• 0

samenvatting technische eisen website

binnenkort moet ik het ontwerp en de realisatie van mijn website(s) gaan aanbesteden.

 

In vele threads worden vele tips gegeven, maar ik ben op zoek naar een mooie samenvatting van de (technische) vereisten.

 

wie-o-wie voelt zich geroepen en uitgedaagd om de (technische) eisen eens op een rijtje te zetten? volgens mij kan je je hiermee onsterfelijk maken. ben benieuwd wie deze uitdaging oppakt.

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik snap t niet; de eisen van de site worden toch bepaald door de wens van de klant, zowel mbt techniek als lay-out etc.

adhv een flinke analyse kom ik met een eerste opzet voor een site maar de klant heeft het laatste woord en ook gedurende de verdere ontwikkeling reageer en anticipeer ik mn op de wensen van de klant

ben je misschien op zoek naar een checklist waarop alle mogelijkheden zijn vermeld?

 

GJ

Link naar reactie
  • 0

het helpt in zoverre dat ik t nu snap, maar om nu te zeggen dat ik een uitgebreide checklist op de plank heb liggen..................het zit wel aardig in mijn hoofd!

bovendien zal die lijst zeker nooit een defintief maar een zeer dynamisch karakter hebben door alle innovaties die nog steeds plaatsvinden.

 

zal me nog eens bekreunen over je vraag.

 

ciao

GJ

 

Link naar reactie
  • 0

algemeen

- duidelijke navigatie

- geen horizontale scrollbalk

- geschikt voor 800x600

- duidelijk leesbaar

 

technisch

- W3C valide (validator.w3.org)

- javascript vermijden indien mogelijk

- alles op de pixel precies uitgelijnd: psychologisch aspect

- crossbrowser: IE/Firefox/Opera/etc

- bij gebruik van PHP: beveiliging tegen MySQL injection en SESSION hijacking (bijna niet te controleren helaas)

- kleuren die dezelfde tint hebben gebruiken, zodat het past

 

marketingtechnisch

- geen dashed ( -------- ) borders om belangrijke teksten/afbeeldingen

- teksten ondersteunen met afbeeldingen

 

 

[ mogelijk volgen er nog toevoegingen, dit is uit mn hoofd ]

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

dat bedoel ik, iedereen heeft het in zijn hoofd, maar een 'standaard' checklist van de (in iedere geval basale) aspecten, zou erg nuttig zijn.

 

Uiteraard is het speelveld dagelijks in beweging, maar niet alle sites hoeven op dag één 100% van alle snufjes te bevatten. er moet altijd wat te wensen blijven. ;D

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

dat bedoel ik, iedereen heeft het in zijn hoofd, maar een 'standaard' checklist van de (in iedere geval basale) aspecten, zou erg nuttig zijn.

 

Uiteraard is het speelveld dagelijks in beweging, maar niet alle sites hoeven op dag één 100% van alle snufjes te bevatten. er moet altijd wat te wensen blijven. ;D

 

misschien een mooie gelegenheid om hier met zn allen een goede checklist te maken. dan voeg ik alles wel samen en maak ik er daadwerkelijk een checklist van..

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

overigens hierbij nog een aantal punten die ik zelf al bij elkaar had gezocht:

 

Domeinen: .nl en .com

Beide sites zijn inhoudelijk gelijk, echter de taal verschilt;

Content onderhoudbaar met één (simpel) (liefst geen) cms;

Stylesheets zelf onderhoudbaar;

Uitsluitend HTML? wel/geen flash, wel/geen javascript e.d.;

SEO; Search engine optimized;

Formats: 1280/1024, 800/600 en PDA-compliant;

Hosting domein + mailserver?

Google adsense?

Sitemap;

Menu met tekst i.p.v. plaatjes?

Tekstlinks (seo)

Alt-tag bij alle plaatjes;

Metatags (seo)

Leesbare subdirectories (xxx.nl/diensten i.p.v. “xxx/&d123”)

Wel/Geen frames?

