• 0

Op zoek naar een bedrijfs- of productnaam (verzameltopic)

Ik ben nu met mijn ondernemingsplan zover dat Ik het een naam moet gaan geven.

Ik weet wel wat Ik ga doen. Maar hoe noem Ik het?

Ik ga mij zelf verhuren op basis van zzp. Ik ga technische ondersteuning verlenen op zeer uiteenlopende werkzaamheden. Dit varieerd van Metaalbewerking tot Technische automatisering. Ik heb een zeer brede technische ervaring en scholing. Ik denk dus aan de klusbussen, maar dan anders. Zeg Technische Serviceverlening, Support ..enz.

Ik zoek dus een mooie naam en naam voor de website, voorheen Creasoft. Ja die, ;) De basis voor alleen Software is te smal, vandaar mijn vraag.Ik moet nu een nl website en kvk aanvragen. Maar ben het nog niet eens over de naam. Iemand een idee? dank en Gr Henk,

 

[edit]Titel aangepast aan verzameltopic - mod[/edit]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Over de keuze voor de bedrijfsnaam: ik ben het er mee eens dat er meerdere wegen naar een goed doel kunnen leiden.
Voortschrijdend inzicht is kennisvermeerdering. Proficiat!

 

 

 

Ik vond dit eerder ook al. Ik heb me alleen verduidelijkt ten opzichte van mijn eerste bijdrage. Het is dus reeds aanwezig inzicht. En niet voortschrijdend. Maar je onverwachte positieve bijdrage is wel heel leuk. Dank.

 

Het is immers toch ook de logica van de marketing dat er meerdere en uit te testen wegen zijn? Zo kunnen vanzelfsprekend meerdere bedrijfsnamen duidelijk weergeven wat je doet. Het zou gek zijn als we het daarover oneens waren.

 

Helaas mag ik jou nog niet feliciteren. Behalve dan met je buitengewone toverkunst (zaken die niet waar zijn voor wel waar, en zaken die wel waar voor niet waar verklaren).

 

Groet Peter.

 

 

Link naar reactie
  • 0

TS van de laatste naamvraag is voorlopig onder de pannen.

 

Er is nooit één beste naam, ook al wordt die best vaak gezocht (valkuil). In ieder geval kan vaak wel (tijdelijk) een beste keuze uit verschillende naamstrategieën of naamopties gemaakt worden. En daarna gaat het vooral om de creatieve uitwerking en het structurele gebruik. In woord en beeld.

 

Sommigen noemen het strategische deel van bovengenoemde het 'laden' van het merk, zoals Annedien altijd pleit voor meer aandacht voor het achterhalen van de kern voor een merkidentiteit als basis voor een stevige positionering en passend merkverhaal.

 

Highio

 

Persoonlijk geloof ik niet zo in het laden van een merk met een identiteit of het merk een uitvloeisel laten zijn van diep strategisch denken met meerdere lagen. Een merk moet juist zo simpel mogelijk zijn. Alles wat je uit moet leggen gaat van je marketing budget af.

 

En Peter. Als je merknaam, logo en tagline juist combineert is dat een een vrij optimaal begin. Het laden van het merk gebeurt door er producten of diensten aan te hangen en die met de juiste marketing, en mond tot mond reclame niet alleen bekendheid te geven maar vooral "verlangen" te creëren en uiteindelijk natuurlijk tevreden (betalende) klanten.

 

De meeste mensen in deze draad zijn op zoek naar een naam voor een startend bedrijf. Heel veel zogenaamde éénpitters. De gedachte is vaak dat ze met een goede naam met dito website en wat SEO of adwords vanzelf klanten gaan scoren. Uiteraard werkt dat vaak niet zo eenvoudig.

 

Ook zie ik personen die bij gebrek aan klanten dan maar nog een bedrijf starten met nog een website, en nog een. Drie bedrijfsnamen en de eigen naam is als heel weinig Ranja in heel veel water. Het heeft nog wel wat kleur maar het smaakt nergens meer naar.

