• 0

afgebroken klus

Ik heb een ontwikkel klus aangenomen van een middelgrote onderneming. Ik doe het werk fixed price voor € 10k. € 3k is vooruitbetaald. Ik heb inmiddels ca € 5k besteed. De opdrachtgever wenst de klus in te trekken ivm gewijzigde marktomstandigheden. In dit stadium is er nog geen tussenprodukt.

 

Uiteraard wil ik in ieder geval de € 2k die ik al besteed heb terug krijgen. Maar ik denk ook aan een "boete/vergoeding" of iets dergelijks voor een deel van de gederfde inkomsten. Zijn daar regels/gebruiken voor?

 

Ik heb geen afspraken hierover gemaakt en geen algemene voorwaarden, het gaat dus helemaal om standaard BW en wat in de markt gebruikelijk is.

 

Kan iemand me hier in adviseren?

 

mvg Anne

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Klopt

 

Ah, dat is dan een van de punten die je in het vervolg wellicht beter iets anders kan verwoorden in je offertes.

 

Opdrachtnemer ontwerpt en bouwt de gekozen oplossing en zorgt voor een compacte documentatie (gegevens- en procesbeschrijvingen) ervan. De oplevering van de resultaten gebeurt in fasen in overleg met vertegenwoordiger opdrachtgever. Het geheel wordt dit jaar afgerond.

 

Opdrachtnemer vraagt hiervoor een bijdrage van € 10.000,- (ex. BTW).

 

Had hier zelf in gelezen dat je het complete project ging bouwen voor 10k

Vond het al wat goedkoop voor een project met meerdere stappen/fases. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Vraagsteller moet nu juist e.e.a. gaan juridiseren als ze er niet uitkomt met de klant.

Die fase is nog helemaal niet bereikt; ze kunnen nog prima met elkaar door de bocht.

 

Een kill fee wordt in rekening gebracht bij het voortijdig eindigen van een project, dus die uitdrukking past wel. Niet in correspondentie gebruiken met mensen die 'm niet kennen. ;)

 

Het argument dat je je tijd ook in acquisitie had kunnen steken, klopt niet. Of wel, maar je had elk betaald uur aan elke willekeurige andere activiteit kunnen besteden. Je kan wel stellen dat je tijd had ingepland voor de afronding, die nu vrij valt.

 

Krijgt jouw opdrachtgever een kill fee van zijn klant? In dit soort opzetjes (onderaannemer) is het prettig wanneer je op een tandem zit met de aannemer. Kun je overleggen over zo'n kill fee?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Beste vraagsteller,

 

Je begrijpt het niet. Nogmaals, je hebt geen enkel recht op een extra vergoeding of je het nu kill fee, boete, volledige overeengekomen vergoeding, of wat dan ook noemt.

 

Je hebt je rechten verspeeld door de formulering dat opdrachtgever na elke fase kan stoppen (Na het afronden van elke stap kan gekozen worden om wel of niet door te gaan met de volgende stap.)

 

En door het ontbreken van bepaalde aanvullende bepalingen in de overeenkomst.

 

Je hebt dus alleen maar recht op een redelijk loon / de afgesproken prijs voor wat je tot nu toe gedaan hebt (fase 1)?

 

Daarnaast is niet erg duidelijk waar 'hiervoor' op slaat. Fase 1 en 2? Allemaal aspecten waar de ander gaten in kan proberen te schieten. De taalkundige uitleg en de bedoeling van partijen kunnen allemaal een rol spelen.

Net als de rest van de tekst, de context. Want waar slaat bijvoorbeeld het geheel op in 'Het geheel wordt dit jaar afgerond' op?

Dan denk ik toch aan alle 6 fasen. En dan slaat 'hiervoor' dus op 6 fasen....

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Euh, laten we met z'n allen hopen op een meevallende afloop (het punt van oplevering lijkt hier niet gehaald te gaan worden) en een leuke, nieuwe rekenblad-opdracht waar Anne in uit kan uitblinken!

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De klant stop in dit geval binnen fase 1, oftewel binnen de eerste stap. Overeengekomen is dat de opdrachtgever na elke fase kan stoppen. Er zouden na de eerste fase (voor 10.000 euro) nog meer fasen volgen.

