• 0

garagebox op eenmanszaak of in privé

Ik heb een eenmanszaak en in privé vrij veel vermogen in box 3 (moet daar best wat vermogensheffing over betalen). Ik zou best wat spaargeld voor wat langere tijd zou kunnen missen. Op de spaarrekening laten staan levert helemaal niets op.

 

Nu hoorde ik pas geleden ergens dat het momenteel interessant kan zijn (met name om voornoemde redenen van weinig rendement op spaargeld) om een garagebox (of eventueel meerdere) te kopen en die te verhuren. Relatief lage kosten, weinig onderhoudskosten e.d.

 

Ik heb al een ander zitten berekenen als ik hem gewoon als privé persoon koop en verhuur (zie bijgaande xls) maar ik vroeg me af: zou het slimmer zijn (fiscaal/economisch slimmer) om hem op naam van mijn eenmanszaak te kopen en dan te verhuren? Voordeel is dat ik dan alle kosten zoals aanschafkosten, onderhoud, verzekering e.d. af mag trekken lijkt me? En hij drukt dan ook niet op mijn box3 vermogen, dat scheelt weer vermogensheffing?

 

Het is dan echter wel zo dat de huurinkomsten als inkomsten worden gezien en ik daar inkomstenbelasting over moet betalen toch? Je kunt per maand circa 80 euro huur vragen.

 

Zou het voor mij financieel slim zijn de garagebox te kopen op naam van mijn bedrijf en dan te verhuren? Of is dat juist niet slim en is vanuit prive beter? Ik krijg daar even zo gauw niet een beeld van.

berekening_rendement_garage_op_priv_gekocht.xls

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Garages kosten hier bij ons circa 30.000 euro.

Als je dat geld (bovenop ander vermogen dan) op een bankrekening heb staan, dan krijg je nu bijna 0,- euro rente en je moet circa 300,- belasting in box 3 betalen.

 

Nu kan je dat (zo'n garage) kennelijk voor 1.000,- per jaar verhuren (schrijf je).

Dan krijg je dus niet meer 0,- euro over die 30.000, maar 1.000,- euro. En je moet nog steeds 300,- belasting betalen.

 

Als je dat als bedrijf doet, dan zal je ook wel zo'n 300,- aan belasting (box 1) moeten betalen:

Opbrengst 1.000 minus wat kosten, namelijk...

 

Dus weinig verschil. Het enige echte verschil is wanneer je dezelfde garage over 10 jaar voor 50.000 gaat verkopen:

In box 3 ben je daar dan geen belasting over verschuldigd, als bedrijf komen die 'extra' 20.000 bovenop je winst. Dan dus (misschien) 10.000 extra belasting aftikken (of zoiets).

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.