• 0

Transactiebeheer als tussenpersoon + verwerking commissiegelden

Goedenavond,

 

Voor een toekomstige online vergelijkingssite wil ik kopers (X) en verkopers (Y) bij elkaar brengen. Als vergoeding hiervoor wil ik als tussenpersoon een commissie aan de verkoper berekenen (Affiliate Marketing: Cost per Sale). Om veilig te stellen dat de commissies worden ontvangen, is het de bedoeling dat de koper aan mij het bedrag overmaakt om vervolgens het bedrag minus de commissie over te maken aan de verkoper. Omdat het product van redelijke waarde is, is het de bedoeling dat de factuur van verkoper naar koper rechtstreeks op naam gaat. Dit om te voorkomen dat ik geen eigenaar van het product wordt en niet eventueel aansprakelijk ben, mocht er wat mis zijn/gaan met het product. De verkoper ontvangt van mij zijn factuurbedrag, minus een factuur van mij met mijn commissie.

 

Nu heb ik hierover de volgende vragen:

1. Mag je als tussenpersoon deze inkomende/uitgaande transacties op eigen bedrijfsrekening beheren voor kopers/verkopers? Dit omdat de factuur niet op eigen naam staat, maar direct van verkoper aan koper. En hoe verwerk je dit in de boekhouding (als tussenrekeningen post)?

2. De producten waarin verhandeld wordt zijn exportproducten die vrijgesteld zijn van btw. Aannemelijk lijkt het mij dat voor de commissiegelden van de verkoper ook het btw 0% tarief mag worden gehanteerd, klopt dat?

3. Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?

 

Ik was trouwens ook benieuwd hoe bijvoorbeeld een Bol.com dit doet, aangezien die ook producten aanbieden van andere bedrijven (verkoop via Y) en daarvoor een fee hanteren. Hoe hebben zij dit ingericht en hoe wordt dit verwerkt (in de administratie)? Wellicht dat iemand daarover ook iets kan vertellen.

 

Alvast dank voor het meedenken en reageren.

 

Groetjes,

 

Mark

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Nu heb ik hierover de volgende vragen:

1. Mag je als tussenpersoon deze inkomende/uitgaande transacties op eigen bedrijfsrekening beheren voor kopers/verkopers? Dit omdat de factuur niet op eigen naam staat, maar direct van verkoper aan koper. En hoe verwerk je dit in de boekhouding (als tussenrekeningen post)?

2. De producten waarin verhandeld wordt zijn exportproducten die vrijgesteld zijn van btw. Aannemelijk lijkt het mij dat voor de commissiegelden van de verkoper ook het btw 0% tarief mag worden gehanteerd, klopt dat?

3. Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?

 

Dus handelsbemiddeling, in aanvulling op een vergelijkingssite:

 

1. Dat mag. En inderdaad: dit is dan een doorlopende post.

 

2. Als je een factuur maakt voor commissie aan een verkoper in NL moet je gewoon BTW berekenen. Als de verkoper in een ander EU land gevestigd is, dan verleg je de BTW. En als het een niet-EU land betreft ben je geen BTW verschuldigd.

 

3. Lijkt mij niet zo makkelijk om van de grond te krijgen ("kip/ei-verhaal"). Ik hoop dat je allerlei contacten hebt bij partijen die mee willen doen.

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.