 

Dat van die fasen is later verduidelijkt.

 

Die 10.000 euro is in ieder geval voor fase 1 en 2, niet alleen voor fase 1. Dit schrijft Anne zelf. Waar gestopt is, las ik zo gauw nergens (zo de 10.000 niet toch voor alle 6 fasen geldt volgens de overeenkomst, zie mijn commentaar hierboven).

 

En tussen wat partijen bedoelen, wat ze opschrijven, en wat ze kunnen bewijzen kan nog wel eens een pijnlijk verschil zitten.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
Die 10.000 euro is in ieder geval voor fase 1 en 2, niet alleen voor fase 1.
In de eerste fase worden de twee hoogste prioriteiten afgehandeld. Dat is wellicht verwarrend.

 

De 'overeenkomst' heeft iets van een overleg over de te hanteren aanpak en de rollen in samenwerking. De taal is helemaal niet onduidelijk, maar niet in alle eventualiteiten wordt voorzien. Zoals een klant die vroegtijdig afhaakt voor de eerste fase is afgerond. Er is vast wel een jurist die daar een aanknopingspunt in ziet om de complete fee voor fase 1 op te eisen. ;)

 

Er zit wel een aardig algemeen topic in: wie werkt met overeenkomsten en algemene voorwaarden? ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

TS,

 

Trek lessen, pak je verlies. Je bent ondernemer, dus loopt risico's. Hier is de beloning dan ook naar, dat risico zou er ingebakken moeten zitten.

 

De overeenkomst is niet optimaal, dat blijkt. Bovendien staat er simpel verwoord: dat 'ie na elke fase kan stoppen. Dit is gebeurd. Klaar. Is toch niet zinvol om maar te blijven focussen op een mogelijk bedrag wat er nog uit te slepen valt. De basis is de overeenkomst. En op basis daarvan, staat hij volledig in z'n recht.

 

Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

 

Deze les is waardevoller dan de uiteindelijke beloning. Je volgende overeenkomst zal er vast anders uitzien, zodat geen onduidelijk/warrigheid kan ontstaan. En zo groeien we als mens en als ondernemer. We kunnen niet beter worden of succesvol worden als we geen fouten maken, want dan zou er niets zijn om van te leren.

 

Link naar reactie
  • 0

Die 10.000 euro is in ieder geval voor fase 1 en 2, niet alleen voor fase 1.
In de eerste fase worden de twee hoogste prioriteiten afgehandeld. Dat is wellicht verwarrend.

Nee hoor, (ook) dat is nu juist onduidelijk in de overeenkomst, je kunt net zo goed (m.i. met meer succes) stellen dat stappen = prioriteiten in deze offerte.

 

Er staan namelijk zinnen als:

 

in stappen overeenkomstig de prioriteiten te realiseren en uit te voeren in die volgorde. Na het afronden van elke stap kan gekozen worden om wel of niet door te gaan met de volgende stap. Elke volgende stap voegt waarde toe aan het hele proces maar na een of meer stappen ...

De meeste stappen zijn onafhankelijk van elkaar, alleen tussen prioriteit 1 en 2 is een sterke relatie

De eerste stap is het kostbaarst, de stappen 2, 3, 4 en 5 zijn goedkoper en stap 6 is erg afhankelijk van de te kiezen oplossing...

Ons voorstel is om te beginnen met een combinatie van prioriteiten 1 en 2. ...

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 2

 

Okay, zo zijn de extremen voor-en-tegen tegenover elkaar gezet. Daar zie je de conflictbenadering in weerspiegeld. Alles of niets! Maar wat als beide partijen (eigenlijk drie) tot een redelijk compromis bereid zijn?

Ik hanteer niet de conflictbenadering, ik duid slechts de juridische aspecten. Don't kill the messenger zou ik zeggen.

Ik ben bijna altijd een groot voorstander van het sluiten van een compromis. Niet voor niets huldig ik het principe: Het slechtste compromis is beter dan het beste proces.

En:

Wie procedeert om een koe, geeft er één toe.

Van de stijfkop en de zot vult de jurist zijn pot.