Statistieken bezoekers

Voldoende keywords in de bodyteksten (zie: https://adwords.google.com/select/KeywordSandbox);

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Lastige vraag, zeker als je hem niet stelt vanuit de functionele eisen van je website. Wat reacties op de punten die jij en phperik noemen:

 

* W3C valide (validator.w3.org)

tegen welke standaard? 4.01 loose, 4.01 strict, xhtml?

 

* javascript vermijden indien mogelijk

volgens mij beter: javascript mag zolang de functionaliteit niet (sterk) beperkt wordt wanneer geen javascript beschikbaar is. Doodzonde om een erg handige techniek zomaar links te laten liggen.

 

* alles op de pixel precies uitgelijnd: psychologisch aspect

bijna niet te doen in combinatie met "crossbrowser: IE/Firefox/Opera/etc"

 

* Content onderhoudbaar met één (simpel) (liefst geen) cms;

grinnik, een antwoord op de vraag wel of geen CMS zal waarschijnlijk nooit beantwoord worden. Als je de enige bent die de site gaat onderhouden kan ik je een site in Dreamweaver aanraden (die met duidelijke templates wordt geleverd) Alle vrijheid voor ontwerp en je kunt als 'teksteditor' alleen de juiste delen wijzigen. Heb ik prima ervaring mee.

 

* Stylesheets zelf onderhoudbaar;

Om dit te definiëren zou je kennisniveau van stylesheet eerst gedefinieerd moeten worden.

 

* Uitsluitend HTML? wel/geen flash, wel/geen javascript e.d.;

Zie eerdere opmerking: geen/weinig beperking van de functionaliteit wanneer een techniek niet beschikbaar is. Zoals het zo mooi heet 'degrade gracefully'.

 

* Hosting domein + mailserver?

Pair! ;D Keuze afhankelijk van je eisen/wensen/benodigde functionaliteit van je site.

 

* Alt-tag bij alle plaatjes;

Is een eis voor compliance met html 4.01 strict (even uit m'n hoofd, kan ook loose zijn)) Doe het zelf niet voor spacer plaatjes.

 

* Leesbare subdirectories (xxx.nl/diensten i.p.v. “xxx/&d123”)

Schijnt goed te zijn voor searchengines. Kan lastig zijn als je met scripts werkt. Is wel weer omheen te werken waar gelijk de vraag over hosting naar voren komt: biedt de hoster deze (eventueel) nodige functionaliteit.

 

* Wel/Geen frames?

Geen.

 

* Statistieken bezoekers

Wat wil je precies weten over je bezoekers?

Link naar reactie
  • 0

* Uitsluitend HTML? wel/geen flash, wel/geen javascript e.d.;

Zie eerdere opmerking: geen/weinig beperking van de functionaliteit wanneer een techniek niet beschikbaar is. Zoals het zo mooi heet 'degrade gracefully'.

M.i. kun je best Flash gebruiken, op voorwaarde dat niet de hele site in Flash is en wanneer de belangrijkste punten op je website (zoals het menu) niet in Flash zijn. Een aantal dingen met Javascript kun je ook met PHP. Als je per se Javascript nodig hebt om iets te kunnen doen, moet het maar.

 

* Wel/Geen frames?

Geen.

Inderdaad geen frames. Een optie wanneer je toch een site frames wilt, is het gebruik van de PHP include-functie. Dit is een beetje te vergelijken met frames, maar dan worden meerdere PHP pagina's (zoals bij frames) geparsed naar één pagina.

Link naar reactie
  • 0

* W3C valide (validator.w3.org)

tegen welke standaard? 4.01 loose, 4.01 strict, xhtml?

zolang er maar een standaard wordt gehandhaafd, liefst > 4.01

 

* javascript vermijden indien mogelijk

volgens mij beter: javascript mag zolang de functionaliteit niet (sterk) beperkt wordt wanneer geen javascript beschikbaar is. Doodzonde om een erg handige techniek zomaar links te laten liggen.

javascript alleen gebruiken indien het iets toevoegt t.o.v. zonder-javascript, en er voor zorgen dat het zonder javascript nog steeds perfect in orde is

 

* alles op de pixel precies uitgelijnd: psychologisch aspect

bijna niet te doen in combinatie met "crossbrowser: IE/Firefox/Opera/etc

dat is perfect te doen in combinatie met crossbrowser. daar heb je XHTML/CSS voor

 

Wel bedankt voor de commentaren :) Reusje

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

leuk hoe een simpele vraag tot een boeiende polemiek kan leiden. ga zo door.

