• 0

telefoonboek.nl fake reviews?

 

Het viel me op dat veel bedrijven op telefoonboek.nl een bijv. 7,2 (en andere 7,6) scoren met slechts 1 review.

Als je een review wilt geven kun je alleen een 2, 4 ,6, 8 of 10 kiezen.

 

Een bedrijf kan door telefoonboek.nl een slechte naam krijgen door zo'n fake review. Wat vinden jullie hiervan? En heb je al bij je zelf gekeken..

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Telefoonboek.nl is een activiteit van Telefoonboek BV in Nijmegen, tevens eigenaar van Places.nl en Openingstijden.com. Op hetzelfde adres zit BliXem Internet dat facilitaire diensten levert aan Telefoonboek BV. Dat is dus eigenlijk een spruit uit de BliXemstal, evenals de portals Belasting.nl, Mokkels.nl en Vakantieshop.nl.

 

Onder BliXem hangt ook Domeinbank.nl waar je terecht kan voor populaire domeinnamen. Een andere nevenactiviteit is Hollandsch Goed dat online adult entertainment biedt en het forum Hookers.nl beheert.

 

Op een blog van dochter/zuster Places.nl wordt ingegaan op valse reviews, naar aanleiding van de toevoeging van reviews op Telefoonboek.nl. Ze zijn zich bij BliXem Internet donders bewust van het fenomeen vals reviews en weten ook wat te doen om dat fenomeen te bestrijden.

 

Strafbaar?

 

Omdat reviewsites alleen informatie doorgeven, kunnen deze vallen onder het niet-aansprakelijkheidsregime. Het is echter wel verplicht om actie te ondernemen wanneer er sprake is van duidelijke onrechtmatige beoordelingen. Ook kan er na een aankoop die is gebaseerd op misleidende informatie in een valse review, beroep worden gedaan op oneerlijke handelspraktijken. Klanten kunnen in dergelijke situaties hun geld terugeisen en het product retourneren. Omdat mensen veelal ook vertrouwen op de recensies die te vinden zijn op social media, wordt het betalen van personen die het bedrijf positief in het daglicht zetten ook daar steeds interessanter. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om echte berichten te onderscheiden van de valse, wat voor misleiding en verwarring kan zorgen. Om die reden is de Reclamecode Social Media in het leven geroepen.

 

Volgens de Reclamecode Social Media (RSM) moet reclame herkenbaar zijn voor de consument.De RSM bepaalt dat reclamecampagnes op bijvoorbeeld Facebook en Twitter moeten worden voorzien van hashtags zoals #prom (promoted), #adv (advertised) of #sample. In een blog moeten de bedoelingen van de schrijver duidelijk gemaakt worden met zinnen als:'het bedrijf/merk stimuleerde mij tot dit bericht'. Ook is het volgens de RSM verboden om valse identiteiten aan te maken voor het verspreiden van berichten op social media. U mag dus geen nep-account aanmaken waarmee u positieve berichten over uw bedrijf plaatst op social media.

 

Kijk ook eens naar de reviews van Telefoonboek BV zelf. Zijn nou alleen de laatste drie zichtbaar?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Omdat reviewsites alleen informatie doorgeven, kunnen deze vallen onder het niet-aansprakelijkheidsregime. Het is echter wel verplicht om actie te ondernemen wanneer er sprake is van duidelijke onrechtmatige beoordelingen.

 

Als je actie onderneemt na een "duidelijk onrechtmatige beoordeling", dan hou je je niet meer strikt bezig met het doorgeven van informatie, en komt je lidmaatschap van het niet-aansprakelijkheidsregime onder druk te staan.

 

Op het moment dat je meer doet dan alleen maar "duidelijk onrechtmatige beoordelingen" verwijderen, dan tuimel je zo dat regime uit, en ben je gewoon aansprakelijk.

 

Telefoonboek.nl heeft de volgende gebruikersovereenkomst. Ik betwijfel ten zeerste of het simpele gebruik van een website als aanvaarding van deze overeenkomst geldt, maar het lijkt me niet te ver gaan dat de gebruiker in elk geval telefoonboek.nl aan deze overeenkomst kan houden, zeker nu deze zo eenzijdig is opgesteld.