 

Dit staat zelfs standaard in mijn email-handtekening.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

De wet is gelukkig duidelijk geformuleerd.

 

Artikel 411

 

1. Indien de overeenkomst eindigt voordat de opdracht is volbracht of de tijd waarvoor zij is verleend, is verstreken, en de verschuldigdheid van loon afhankelijk is van de volbrenging of van het verstrijken van die tijd, heeft de opdrachtnemer recht op een naar redelijkheid vast te stellen deel van het loon. Bij de bepaling hiervan wordt onder meer rekening gehouden met de reeds door de opdrachtnemer verrichte werkzaamheden, het voordeel dat de opdrachtgever daarvan heeft, en de grond waarop de overeenkomst is geëindigd.

 

2. In het in lid 1 bedoelde geval heeft de opdrachtnemer slechts recht op het volle loon, indien het einde van de overeenkomst aan de opdrachtgever is toe te rekenen en de betaling van het volle loon, gelet op alle omstandigheden van het geval, redelijk is. Op het bedrag van het loon worden de besparingen die voor de opdrachtnemer uit de voortijdige beëindiging voortvloeien, in mindering gebracht.

De besparingen die de opdrachtnemer in mindering moet brengen: niet bestede uren?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Artikel 411

1. Indien de overeenkomst eindigt voordat de opdracht is volbracht of de tijd waarvoor zij is verleend, is verstreken, en de verschuldigdheid van loon afhankelijk is van de volbrenging of van het verstrijken van die tijd, heeft de opdrachtnemer recht op een naar redelijkheid vast te stellen deel van het loon. Bij de bepaling hiervan wordt onder meer rekening gehouden met de reeds door de opdrachtnemer verrichte werkzaamheden, het voordeel dat de opdrachtgever daarvan heeft, en de grond waarop de overeenkomst is geëindigd.

Het vetgedrukte hier is natuurlijk ook een probleem. Er is een fixed price opgegeven en die hoeft niet te corresponderen met een "uurloon".

 

Met een fixed price zou het zelfs zo kunnen zijn dat de reeds gewerkte uren maal een uurloon zelfs boven de opgegeven €10.000 uitstijgen. Of ver onder de €5.000 uitkomen en er een grote toeslag op het uiteindelijke bedrag zit.

 

Er zou natuurlijk met verhoudingen gewerkt kunnen worden. Zit je op 50% van de geschatte uren dat je 50% van de fixed price in rekening brengt. Maar dan ga je dus wel uit dat de opgegeven prijs het geschatte aantal uur maal uurloon is (wat hier op dit moment niet helemaal duidelijk is).

 

En wat doe je dan als de fixed price gebaseerd is op bijvoorbeeld een schatting van 100 uur. Maar er is al 80 uur aan gewerkt en het project is slechts halverwege. Is dan €8.000 reëel of €5.000?

 

Link naar reactie
  • 0

Kan ook zijn dat je helemaal niks krijgt.

 

Artikel 411

 

1. Indien de overeenkomst eindigt voordat de opdracht is volbracht of de tijd waarvoor zij is verleend, is verstreken, en de verschuldigdheid van loon afhankelijk is van de volbrenging of van het verstrijken van die tijd, heeft de opdrachtnemer recht op een naar redelijkheid vast te stellen deel van het loon. Bij de bepaling hiervan wordt onder meer rekening gehouden met de reeds door de opdrachtnemer verrichte werkzaamheden, het voordeel dat de opdrachtgever daarvan heeft, en de grond waarop de overeenkomst is geëindigd.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ooit in een cursus iets gehad over rechten, wel interessant vond ik.

 

Ook het verschil tussen dwingend recht en regelend recht. Dwingend recht mag je niet van afwijken, regelend recht geeft richtlijnen aan, en daarvan mag je afwijken.

 

En het in dit topic genoemde art. 7.411 is regelend recht, en daarvan is TS met opdrachtgever afgeweken en is het naar eigen inzicht en eigen wensen ingevuld in het contract.

 

Hoe zuur ook, maar het is volgens contract gegaan, of art. 7.411 moet toch dwingend recht zijn, maar gezien de eerdere reacties van o.a. mr. van Doomernik is het regelend recht.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik adviseer je voor de toekomst om je offertes aan te laten passen door een jurist contractenrecht en te gaan werken met goede algemene voorwaarden, die deze ook kan opstellen/screenen.