 

En nog even on topic. Ik zag dat "Teken- en Adviesbureau Jansen" de voorkeur had en dat lijkt mij een goede keuze. Al zou ik "Teken- en Adviesbureau Marinus Jansen" nog persoonlijker vinden. Marinus zou de telefoon dan gewoon met "met Marinus Jansen" op kunnen nemen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Naamgeving voor wereldmerken waar iedereen mee in aanraking komt (massacommunicatie), is in heel veel facetten werkelijk iets anders dan het aanmeten van een handelsnaam van een zelfstandige of mkb-er, dat bedoelde ik ook juist. Zie de laatste alinea van mijn bericht.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Persoonlijk geloof ik niet zo in het laden van een merk met een identiteit of het merk een uitvloeisel laten zijn van diep strategisch denken met meerdere lagen. Een merk moet juist zo simpel mogelijk zijn. Alles wat je uit moet leggen gaat van je marketing budget af.
Jij hebt nog niet zo lang geleden een column geplaatst over framing. Je gaf je eigen merknaam en slogan als voorbeeld. Kemdirect, werkt perfect. Nou behoor ik niet tot de doelgroep, dus daar kan het ook aan liggen. Maar wat is daar simpel en duidelijk aan? Ik heb geen idee wat je verkoopt. Wat is kem in hemelsnaam? Dat het met een M geschreven wordt, ontdekte ik ook pas later. Ik dacht voordien dat het KERN was. En werkt perfect. Is dat niet een gemeenplaats? Is dat niet iets wat iedereen van zijn eigen product beweert? Het is in ieder geval geen tagline die mij iets nieuws vertelt, de informatiewaarde is nihil. En met framen heeft het eigenlijk ook niet zoveel te maken. Noem het dan strontabsorptiekorrels, kattegrit voor mensenkonten. Dan ben je duidelijk en doe je misschien ook nog wel aan framen.

 

Nou kun je het gebrek aan duidelijkheid best goedmaken. Gewoon alle beurzen aflopen, veel in de bladen staan, je product demonstreren en dus je merk laden door actief te zijn. Dat is geen ingewikkeld verhaal. Je hoeft geen strategische lagen te bedenken. Je hoeft geen theorie te kennen over framen of aan kennismarketing te doen. Je moet er simpelweg op uit. Je verhaal vertellen. Walk the talk, zoals Amerikanen zeggen. En dat heb je zonder twijfel goed gedaan met Kemdirect, als je de aanvankelijke twijfel in de markt overwonnen hebt. Niks mis mee.

 

Overigens ben ik een groot voorstander van klare taal, maar met een beetje fantasie en een sprankje originaliteit kun je d'r ook iets verrukkulluks van maken.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens dat ik zaken in het verleden niet optimaal heb aangepakt. Toen ik iets van 12 jaar geleden voor mezelf begon met een product voor het chemische toilet hadden vrijwel alle merknamen inclusief de wereldmarktleider (Aqua kem) KEM in de merknaam. Door de Kem voor in het merk te plaatsen en aan te geven was de verwachting dat dat bij de doelgroep (500.000 + caravan en campereigenaars) een goede feel zou geven. "Direct" omdat ik toen al de mogelijkheden voor online zag. Nadat ik enkele goede reviews kreeg in de bekende bladen (KCK en Caravannnen) was het spul niet aan te slepen.

Het probleem met vroegere alternatieven voor Aqua Kem, met een marktaandeel in Nederland van meer dan 90%, was dat ze niet of nauwelijks werkten.

En dan heb je meteen de reden van de Tagline. Kemdirect het alternatief voor het zeer bekende Aqua Kem dat wel werkt. Volgens mij heb ik dat hier wel meer uitgelegd. Optimaal is het allemaal niet maar het heeft me behoorlijk wat gebracht. Tenslotte telt het resultaat. Maar niets werkt voor eeuwig.

 

Inmiddels is Kemdirect overigens nog maar een klein deel van de verkopen. Ik doe geen beurzen meer en ook adverteer ik niet meer. Met de introductie van huismerken voor grote bedrijven, door de bekendheid die ik kreeg met Kemdirect, heb ik nu een flink marktaandeel verworven. Uiteraard met kleinere marges maar wel (heel) grote volumes en heel lage of afwezige marketingkosten.

