemene delers. Melkboer versus melkboer.

 

Borduren we even voort op die melkboer. Die werd melkhandelaar en is nu zuivelspecialist. Wat is er gebeurd met de houthakker? Die werd boomchirurg of natuurbouwer.

 

Maar een kennismarketeer? Wat doet die volgens zijn naam? Kennis naar de markt brengen? Opgedane kennis verkopen aan ondernemers die marketingadvies zoeken? KennisMarketing Goudstaven* verkopen aan ploeteraars die over een passief inkomen dromen? Vul maar in.

 

* Volgens mij staat er spoedig een gratis e-bookje in de signatuur. Welkom op HL! ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Meestal zie je namen die niets zeggen over wat het bedrijf doet. Dit moet je echt voorkomen.

 

Een bedrijfsnaam zou direct het belangrijkste voordeel ('benefit') moeten weergeven, dat klanten bij jou kunnen 'halen'. Vaak struikel je over een rij voordelen. Kies dan toch het overkoepelende en belangrijkste voordeel.

 

 

Eens Twabla dat een beschrijvende naam gevaren heeft toch zijn er voldoende voorbeelden dat die naam goed wordt opgepakt, onthouden en er toch voldoende afstand blijft met de concurrentie. Denk aan vliegwinkel.nl fietswinkel.nl enz. Je moet dan wel de beste naam hebben.

 

Wat je ook kan doen is de naam naast beschrijvend toch onderscheidend maken. Bijvoorbeeld het merk: "spoon me" voor yoghurtijs of "transfer me" voor data transport. Beschrijvend maar ook onderscheidend. Of een een beschrijvend en een deel onderscheidend: Pizza Hut, Burger King enz.

 

Of subtiel beschrijvend. Zo vind ik de naam Fairy voor afwasmiddel op zich niet beschrijvend maar toch geeft het me het gevoel dat het met dat spul de afwas haast van zelf moet gaan. En dan wordt het toch een soort van beschrijvend.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Onderbelicht in de case van het tekenbureau is de geografische locatie en spreiding van de doelgroep (werkgebied). Daarnaast zijn factoren als 'vakkennis' en 'professioneel netwerk' of 'netwerk skills' misschien wel belangrijker dan een bedrijfsnaam en digitale communicatie en marketinguitingen.

 

B2B was hier toch belangrijker dan B2C?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Eens Twabla dat een beschrijvende naam gevaren heeft toch zijn er voldoende voorbeelden dat die naam goed wordt opgepakt, onthouden en er toch voldoende afstand blijft met de concurrentie. Denk aan vliegwinkel.nl fietswinkel.nl enz. Je moet dan wel de beste naam hebben.
Er zijn vast geslaagde voorbeelden te noemen. Er zijn ook tal van webshops met een beschrijvende naam die een fiasco zijn. En geslaagde webshops met een familie- of fantasienaam. Vandaar dat ik me verbaasde over de stelligheid van de bewering van KennisMarketeer oftewel MMXIV Liberator Marketing. Dat is blijkbaar voortschrijdende kennis.

 

Een bouwkundig tekenbureau is overigens geen webshop.

 

Maar ik ben wel benieuwd naar adviezen voor passief inkomen, bij een bouwkundig tekenbureau. De pdf-garage misschien?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

In het kader van naamkeuzes is Alphabet als consortium-naam boven Google wel interessant. Het is een beschrijvend woord, en als zodanig nauwelijks te beschermen. Blijkbaar speelt ook SEO helemaal geen rol. De domeinnaam Alphabet.com is al eigendom van BMW, dus Google wijkt uit. Hoewel het ook een teken van zelfbewustzijn is, als je je zo'n algemeen woord kan toe-eigenen en in een uithoekdomein kan neerzetten. Geen gefrutsel in de marge. Google is zo groot dat het elke naam kan aannemen. Een verklaring voor deze keuze is dat het bedrijf bereid is om alles op het spel te zetten: Alpha Bet! Maar het is ook een lange neus naar branding.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Alphabet is een zeer goede naam die heel eenvoudig te onthouden is die meteen ook de goede "feel" heeft van een verzameling letters, allemaal met een eigen karakter en specialiteit maar die op een of andere manier toch bij elkaar passen en horen.