I second that.

 

En in aanvulling hierop: ik adviseer die "middelgrote onderneming" om ook eens serieus te gaan kijken naar een goede jurist er ondersteuning van inkoop en HR, want dit lijkt helemaal nergens op. ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Sorry, weinig tijd, dus ik volsta nu even met verwijzing naar ECLI:NL:RBUTR:2010:BN5608:

Overeenkomst van opdracht ( bemiddeling). Artikel 7:411 BW: recht op loon bij voortijdige beëindiging. In dit geval geen vol loon, maar wel een redelijk loon.

 

Ook interessant: schadeplichtigheid-bij-opzegging-van-een-opdrachtovereenkomst

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen

Dank voor jullie reacties en je pogingen mij duidelijk te maken dat ik een domme, slechte en onvolledige offerte heb uitgebracht. Ik heb goed begrepen dat ik een jurist had moeten inschakelen bij het maken van de offerte.

 

Maar dat heb ik niet gedaan. De opdracht was voor mij en voor de vertegenwoordiger van de opdrachtgever duidelijk. We wisten wat we van elkaar verwachtten.

Wat betreft de overige aspecten ben ik er van uit gegaan dat begrippen als goed koopmansgebruik, goed huisvaderschap, nieuw burgerlijk wetboek etc. voldoende garantie zouden geven voor een goede afwikkeling als er onverwachte rare dingen zouden gebeuren. Ik had en heb een goede relatie met de vertegenwoordiger van de opdrachtgever en wil dat zo houden.

 

Mijn vraag in het forum was daarom gericht op wat in zo’n situatie volgens het BW in de markt gebruikelijk is.

Daarover heb ik nog niet veel gehoord.

Zelf dacht ik aan een soort boete of misschien beter een “schadeloosstelling voortijdige beëindiging”, maar ik zou graag van mensen met meer ervaring horen wat redelijk is. Dat is belangrijker dan wat juridisch haalbaar is.

 

Het inkijkje dat ik gaf in een deel van de tekst van de offerte heeft het aantal niet relevante opmerkingen alleen maar vergroot. Voor de twijfelaars: het is echt zo dat er een klus van € 10k was afgesproken (inderdaad de combinatie 1 en 2) en dat die halverwege is opgezegd. Dat heeft niets met mogelijke volgende stappen te maken.

 

Ik zou het fijn vinden als er toch nog zinvolle suggesties kwamen mbt mijn vraag naar de wat in de markt gebruikelijk is en naar een mogelijke schadeloosstelling.

 

Link naar reactie
  • 0

maar ik zou graag van mensen met meer ervaring horen wat redelijk is. Dat is belangrijker dan wat juridisch haalbaar is.

Wat redelijk is verschilt per situatie. Had jij deze tijd al ingepland/vrijgehouden en daardoor nog geen vervolgopdracht geacquireerd en is dat ook redelijkerwijs niet op die termijn te verwachten, dan is het volle pond ad € 10.000,- redelijk (...maar wellicht niet altijd juridisch haalbaar).

 

Zit je in de gelukzalige situatie dat je morgen direct elders aan de slag kan, dan is alleen de gerealiseerde uren factureren, al dan niet met een kleine opslag voor voortijdige beëindiging redelijk. Tik het dan in overeenstemming met opdrachtgever af op 6.000 of 7500 en factureer het verschil.

 

Het lastige is dat je goede verhouding met opdrachtgever onder druk komt te staan als jij - naar de subjectieve mening van de opdrachtgever - niet "redelijk genoeg" bent. Daarom kies je - als je niet goed oppast en je harde juridisch haalbare positie niet goed genoeg kent - te snel voor een compromis dat jou tekort doet.

 

Door schade en schande wijs geworden ga ik de discussie over wat redelijk is in ieder geval nooit meer achteraf aan. Mijn dure ervaring is namelijk dat "wat redelijk is" geen enkele rol speelt zodra een tegenpartij zich niet meer redelijk opstelt. Dát heeft mij helaas héél veel geld gekost.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.