• 0

Mogelijkheden zonder privé borgstelling

Beste HLers,

Ik lees al geruime tijd mee op het forum, omdat ik overweeg op termijn mijn leven als werknemer om te ruilen voor de dalen en pieken van het ondernemerschap. Hierover de volgende (wellicht vrij basic), waar ik desalniettemin geen duidelijke eerdere antwoorden op heb kunnen vinden.

 

Situatie: ik overweeg over 2 jaar een bedrijf over te nemen. Weet nog niet hoe en wat, maar daar heb ik dus nog twee jaar de tijd voor om een beter beeld van te krijgen. Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar een overname (mbi) en niet van scratch een bedrijf beginnen, vanwege de betere statistieken mbt succesrate. Voorkeur in een technische sector, business2business, productiebedrijf.

 

Financieel: wij hebben het geluk dat wij als werknemers (goedbetaalde tweeverdieners) veel hebben kunnen sparen, tot op het punt dat we in theorie zouden kunnen rondkomen van beleggingen etc.

 

Uitdaging: na een goed gesprek heeft mijn vrouw aangegeven dat ze het heel leuk vind als ik mijn dromen achterna ga door een eigen bedrijf over te nemen of te starten, maar wel onder de volgende voorwaarden:

1. Het bedrag aan spaargeld wat er aan een overname besteed mag worden is zeg 50-100.000. Dit is cash, zit niet in een woonhuis oid.

2. De financiële onafhankelijkheid van het gezin mag geen inzet worden, met andere woorden: een privé borgstelling is uitgesloten.

 

Gezien de berichten op het forum en elders maak ik mij zorgen over de mogelijkheden die deze voorwaarden met zich mee brengen? Is een overname wel een haalbare kaart?

 

In mijn hoofd denk ik aan de overname van een serieuze technische speler in een niche markt, niet een (met respect) snackbar of shoarmazaak... haalbaar onder zulke voorwaarden?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste StudioStevus,

 

Met een privé borgstelling van € 50.000,- of zelfs € 100.000,- gaan er heel wat deuren voor je open.

 

Bij veel MBI/MBO's en financieringen van seed- en groeikapitaal waar ik bij betrokken was, werd het risico door de ondernemer(s) gedragen via het verstrekken van een privé lening van € 50.000,- die in de totale financiering (soms enige miljoenen) werd ingebracht. Jij kunt dat zelfde risico (of zelfs het dubbele) dragen en accepteren.

 

Kortom: wel een privé borgstelling, maar een gemaximeerde en daarmee haalbaar...mits je wel van de standaard paden zoals Qredits wegblijft (maar aanname is dat je toch meer financiering zoekt dan de maximale 250K die je via Qredits kunt financieren).

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Norbert,

Dank voor je snelle antwoord! Het ziet er dus al met al niet zo donker uit als ik oorspronkelijk dacht.

Zou je misschien iets meer kunnen zeggen over de 'typische' financieringsstructuur op basis van eerder door jou genoemde voorbeeld? (bankfinanciering, achtergesteld, % equity, verkopersfinanciering, participatiemaatschappijen etc etc etc)

 

Ik begrijp dat financiering maatwerk is, maar het zou fijn zijn om met een typisch uitgangspunt te beginnen.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

 

Dank voor je snelle antwoord! Het ziet er dus al met al niet zo donker uit als ik oorspronkelijk dacht.

Zou je misschien iets meer kunnen zeggen over de 'typische' financieringsstructuur op basis van eerder door jou genoemde voorbeeld? (bankfinanciering, achtergesteld, % equity, verkopersfinanciering, participatiemaatschappijen etc etc etc)

 

Ik begrijp dat financiering maatwerk is, maar het zou fijn zijn om met een typisch uitgangspunt te beginnen.

 

Daar kan ik helaas weinig concreets over zeggen: het verschilt enorm per bedrijf, per situatie, en wat er wordt gefinancierd (harde activa of vooral goodwill?), en uiteraard de kaststromen.

 

In het ene geval wordt bijna alles met vreemd vermogen gefinancierd in combinatie met (achtergestelde) lening ondernemers of eigen inbreng.

In het andere uiterste financiert de bank alleen de eerste 2 ton in combinatie met 2 x 50K achtergestelde lening ondernemers, nog een component factoring en wordt het gros - 50% of meer via private equity - gefinancierd. Uiteraard geef je dan een (groot) deel zeggenschap uit handen.

 

Het enige dat ik (nogmaals) kan melden is dat het zelf kunnen en willen dragen van 50 of 100K de mogelijkheden meestal wel verruimt of versoepelt.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.