 

Maar Google is natuurlijk niet de eerste om de kracht van het woord te ontdekken. Er zijn talloze bedrijven met "alphabet" in de merknaam. Het feit dat de naam niet of nauwelijks of onderscheidend dus niet te beschermen is wordt door Google uiterst slim gebruikt door de naam mega snel in te laten burgeren en zo eventuele claims voor te zijn. Als er al iemand op zal staan is het een andere reus BMW maar zo te zien gaat het daar om een segment (lease) waar Google niet voor verwarring zal zorgen. Sterker, BMW profiteert heel veel omdat toch veel mensen op "alphabet" gaan zoeken. Ik zou er niets van staan te kijken dat BWM binnenkort veel mensen moet aantrekken om de onverwachte groei bij te benen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Och. Toen het internet nog een netwerk was voor mail en bulletinboards en ICQ deed ik weleens een opdracht voor een computerdealer die zich had getooid met de naam A1 Computers. Waarom die naam? Dat was YPO. Yellow Page Optimization! A1 staat voorop in een alfabetische volgorde.

 

Nu is de zoekmachine even belangrijk. Als je moet leven van zoekers, dan wil je bovenaan staan in Google. Maar over een jaar of drie gelden er weer nieuwe regels op het mobiele netwerk of bij de internet of things, dus dan heb je aan een geseoptimaliseerde naam ook niks meer.

 

Google weet wat zijn prioriteiten zijn. Die heeft aan ABC.XYZ een veel betere domeinnaam dan Alphabet.com. Wie vooruit wil, navigeert niet op de achteruitkijkspiegel!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

BMW profiteert heel veel omdat toch veel mensen op "alphabet" gaan zoeken. Ik zou er niets van staan te kijken dat BWM binnenkort veel mensen moet aantrekken om de onverwachte groei bij te benen.
Ook op de chocoladeletters van Verkade heeft dit vast een positief effect. ;)

 

Niet op de chocolade letters maar wel op Alphabet van de Verkadefabriek. ;D Met daarin de volgens mij beste TED talk ooit genoemd.

 

Ik begrijp je cynisme en eens dat je de kracht van de primaire .com niet moet overschatten maar ik peroonlijk had nog nooit van BWM's Alphabet gehoord of gelezen en nu is dat al anders. Als ik nu op een feestje zit naast een BMW liefhebber gaat het gesprek daar wellicht over. Ik weet namelijk vrijwel niets anders over BMW behalve dat ze vaak op je bumper zitten. ;) Ook iedereen die deze post leest weet er nu van.

Dat het effect tijdelijk is ben ik met je eens. Maar dat geldt voor vrijwel elk effect. Ik stond ooit met een heel positieve review in een aantal bladen en de beurs die vrijwel gelijkertijd was ging zo goed dat ik op dag 1 van de 7 uitverkocht was. Gelukkig kon ik vrij snel aan producten komen voor de andere dagen.

 

Everclean tandpasta van Hema was lang geleden "beste koop" bij de Consumentenbond en de verkoop vervijftigvoudigde. Nu is het effect helemaal weg en is de verkoop weer zoals hij ooit was.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alphabet is zoals ik het zie gewoon een holding boven de verschillende divisies van voorheen Google.

 

Opgezet om meer duidelijkheid te scheppen in de hele bedrijfsstructuur van het enorme bedrijf.

 

De naam Alphabet zal nooit belangrijker worden dan de onderliggende bedrijven zoals youtube google en alle nog te ontplooien initiatieven

 

Vindbaarheid/seo lijkt met voor deze specifieke holding dan ook totaal niet relevant.

