• 0

afgebroken klus

Ik heb een ontwikkel klus aangenomen van een middelgrote onderneming. Ik doe het werk fixed price voor € 10k. € 3k is vooruitbetaald. Ik heb inmiddels ca € 5k besteed. De opdrachtgever wenst de klus in te trekken ivm gewijzigde marktomstandigheden. In dit stadium is er nog geen tussenprodukt.

 

Uiteraard wil ik in ieder geval de € 2k die ik al besteed heb terug krijgen. Maar ik denk ook aan een "boete/vergoeding" of iets dergelijks voor een deel van de gederfde inkomsten. Zijn daar regels/gebruiken voor?

 

Ik heb geen afspraken hierover gemaakt en geen algemene voorwaarden, het gaat dus helemaal om standaard BW en wat in de markt gebruikelijk is.

 

Kan iemand me hier in adviseren?

 

mvg Anne

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik kan je niet helpen. Ik werk weliswaar veel op opdrachtbasis, maar eigenlijk alleen maar uurtje-factuurtje. Als de opdrachtgever zegt dat het voorbij is, is het voor mij voorbij. Heel zelden werk ik fixed price en ik moet eerlijk zeggen dat ik daarbij nog nooit heb nagedacht over vroegtijdige beëindiging.

 

Misschien eens op het forum van freelance.nl vragen?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag in het forum was daarom gericht op wat in zo’n situatie volgens het BW in de markt gebruikelijk is.

Daar hink je al op twee gedachten.

 

Je hebt regels en wetten: daar zie je al verschillende verwijzingen naar. En uiteenlopende interpretaties.

 

Dan heb je rechtspraak en wetstoepassing: ik zag net al een verwijzing langskomen. Het komt niet vaak zover dat opdrachtgever en opdrachtnemer elkaar voor de rechter ontmoeten, en dan zie je meestal dat de uitspraak afhankelijk is van de mooiste redenering. De wet wringt.

 

En tenslotte is er de praktijk. Er zijn vast professionals die voor elk project een overeenkomst laten opstellen, omringd door algemene voorwaarden. Juridisch getoetst. Maar ik vrees dat het merendeel vertrouwt op de correspondentie waarin vastgelegd is wat wanneer gedaan moet zijn en welke vergoeding daar tegenover staat. Ik heb oa voor opdrachtgevers als PWC gewerkt, maar nog nooit een contract getekend.

 

Bij halverwege afgebroken projecten is van een killfee nooit sprake geweest. Wel van vergoeding van gemaakte uren. Dat wordt achteraf besproken en afgehandeld door een opdrachtgever en opdrachtnemer die ook in de toekomst willen samenwerken. Beide partijen houden rekening met elkaars belangen, zeker als de opdrachtgever zelf ook voor klanten werkt.

 

In een conflictsituatie gelden andere spelregels. ::)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik kan je niet helpen. Ik werk weliswaar veel op opdrachtbasis, maar eigenlijk alleen maar uurtje-factuurtje.

 

Idem.

Bij software ontwikkeling loopt meer dan de helft van de projecten uit.

Mede doordat de klant altijd aanpassingen wil, hoe goed en duidelijk je de requirements vooraf ook opgesteld had.

 

Hoe bepaal je wat een gebruikelijke verbrekingsvergoeding is, als fixed fee uberhaupt niet zo gebruikelijk in deze markt is?!

 

Link naar reactie
  • 0

Voor elke offerte/overeenkomst een jurist inschakelen (hierboven gesuggereerd) is niet nodig. Samen met een jurist zorg je voor een goed raamwerk met goede bepalingen en daarnaast goede algemene voorwaarden. Meer is het niet. Simpel, niet duur, en het voorkomt een hoop drama...

 

Al jaren zie ik bedrijven schades lijden van tienduizenden euro's die met een paar honderd euro voorkomen kunnen worden.

Helaas denken veel mensen 'penny wise, pound foolish' in plaats van 'better safe than sorry' om maar goed Nederlands te blijven gebruiken. ;)

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 1
Mijn vraag in het forum was daarom gericht op wat in zo’n situatie volgens het BW in de markt gebruikelijk is. Daarover heb ik nog niet veel gehoord.

 

Ik zou in jouw situatie een specificatie maken van de verrichte werkzaamheden en wel uitgevoerde onderdelen. Daaraan zou ik een redelijk deel van de overeengekomen fee koppelen.

 

Deze specificatie kan vervolgens als basis dienen voor het gesprek met jouw opdrachtgever over de vraag wat een redelijke vergoeding is. Zonder een dergelijke specificatie heb je geen basis en weet jouw opdrachtgever mogelijk niet eens wat je wel en nog niet hebt uitgevoerd.

 

Ik beperk me tot deze praktische tip omdat er over het juridische al genoeg is gezegd.

Link naar reactie
  • 1

Beste mensen

 

Voor mij is de vraag opgelost.Ik heb de opdrachtgever een bericht gestuurd met o.a. de volgende inhoud:

 

[*]De tijd die ik er tot nu toe aan heb besteed bedraagt € 5000. Er blijft dus nog een bedrag van € 2000 dat ik in rekening zal brengen.

[*]Maar het voortijdig afbreken van de opdracht betekent voor ons een aanzienlijke inkomsten derving. Ik zou daarvoor een schadeloosstelling van 10% van het normaliter nog te besteden bedrag aan u willen voorstellen.

 

De opdrachtgever heeft hier positief op gereageerd en mij verzocht een factuur hiervoor te maken. Ik heb dus €2500 (€ 2000 + 10% * € 5000) gefactureerd.

 

Dank voor al jullie bemoedigende, vermanende en inzichtgevende reacties. Het heeft mij geholpen om tot een oplossing te komen die recht doet aan mijn teleurstelling en aan de verhouding met de opdrachtgever.

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb weleens klanten die een optreden willen annuleren, maar mij verzekeren dat het later alsnog door gaat en dat ze ons dan alsnog inhuren. In zo'n geval breng ik altijd mijn normale annuleringskosten in rekening, maar met de kanttekening dat als ze binnen een jaar alsnog boeken die kosten in mindering worden gebracht.

 

In de meeste gevallen hoor ik nooit meer iets van zo'n klant dus dan heb ik toch gewoon mijn annuleringskosten, en als ik nog wel wat van zo'n klant hoor voelt die zich rechtvaardig behandeld. Misschien een idee voor een volgende keer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb weleens klanten die een optreden willen annuleren, maar mij verzekeren dat het later alsnog door gaat en dat ze ons dan alsnog inhuren. In zo'n geval breng ik altijd mijn normale annuleringskosten in rekening, maar met de kanttekening dat als ze binnen een jaar alsnog boeken die kosten in mindering worden gebracht.

In de meeste gevallen hoor ik nooit meer iets van zo'n klant dus dan heb ik toch gewoon mijn annuleringskosten, en als ik nog wel wat van zo'n klant hoor voelt die zich rechtvaardig behandeld. Misschien een idee voor een volgende keer

Dat is een heel goede tip, maar zoiets kan natuurlijk alleen als je met goede offertes, overeenkomsten en algemene voorwaarden werkt. Dat was hier nu juist niet het geval helaas.

Ik ben erg benieuwd of de vraagsteller daar vanaf nu wel mee gaat werken.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Ik werk inderdaad wel altijd met een contract en algemene voorwaarden die automatisch aan dat contract worden toegevoegd.

 

Overigens was mijn reactie ook meer bedoeld voor toekomstige bezoekers van dit topic, TS heeft het probleem immers al opgelost inmiddels.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.