 

Je vraag is niet simpel. Niveau is ongeveer 'ik zoek een auto' met specificaties 'hij moet goed rijden' waarbij de discussie in de richting van 'hoeveel kleppen heeft de motor' gaat.

 

Kun je je functionele eisenpakket niet hier neerzetten zodat de discussie wat gerichter kan?

 

 

Link naar reactie
  • 0

functionele punten (is een eerste aanzet, moet nog worden uitgewerkt)

het betreft een site met twee keer ongeveer 10 pagina's, redelijk statisch eigenlijk als uithangbord. Kortom: geen database, geen winkelwagen, geen/weinig interactie. simpel hè?

 

Domeinen: .nl en .com

Beide sites zijn inhoudelijk gelijk, echter de taal verschilt;

Content onderhoudbaar met één (simpel) (liefst geen) cms;

Stylesheets zelf onderhoudbaar;

SEO; Search engine optimized;

Formats: 1280/1024, 800/600 en PDA-compliant;

Hosting domein + mailserver?

Sitemap;

Statistieken bezoekers

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ok ik begrijp dat het je om techniek gaat, doch je zult eerst een keuze moeten maken uit diverse functies die je wenst, van daar uit kan pas sprake zijn van de technieken die je al of niet wilt en zal moeten inschakelen. Een greep uit de functies die ik de laatste tijd de revu heb laten passeren:

 

- webshop

- faq

- shoutbox

- calendar

- webteller

- forum

- download area

- beveiligde download area

- inlog module

- helpdesk

- contactus

- routeplanner

- zoekmogelijkheden

- diverse online spelletjes

- chatbox

- beschermde forum omgeving (lijkt me interessant voor jou ondersteunen vban online workshops zoals ik dat van plan was/ben/hoopp er niet meer an toe te komen:-) op www.moreresults.nl

- multilanguage

- backup module

- project manager

- event manager

- affiliation module

- betaal mogelijkheden

- radio/muziek kunnen luisteren

- webcam kunnen zien

- remote desktiop control

- video conference mogelijkheden

en nog veel meer.

 

Ik adviseer je eens een kijkje te nemen naar www.xoops.org

Content Management systeem, maar met heel veel kant en klare modules die je zelf nooit zo snel in je site kunt hangen zonder een hoop geld neer te leggen.

 

Perry

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok ik begrijp dat het je om techniek gaat, doch je zult eerst een keuze moeten maken uit diverse functies die je wenst, van daar uit kan pas sprake zijn van de technieken die je al of niet wilt en zal moeten inschakelen. Een greep uit de functies die ik de laatste tijd de revu heb laten passeren:

 

- webshop

- faq

- shoutbox

- calendar

- webteller

- forum

- download area

- beveiligde download area

- inlog module

- helpdesk

- contactus

- routeplanner

- zoekmogelijkheden

- diverse online spelletjes

- chatbox

- beschermde forum omgeving (lijkt me interessant voor jou ondersteunen vban online workshops zoals ik dat van plan was/ben/hoopp er niet meer an toe te komen:-) op www.moreresults.nl

- multilanguage

- backup module

- project manager

- event manager

- affiliation module

- betaal mogelijkheden

- radio/muziek kunnen luisteren

- webcam kunnen zien

- remote desktiop control

- video conference mogelijkheden

en nog veel meer.

 

Ik adviseer je eens een kijkje te nemen naar www.xoops.org

Content Management systeem, maar met heel veel kant en klare modules die je zelf nooit zo snel in je site kunt hangen zonder een hoop geld neer te leggen.

 

Perry

 

 

daar ben ik het mee eens. bij websites heb je veel soorten techiek: programmeertechniek, grafisch ontwerp, marketingtechniek, functionaliteit....

 

voor een redelijk statische site is een eenvoudig CMS met de mogelijkheid inhoud te veranderen denk ik ideaal, en ook goedkoop (al dan niet gratis).

Technisch innovator.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 301 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.