 

Dat geeft me ook tijd om regelmatig op Higherlevel te zijn en ook om veel te lezen. Dat levert voortschrijdend inzicht die helaas niet met terugwerkende kracht ingezet kan worden. Maar de praktijk leert ook dat het inzicht van vandaag morgen niet veel waard hoeft te zijn.

 

Overigens heeft bovenstaande niet veel te maken met de opmerking die Twabla heeft gequote. Daar kom ik later op terug. Ga nu kajakkken op de Lesse.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als een gemiddelde klant binnen zijn doelgroep de artikelen van Hans in een schap ziet staan of aangeprezen hoort met een label of descriptor (product/functie) dan vind ik er helemaal niks mis mee. Kemdirect klinkt krachtig en vrij agressief. Als merk toch nog altijd vrij to-the-point. Schoonmaak- of reinigingsproducten zijn probleemoplossers net zoals HG-producten.

 

Wat zegt dat als merk? En hoe goed ziet dat er grafisch of online uit? Ze hebben wel een nieuwe, internationale tagline, haha! In Nederland doen producten vooralsnog wat ze beloven (punt!). Leuk toch, marketing!?

 

Verder wordt het natuurlijk een wereldmerk vergelijken met een niche-speler.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Persoonlijk geloof ik niet zo in het laden van een merk met een identiteit of het merk een uitvloeisel laten zijn van diep strategisch denken met meerdere lagen. ...

 

En Peter. Als je merknaam, logo en tagline juist combineert is dat een een vrij optimaal begin. Het laden van het merk gebeurt door er producten of diensten aan te hangen en die met de juiste marketing, en mond tot mond reclame niet alleen bekendheid te geven maar vooral "verlangen" te creëren en uiteindelijk natuurlijk tevreden (betalende) klanten.

 

De meeste mensen in deze draad zijn op zoek naar een naam voor een startend bedrijf. Heel veel zogenaamde éénpitters. De gedachte is vaak dat ze met een goede naam met dito website en wat SEO of adwords vanzelf klanten gaan scoren. Uiteraard werkt dat vaak niet zo eenvoudig.

 

 

Hans,

 

Goed punt. Helemaal eens. Het onder de aandacht brengen van oplossingen bij behoeftigen. Dat is de kern. Een herkenbare bedrijfsnaam is 'slechts' de eerste (belangrijke) stap daarin. Geen totaalmiddel.

 

Verlangen kun je soms creëren als prospects nog niet bewust zijn van 'het probleem' of een mogelijk resultaat. Of als ze al een eerste nieuwsgierigheid gevonden hebben. Bij die 'koudere' prospects kunnen we dan scepsis overwinnen en levende vragen beantwoorden met ons verhaal. Als we die moeite nemen (lead generatie) kunnen we voorsprong nemen op de meerderheid die steeds alleen maar voor de directe koper lijkt te gaan.

 

Over het algemeen denk ik dat we echter vooral bestaand verlangen moeten kanaliseren naar ons toe, in plaats van verlangen te willen creëren, wat mogelijk niet bestaat of niet gaat bestaan. Realisme troef.

 

Groet Peter.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of dat zo'n goede keuze is. Volgens de Google Adwords tool wordt er nauwelijks gezocht op "bouwbureau", wat dus wil zeggen dat mensen die term niet gebruiken (en erger nog, misschien ook niet begrijpen wat daarmee bedoeld wordt).

 

Misschien is "bouwkundig adviesbureau" een beter alternatief? Daar wordt 8x zoveel op gezocht.

 

Ik gebruik zelf altijd beschrijvende, makkelijk te onthouden namen voor mijn diensten. Vandaar ook Bob de webbouwer (terwijl ik eigenlijk Marcel heet). Die naam wordt natuurlijk met Bob de bouwer geassocieerd (zeker in combinatie met de gele helm in mijn logo) waardoor hij een stuk makkelijker te onthouden is dan Marcel de webbouwer ;)

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Graag zou ik willen starten met mijn onderneming, het ondernemingsplan ligt al klaar , hard aan gewerkt maar het laatste ontbreekt nog, 'de bedrijfsnaam'.