Link naar reactie
  • 0

Een naam is een vehikel van betekenis, dus die moet je laden. Sommige namen komen pre-charged. Diesel is een brandstof, maar die naam is opnieuw geladen voor vrijetijdskleding. Mac of Mc is een tussenvoegsel van een Schotse achternaam, maar dat woord is herladen voor hamburgers, regenjassen en computers. Al die merknamen zijn in hun domein behoorlijk bekend geworden, maar dat komt vooral omdat het aanbod onder die labels door de markt als relevant gezien werd. De naam is dan ook van ondergeschikt belang, het zijn die activiteiten die onder dat label plaatsvinden waarmee betekenis gecreëerd wordt.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een bedrijfsnaam zou direct het belangrijkste voordeel ('benefit') moeten weergeven, dat klanten bij jou kunnen 'halen'. Vaak struikel je over een rij voordelen. Kies dan toch het overkoepelende en belangrijkste voordeel.
Wow! Heb je die regels zelf bedacht of zit daar echte kennis onder?

 

Wat jij beweert kan soms helpen. Bijvoorbeeld wanneer teksten geschreven zijn voor zoekmachines. Voor kleine beginnende bedrijven kan het dan enig tijdelijk voordeel bieden om domeinnamen en wellicht ook product- en bedrijfsnamen beschrijvend te maken. Maar dat voordeel wordt al snel een nadeel wanneer je moet concurreren met tal van anderen die ook het niveau der beschrijvendheid niet kunnen ontstijgen. Dan wordt het mededinging op gemene delers. Melkboer versus melkboer.

 

Borduren we even voort op die melkboer. Die werd melkhandelaar en is nu zuivelspecialist. Wat is er gebeurd met de houthakker? Die werd boomchirurg of natuurbouwer.

 

Maar een kennismarketeer? Wat doet die volgens zijn naam? Kennis naar de markt brengen? Opgedane kennis verkopen aan ondernemers die marketingadvies zoeken? KennisMarketing Goudstaven* verkopen aan ploeteraars die over een passief inkomen dromen? Vul maar in.

 

* Volgens mij staat er spoedig een gratis e-bookje in de signatuur. Welkom op HL! ;)

 

...

 

Er zijn vast geslaagde voorbeelden te noemen. Er zijn ook tal van webshops met een beschrijvende naam die een fiasco zijn. En geslaagde webshops met een familie- of fantasienaam. Vandaar dat ik me verbaasde over de stelligheid van de bewering van KennisMarketeer oftewel MMXIV Liberator Marketing. Dat is blijkbaar voortschrijdende kennis.

 

Een bouwkundig tekenbureau is overigens geen webshop.

 

Maar ik ben wel benieuwd naar adviezen voor passief inkomen, bij een bouwkundig tekenbureau. De pdf-garage misschien?

 

Wow.

 

Tegen zo'n suggestieve, negatieve, geringschattende en blijkbaar licht afgunstige grondhouding is niet 'op te argumenteren'.

 

Ook al bestaan de beste argumenten, bewezen strategieën en methoden.

 

Het werkt namelijk voor ieder bedrijf. En wat werkt, dat werkt.

De negativiteit is dus misplaatst.

 

Scherpe feedback is altijd leuk en goed. We leren altijd bij. Geweldig!

 

Alleen (b)lijk jij me zo iemand die zoals velen helaas vragen stellen, om vervolgens het antwoord niet te willen horen. Een gestelde vraag is eigenlijk een gecamoufleerde tegengestelde mening die recht gedaan moet worden. Alsof je bij Paul Witteman aan tafel zit. Ik baseer me op je woorden.

 

Het ging bovendien niet eens over kennismarketing. Maar je valt als een 'lower level' piranha aan en haalt dat er wel allemaal bij. Daarbij kennelijk niet gehinderd door inzicht in de werkelijke betekenis van kennis- en info-marketing (ik baseer me op je woorden).

 

"Condemnation, prior to real investigation" troef.

Veroordeling zonder echte verkenning.

Of anders ontkenning van iets dat echt werkt.

Vermoeiend. Negeren is steeds vaker mijn reactie.

 

Dat zou hier echter ten koste gaan van het echte argument. En een 'higher level'.

 

Ik hoop dus maar dat Marcel (mjajansen) mijn tip wel positief opvat en open staat.

En dat hij Human Brain Optimization centraal stelt.

In plaats van digitale (Search Engine) optimization. En andere (webshop)internethype.

Wie heeft trouwens beweerd dat een tekenaar een webshop is?

 

Als klein bedrijf krijg je bij respons-marketing gratis de anders zo dure branding erbij.