 

9 Het is niet toegestaan om op de websites van Telefoonboek BV recensies of andere content te plaatsen die naar het oordeel van Telefoonboek BV de volgende aard, inhoud of strekking heeft:

 

Recensies / content op het gebied van pornografie;

Recensies / content die discriminatie, smaad, laster en/of treiterij of onnodige scheldpartijen bevat, of oproept tot haat;

Recensies / content die als bedreigend kan worden ervaren;

Recensies / content die de persoonlijke levenssfeer van een natuurlijke persoon (onevenredig) schendt;

Recensies / content die inbreuk maakt op enig intellectuele eigendomsrecht, waaronder het auteursrecht, van Telefoonboek BV of van derden;

Recensies / content waarvan aannemelijk is dat deze op enige andere manier in strijd met de wet is;

Recensies / content voor commerciële doeleinden;

Recensies / content die het goed functioneren van een computer of computernetwerk kan verhinderen.

 

11 Telefoonboek BV behoudt zich te allen tijde het recht voor enige op haar websites geplaatste content om welke reden dan ook, en al dan niet met opgave van de reden, tijdelijk of permanent aan te passen, te verwijderen of te blokkeren.

 

Dat ruikt sterk naar actieve moderatie. Mocht iemand kunnen aantonen dat ze dit "aanpassen, verwijderen of blokkeren" ook daadwerkelijk doen, dan is de site geen doorgeefluik meer en zijn ze gewoon volledig aansprakelijk.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Telefoonboek.nl is hetzelfde bedrijf als places.nl, openingstijden.nl, koos.nl en nog wat van die off-shoots . Ze hebben een zeer discutabele reputatie wat betreft reviews die op hun site worden geplaatst omdat negatieve reviews standaard worden geweigerd. Ik heb het zelf tig keren uitgeprobeerd, je krijgt geen negatieve review over welk bedrijf dan ook geplaatst. 

 

Ook erg opvallend is, is dat veel van de zogenaamde positieve reviews, dus vrijwel alles dat er geplaatst wordt, per bedrijf erg veel op elkaar lijken, dezelfde grammaticale fouten kom je tegen, de stijl is bijzonder uniform, de punten die worden aangehaald door de reviewers zijn vaak allemaal ongeveer hetzelfde... kortom: het lijkt erop dat de reviews door de bedrijven zelf worden geplaatst.

 

Buitengewoon discutabel.  Afgezien van het feit dat dit onethisch is, kan het ook voor daadwerkelijk een hoop ellende zorgen. Als voorbeeld het volgende:

 

Het bedrijf "de Glasvezelexpert.nl" uit Borne staat zeer slecht bekend. Wie op Google naar dit bedrijf zoekt krijgt klacht na klacht te zien. In de Google reviews krijgt het bedrijf 1 ster van iedereen die een negatieve review plaatst, en alle reviews die 5 sterren geven zijn opzichtig nep en door het bedrijf zelf geplaatst (deze positieve reviews hebben vaak als inhoud een ontkrachting van de net daarvoor geplaatste negatieve reviews..., zijn geplaatst door mensen die nog nooit ergens ander een review hebben geplaatst, de stijl van de reviews zijn identiek etc. etc.). Dit bedrijf wordt agressief colportage-gedrag specifiek gericht op bejaarden aangerekend. Op telefoonboek.nl (en daarmee ook op sites als Koos.nl) krijgt dit bedrijf zogenaamd 60 positieve reviews (van de 70). Ga je dan kijken naar deze reviews, dan zie je dat het er echt niks van klopt: er staan er 10 (op dit moment), geen 60, alle reviews hebben een jubeltoon, dezelfde stijl en zijn van onder tot boven  overduidelijk fake. De groep waarop deze Glasvezelexpert zich lijkt te richten - bejaarden - is helaas niet altijd in staat om hierdoor heen te prikken, en ziet dus enkel dat deze Glasvezelexpert blijkbaar zeer positief worden beoordeeld... het gevolg laat zich raden.

 

Telfoongids.nl, places.nl, Koos.nl, openingstijden.nl: foute boel, dus...

aangepast door Mark_van_Beveren
tikfoutje
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wat is precies je doel van dit bericht?

Excuses, ik dacht dat het een nieuw topic was.


Heel veel reviewswebsites staan vol met nep reviews. Het is moeilijk om goede te krijgen zonder dat je er iets tegenover zet. Vooral omdat je tegenwoordig bij elke handeling gevraagd wordt om een review te schrijven.
Ook zijn er diverse websites waar je niet op een negatieve review mag reageren zonder te betalen. En zijn er weer websites waar je tegen betalen een negatieve review mag verwijderen. Waarvan het niet altijd duidelijk is of website houder de review niet zelf heeft geplaatst.

Dan heb je websites als google, waar mensen reageren waar je nooit zaken mee hebt gedaan, maar google verwijderd deze uiteraard niet.

Het hele review gebeuren is een fenomeen waar je niet om heen kunt, maar waar mensen tegenwoordig ook niet heel veel waarde meer aan hechten.

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.