Ik ben al een aantal dagen flink aan het brainstormen , maar iets waarvan ik denk , ja! Dit is het , is nog niet voorgekomen ( of het was al bezet).

 

Ik start een reclamebureau dat zowel ontwerpen van logo's, vormgevingen, promotiematriaal tot aan bedrijfsvideo's.

 

Ik hoop dat jullie mij wat inspiratie kunnen geven. Er wordt vaak 'media' gebruikt in de naam , zo ben ik makkelijker te vinden op het internet, maar het is geen verplichting.

 

-Danny

-Reclamebureau

-Ontwerpen

-media

-Video

 

Bij voorbaat dank voor de moeite,

 

Danny95

Link naar reactie
  • 0

In jouw branche zal het niet eenvoudig zijn om jezelf te onderscheiden. Daarom dacht ik aan de woordspeling OK Dannie met eventueel de dooddoener Media & Communicatie erbij. Mensen zullen deze (ultra) speelse naam niet snel vergeten en alle domeinen zijn vrij. Bovendien is ook een merknaam voor relevante merkklassen volgens mij geen probleem. Ook zijn er genoeg aanknopingspunten om de naam in de markt te zetten met bepaalde acties.

 

Voorbeeld: Als een klant je offerte afwijst antwoord je droog OK Dannie en als je hem wel accepteren OK!!, Danny. ;D Je moet wel (veel) lef hebben om zo'n naam te nemen en hij moet een beetje bij je passen want het is natuurlijk niet alledaags. Er komen vast ook wat minder opmerkelijke namen voorbij. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Haha dat is echt een leuke oplossing, ik denk alleen dat de klant het te informeel oppikt en het geval dat ik een starter ben zal dit misschien kunnen afschrikken. Ik ben in iedergeval heel blij dat u met mij meedenkt!

Misschien is het wel beter inderdaad om Media en Communicatie te ontwijken, in dit geval vallen er een hele hoop deuren dicht maar gaan er ook veel meer open.

 

Bedankt Hans!

Ik denk nog even na, mocht u (en anderen) nog andere ideeën hebben dan hoor ik het graag.

 

Danny95

Link naar reactie
  • 0

Beste Danny95,

 

hoeveel zou je voor willekeurige klanten kunnen betekenen, als ze je met deze beknopte informatie benaderen?

 

Een format met fantasie (give-away): Mediamonteur.nl of iets serieuzer/zakelijker Mediamontage.nl (beschikbaarheid/wenselijkheid van de tweede geste zelf even uitzoeken)

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo mijn naam is Hoyte en ik ben van plan om in de toekomst mijn eigen architecten bureau te starten.

Ik zit al een tijd na te denken over een pakkende naam, maar ik kom niet echt op goede ideeën. Ik hoop dat door middel van dit forum goede ideeën naar buiten komen.

De naam moet:

1. Pakkend zijn.

2. Nieuw (origineel)

3. professionaliteit uitstralen.

Ik heb zelf een paar namen bedacht laat mij weten wat jullie er van vinden.

Archsting

Zen architecten

ProStar architecten.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk vind ik Hoyte een prima pakkende en originele naam. Waarom wil je die niet gebruiken?

De namen die jij noemt zeggen mij niet zoveel.

 

Edit: ik zie dat er in Rotterdam al een bureau zit met de naam Hoyt Architecten, met de bijpassende kort en krachtige domeinnaam.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik zou gaan voor een makkelijke bedrijfsnaam, niet teveel tierelantijtjes (hoe schrijf je dat :)). ik zou de kern van wat je gaat doen ook terug laten komen in de naam en in de url. is wel zo handig met vindbaarheid google etc.

respecteer andere zoals jezelf ook gerespecteerd wilt worden

Link naar reactie
  • 0

ik zou gaan voor een makkelijke bedrijfsnaam, niet teveel tierelantijtjes (hoe schrijf je dat :)). ik zou de kern van wat je gaat doen ook terug laten komen in de naam en in de url. is wel zo handig met vindbaarheid google etc.

Kijk, daar hadden we het nou net over in al die reacties die nou afgesplitst zijn van een verzameltopic dat al 200+ pagina's voortdurend verrijkt werd met zulke afwegingen.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.