 

Respons van ideale klanten staat dan voorop. En niet die branding.

Handig, als je niet de diepe zakken van de 'corporate world' hebt.

 

Instant herkenbaarheid is daarbij als eerste belangrijk.

Dus moet een naam + tagline dit ook geven.

 

Dat een houthakker boomchrirurg wordt is natuurlijk inderdaad hype en absoluut te vermijden onzin.

Wat een negatieve en misplaatste suggesties allemaal.

 

'Brevitas' is echter een nietszeggende naam voor veel klanten van ontwerpers.

Heb je die al gekozen en in bedrijf: dan kan een slimme tagline wonderen doen.

 

Maar als je begint, kun je dus maar beter de bewezen marketingregels volgen...

 

Dat er ook voorbeelden zijn van succesvolle nietszeggende namen, doet dus niet ter zake als je de keus nog hebt bij de start van je bedrijf. Vaak hebben die bedrijven veel tijd en geld besteed om daarmee succesvol te worden. Wellicht 'te veel'. Je kunt de omstandigheden niet vergelijken.

 

Herkenbaarheid van je bedrijf (in de naam) lijkt voor de hand te liggen, totdat je om je heen kijkt.

 

Moeite doen op dit punt kan je jarenlang voordeel geven bij eerste contact met prospects.

Niet de moeite doen om de regels toe te passen, kan je jarenlang spijt geven.

 

Vervolgens kun je garen spinnen door vooraf-aan, of naast je primaire diensten, ook informatie aan te bieden.

 

Daarbij voor een tekenkundig ingenieur dan meteen te denken aan "de pdf-garage", is natuurlijk misplaatste en geringschattende, maar vooral onwetende onzin.

 

Ook de klanten van een tekenaar hebben een hoop vragen in hun proces (rondom het ontwerpen van...).

 

Als je op de discussie in hun hoofd (met zichzelf) aanhaakt met antwoorden en tips, in de vorm van een infoproduct (gratis klantmagneet, of zelfs betaalde doe het zelf hulp), onderscheid je je op een professionele helpende manier van de meeste tekenaars die net zo onwetend of defaitistisch zijn als twabla op dit punt.

 

En laat het maar zo zijn. Dan blijft je concurrentiekracht daarmee lang bestaan.

 

Is dit iets wat jij of ik verzinnen?

Of 'arrogant' om te signaleren? (of zo-iets).

Of is het de realiteit die iedereen kan constateren?

 

Er is nog veel meer over te zeggen. Op serieus kritische reacties zal ik desgewenst graag ingaan. En mijn inzichten en meningen zal ik graag bijstellen als dat terecht is. Ik heb er in het kader van 'higher levels' namelijk nooit bezwaar tegen om verbeterd te worden...

 

Groet Peter.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De naam is dan ook van ondergeschikt belang, het zijn die activiteiten die onder dat label plaatsvinden waarmee betekenis gecreëerd wordt.

 

Nog niet zo lang geleden beweerde ik exact hetzelfde maar daar ben ik op terug gekomen na me in de merknaam blog's en boeken te hebben verdiept. Ik ben er nu van overtuigd dat een goede naam het verschil kan betekenen tussen succes en "aanmodderen".

Een mooi voorbeeld zag ik op vakantie in Maleisie. Een fruitsoort onder de naam Pitaya werd slecht verkocht maar toen de naam veranderd werd in "dragon fruit" was het niet aan te slepen. Zelfde geldt voor de Kiwi.

 

En Peter, ik zou mijn reacties wat meer in logische alinea's verdelen en wat minder in one liners. Dat leest, althans voor mij, stukken beter. :)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Een mooi voorbeeld zag ik op vakantie in Maleisie. Een fruitsoort onder de naam Pitaya werd slecht verkocht maar toen de naam veranderd werd in "dragon fruit" was het niet aan te slepen. Zelfde geldt voor de Kiwi.
Hoe meer je leest, hoe meer kennis je opdoet. Dan verzamel je marketingkennis en kun je aan kennismarketing gaan doen.

 

Zoek op Pitaya en je leest dat dat één van vele lokale benamingen is voor een fruit die vrijwel overal drakenfruit heet. Maar het zal best gebeuren dat een fruit onder naam A minder goed verkoopt dan naam B. Van de kiwi is bekend dat die in Nederland doorbrak toen AH paginagroot ging uitleggen wat dat nou voor lekker fruit was. Had niks met de naam te maken. Maar dat wil niet zeggen dat de naam niet van belang is. Er is bij telersverenigingen veel ervaring met naamvarianten van oa tomaten en komkommers. Een voorbeeld is Tasty Tom. Zou iemand eens moeten onderzoeken, wat zijn nou naamspelregels. Als dat niet al gebeurd is.

 

Ik denk dat het met die spelregels een beetje tegenvalt. Er zijn niet echt regels, er is alleen voortschrijdende common sense. Want stel nou dat er wel regels waren, echte regels zoals natuurwetten. Dan zou iedereen hetzelfde doen. En als iedereen hetzelfde doet, valt niemand meer op. Vandaar ook die voortschrijdende wijsheid. Een generatie geleden kon je nog opvallen met een dubbeltje in de envelop; nu zijn er weer andere trucs.

 

Kijk ik naar de literatuur over kennismarketing (als je het al literatuur mag noemen) dan kom ik heel veel schreeuwerige responsgerichte modelletjes tegen. In kennismarketing is het gratis e-book nog populair, leeft de 4H-workweek nog en wil de blinde de dove graag coachen. Daar worden de DM-dubbeltjes van de digital age uitgedeeld, daar heerst de waan van de dag. Vandaag kan je je voordeel ermee doen, maar morgen zijn de kansen verkeken. Vandaag ben ik licht afgunstig op het succes, morgen is dat weer voorbij.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik was in Maleisië bij een soort van proefboerderij met heel veel soorten fruit. Daar vertelde mij dat de lokale telers veel meer gingen verkopen toen de naam van Pitaya omgezet werd naar Dragon Fruit. Kan goed zijn dat het elders al Dragon Fruit genoemd werd.

De naam deed er voor de telers wel degelijk toe.

 

Natuurlijk zijn er wel spelregels voor een goede naam te bedenken. Een naam die je gemakkelijk onthoudt bijvoorbeeld. Dat is eenvoudig te meten. En tegenwoordig met neuromarketing kan je ook zien of een naam echt "leuk" gevonden wordt.

Tomtom is een naam die goed wordt onthouden en leuk is in tegenstelling tot bijvoorbeeld Navigon die weer beter de functionaliteit in zich draagt. Beide zijn voorbeelden van goede (merk)namen.

 

Link naar reactie
  • 0

TS van de laatste naamvraag is voorlopig onder de pannen.

 

Er is nooit één beste naam, ook al wordt die best vaak gezocht (valkuil). In ieder geval kan vaak wel (tijdelijk) een beste keuze uit verschillende naamstrategieën of naamopties gemaakt worden. En daarna gaat het vooral om de creatieve uitwerking en het structurele gebruik. In woord en beeld.

 

Sommigen noemen het strategische deel van bovengenoemde het 'laden' van het merk, zoals Annedien altijd pleit voor meer aandacht voor het achterhalen van de kern voor een merkidentiteit als basis voor een stevige positionering en passend merkverhaal.

 

Na de inbreng van KennisMarketeer mis ik nog een tussenstation. Tussen concrete bedrijfsnaam of merk en inspiratieve tagline, slogan of pay-off bestaan ook nog labels of descriptors. Ik verklaar dat voor een bouwkundig tekenbureau en heel veel MKB-ers met bescheiden marketingbudgetten en beperkte massa-uitingen eerder van toepassing, al helemaal als je onder een eigen naam mogelijk verschillende producten of diensten aanbiedt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Kijk ik naar de literatuur over kennismarketing (als je het al literatuur mag noemen) dan kom ik heel veel schreeuwerige responsgerichte modelletjes tegen. In kennismarketing is het gratis e-book nog populair, leeft de 4H-workweek nog en wil de blinde de dove graag coachen. Daar worden de DM-dubbeltjes van de digital age uitgedeeld, daar heerst de waan van de dag. Vandaag kan je je voordeel ermee doen, maar morgen zijn de kansen verkeken. Vandaag ben ik licht afgunstig op het succes, morgen is dat weer voorbij.

