Jump to content
Pinky
Verberg

Eigen merk met webwinkel wordt ook groothandel met wederverkopers.

vraag

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een jaar of 7 een eigen kledingmerk, en verkoop op m'n eigen webwinkel en bij Bol.com. Het gaat steeds beter, ben echt aan het groeien. Maar om echt goed (en wat sneller) te kunnen groeien heb ik een groter bereik nodig, dus wederverkopers. Ben tot nu toe nog niet op aanvragen ingegaan.

 

In principe zou ik dan (naast m'n webshop) groothandel worden voor de wederverkopers. Nu is mijn vraag: Wat zijn 'normale' marges die een groothandel zou hanteren? Ik heb bv een product waarvan de maakkosten €10,- ex btw.

Wat zou een schappelijk tarief zijn waar ik wederverkopers (en dan bedoel ik echt grote winkelketens) voor laat inkopen? Als ik 2.2 of 2.5 voor mezelf zou rekenen, die de wederverkoper ook rekent, dan wordt het product veel te duur.

Moet je als groothandel genoegen nemen met veel mindere marge? Bijv. slechts €4, tot €5,- verdiensten op dit product waar de winkel €54,95 voor vraagt? Of zijn m'n maakkosten te hoog?

De winkelketen kan helaas niet zeggen wat ze denken te gaan verkopen, maar vragen wel achteraf wel ook nog een bonus als ze bv v.a. €20.000 omzet hebben gehaald (naast een enorme betalingskorting en marketingbijdrage). Vandaar dat er zo weinig overblijft.

Heeft iemand hier meer verstand van?

Link to post
Share on other sites

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

De winkelketen kan helaas niet zeggen wat ze denken te gaan verkopen, maar vragen wel achteraf wel ook nog een bonus als ze bv v.a. €20.000 omzet hebben gehaald (naast een enorme betalingskorting en marketingbijdrage). Vandaar dat er zo weinig overblijft.

En mag je onverkochte voorraad dan ook nog eens terug nemen?

 

Let op je tellen, want de lol is er zo snel vanaf. Tien keer zoveel omzet, amper extra inkomsten.

 

Moet je die marketingbijdrage vooraf betalen?

 


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ja, die is zo'n 3 tot 5%. Ik hoef geen handel terug te nemen. En het is echt een grote partij, (150 miljoen bezoekers op jaarbasis) het zou zomaar heel goed kunnen gaan en makkelijk die 20,30K of meer aan omzet kunnen binnenhalen. Heel jammer van die extra bonus percentage. Wel een voordeel als ik grotere partijen kan laten maken, kan ik scherpere productieprijzen krijgen.

 

Wat zijn normale marges voor een groothandel?

Zijn er mensen met een groothandel hier? Of mensen die hun eigen product wegzetten bij wederverkopers?

P.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een jaar of 7 een eigen kledingmerk, en verkoop op m'n eigen webwinkel en bij Bol.com. Het gaat steeds beter, ben echt aan het groeien. Maar om echt goed (en wat sneller) te kunnen groeien heb ik een groter bereik nodig, dus wederverkopers.

 

Dus wederverkopers is volgens jou de aangewezen weg om meer omzet te genereren. Een manier om meer omzet te genereren is ook om marketing (inspanningen) te implementeren, analyseren en daar waar nodig intensiveren. Je zou kunnen denken aan Google Adwords, Vlogs op YouTube, inzet van Social media etc.

 

 

Niet per definitie even een groothandel optuigen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Uiteraard die ik daar al heel veel aan! AdWords campagnes, Social media, filmpjes op YouTube. Er gaat z'n 1500,- tot 2000,-per maand naar advertenties hiervoor. En dat wordt scherp in de gaten gehouden en geanalyseerd. Feit blijft om echt gied te kunnen groeien, dat er meer verkocht moet worden. Vandaar nu de gedachte aan wederverkoop tegen een lage marge. Wil graag van anderen horen wat zij acceptabele marges vinden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Groothandel is uiteraard een extra schakel dus moet qua marge uit kunnen. Over het algemeen geld voor non-food: consumentenprijs : 2,3 = retailprijs en comsumentenprijs : 3 = groothandelprijs. Voordeel van een groothandel is dat je sales kosten/inspanningen omlaag kunnen.


Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 15 leden online en 253 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept