• 0

2 woningen waarvan 1 nu als kantoor

Door omstandigheden hebben wij 2 eigen woningen in bezit, en staan ingeschreven in 1. In de andere heb ik mijn kantoor gemaakt, nagevraagd bij gemeente. Mag kantoor voeren in huis, max 60m2, geen overlast zoals veel afhaal enz, en maximaal 1 extra FTE. Ik gebruik de hele benedenverdieping als kantoor (60m2) met dus eigen voordeur, wc, keukentje enz. Ik werk als ICT veel remote voor klanten, webdesign, enz zit veel op kantoor. Rechtsvorm in eenmanszaak, maar wordt volgend jaar wellicht BV. klein onderhoud doe ik op de zaak.

 

Kan ik de zaak huur laten betalen ? En waar wordt dat belast ? Wat ik lees over terbeschikkingstelling aan BV, is dat de huur dan toch in box 1 belast wordt bij mij ipv box 3. Vorig jaar heb ik 4% fictief rendement van de WOZ van kantoorgedeelte in aftrek gebracht van de winst.

 

Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?

 

Dank alvast voor het meedenken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vorig jaar heb ik 4% fictief rendement van de WOZ van kantoorgedeelte in aftrek gebracht van de winst.

 

Ik vind het ingenieus.

 

Je hebt dus 2 woningen in box 1 (klopt dat werkelijk...?) en je trekt óók een bepaald "fictief rendement bedrag" voor een van de woningen af van de winst van je eenmanszaak.

 

Ik denk dat je een fiscalist moet spreken, want dit is (naar mijn mening) toch niet helemaal de bedoeling.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Vorig jaar heb ik 4% fictief rendement van de WOZ van kantoorgedeelte in aftrek gebracht van de winst.

 

Ik vind het ingenieus.

 

Je hebt dus 2 woningen in box 1 (klopt dat werkelijk...?) en je trekt óók een bepaald "fictief rendement bedrag" voor een van de woningen af van de winst van je eenmanszaak.

 

Ik denk dat je een fiscalist moet spreken, want dit is (naar mijn mening) toch niet helemaal de bedoeling.

 

 

Nee, ons eigen woonhuis in box 1, de andere is gewoon belast in box 3

Link naar reactie
  • 0

Oh...,

 

Maar waarom denk je dan dat, hoewel deze 100% voor de onderneming gebruikt wordt (althans: dat lees ik uit je verhaal), dit in box 3 blijft en dat je daar bovenop een bedrag ten laste van de winst kan brengen?

 

Naar mijn mening is het toch iets ingewikkelder dan zo namelijk.

 

Mijn gedachten was, dat als ik het niet voor de onderneming zou gebruiken, ik het gewoon marktconform zou kunnen verhuren toch ? En als de onderneming zelf een pand/kantoor zou moeten huren, zijn er toch ook extra kosten ? Misschien is mijn vraag niet helemaal duidelijk, maar momenteel betaalt de onderneming dus geen huur. De waarde van het huis wordt bij mij in box 3 belast. Als ik het zou verhuren aan een particulier, dan zou ik over die opbrengsten geen inkomstenbelasting hoeven af te dragen.

Link naar reactie
  • 0

Dag Dennis

 

Als eenmanszaak kun je niet verhuren aan jezelf. Jij en je eenmanszaak zijn juridisch dezelfde partij.

 

Wat gebeurt er met de bovenverdiepingen?

 

Mogelijk is het pand nu verplicht ondernemingsvermogen of anders keuzevermogen. Als dat laatste het geval is (vanwege gemengd zakelijk en privé gebruik) dan is advies idd verstandig. Bij keuzevermogen kies je tussen geheel zakelijk, geheel privé of gesplitst naar rato. De verkeerde keuze kan duur uitpakken. Zeker als een BV mogelijk aan de orde komt.

 

Succes

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel benieuwd hoe werken vanuit een BV de situatie verandert. Dan lijkt me huur betalen aan privé niet meer dan logisch. Wordt wel belast in Box 1 lijkt me?

 

Wellicht is het voordeliger om het kantoorpand door de BV te laten kopen (als er genoeg zakelijk vermogen is) om van de hypotheekrente af te zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.