 

Alhoewel onbelangrijk, hebben we toch 1 ding echt gemeen: aversie tegen 'schreeuwerigheid' en kakelende 'blinden en doven' zoals je ze noemt, die kennelijk hype nalopen in plaats van zelf diep werk te verrichten en eigenheid op te bouwen. En dat zien we inderdaad veel in de digitale wereld. Er bestaat veel symptoombestrijding in plaats van fundamenteel stutwerk.

 

Maar er bestaan gelukkig genoeg serieuze ondernemers die het beste voor zichzelf en hun klanten willen. Met een echt goed hart en met de diepe drive om het leven werkelijk te veraangenamen. Om waarde toe te voegen.

 

En die zelfstandigen creëren dan naast hun dienstverlening (face-to-face) of producten ook bijvoorbeeld nog bepaalde cursussen, handleidingen en ander doe-het-zelf-materiaal, waar hun klanten zelf mee aan de slag kunnen.

 

Deze klanten doen dat graag omdat het aanhaakt bij hun primaire wensen: ze hebben een probleem waar ze vanaf willen - of ze zoeken een resultaat dat er nog niet is. En die cursussen of handleidingen (er zijn vele vormen) geven die oplossing of dat resultaat.

 

Dit is dus serieuze, probleemgerichte creatie en aanbieding (marketing) van gewilde kennisproducten. Producten die tijd, geld en energie besparen of opleveren. Ze veraangenamen het leven en brengen daadwerkelijke vooruitgang.

 

Dit hoeven we van niemand aan te nemen. Het zijn de feiten die iedereen zelf overal kan registreren. Om over een blinde en dove te spreken, die op dit forum afgeeft op 'blinden en doven'. Het wemelt in de wereld overduidelijk van de kennisproducten. Ook hoogwaardige.

 

De totale negatieve grondhouding (Quotes twabla) wat betreft kennismarketing is dus bewezen misplaatst en duidelijk onwetend. Getuigt deze houding dan dus niet van kortzichtig en vastgeroest denken? Of eigenlijk van 'niet denken' en de eigen blindheid voor deze mentale stugheid?

 

Een gratis e-book is slechts 'contentmarketing': het gratis voorportaal van kennismarketing zoals door mij zojuist beschreven. Kennismarketing is dus veel meer: een heuse lifehacker als je het serieus neemt. En het past bij ieder bedrijf. Kennismarketing gelijkstellen aan gratis e-bookjes is temidden van zoveel bewijs dan ook een onwetende uitglijder (evenals de laatdunkendheid waarmee dit gebeurt).

 

De verkleinwoordjes en minachtende opmerkingen zijn die van een in-wezen klein kind dat geen spoor van 'voortschrijdende wijsheid' lijkt te vertonen (wat bij een kind niet zo gek zou zijn). Zelfs als het inhoudelijk zou kloppen, is dit nog steeds 'lower level' communicatie. Dat is het dus helemaal als het inhoudelijk aantoonbaar niet klopt.

 

Maar ik zei eerder al: tegen zulk een negatieve grondhouding is meestal niet op te argumenteren. Het ego van twbla heeft waarschijnlijk al gewonnen en bereidt alweer een volgend gifpijltje voor. Ten koste van serieuze synergie, waarheid en een algemeen higher level. In die zin lijkt negeren beter. Maar voor de lezer die wel higher level zoekt op de site met die naam, is deze discussie wellicht toch verhelderend en dus de moeite waard om even te voeren.

 

Over de keuze voor de bedrijfsnaam: ik ben het er mee eens dat er meerdere wegen naar een goed doel kunnen leiden. Instant herkenbaarheid inbakken van je bezigheid en het profijt voor de zoeker blijft echter wel raadzaam. Hiervoor kunnen we de drietrapsraket 'logo-naam-tagline' perfect inzetten.

 

Groet Peter.

 

P.S.:

Beste Hans, klopt het zo wat beter bij jouw 'alinea-logica'? ;)

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 309 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.