• 0

Factureren als particulier

Ik heb een vraag over het sturen van een rekening als particulier

 

Situatie: Ik ben een particulier die af en toe een klus uitvoert voor twee bedrijven. Ik ben niet ingeschreven bij de KvK en heb dus ook geen btw nummer. Vergoeding is op uurbasis. Ik kans dus achteraf pas bepalen wat de kosten zijn. Afspraken zijn vastgelegd op basis van een modelovereenkomst.

 

ik weet dat ik niet een factuur mag sturen (geen KvK en geen btw nummer). Ik lees oa op dit forum dat ik een kwitantie moet sturen. Echter..... een kwitantie is een bewijs van betaling. Die kan ik dus pas sturen als de kosten voldaan zijn. Ik moet dus eerst iets naar mijn opdrachtgever sturen waarmee ik duidelijk maak wat de kosten zijn die hij moet betalen. Dit mag geen "Factuur" heten. Maar wat dan wel?

 

Vraag: hoe heet het document dat ik als particulier naar mijn opdrachtgever stuur waarop de kosten gespecificeerd zijn, en waarmee je hem verzoekt om te betalen?

 

Dank voor jullie hulp!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
Het verschil aan wat erin mag en moet staan is de hoedanigheid waarin je het ding uitdeelt.
Yep ... sommige zaken zijn onuitroeibaar ... met name oude informatie, al dan niet via Google gevonden.

 

Wat zegt de wet:

Omzetbelasting. Administratieve-, facturerings- en andere verplichtingen

6 december 2014 / Nr. BLKB 2014-704M

Belastingdienst/Directie Vaktechniek Belastingen.

 

3.2.4 Vorm van de factuur.

Alle bescheiden die in het economische verkeer de functie van een factuur hebben, zijn een factuur. Het maakt niet uit onder welke benaming (nota, kwitantie of bon) de bescheiden worden uitgereikt.

 

De Wet op de Omzetbelasting beschrijft een aantal voorwaarden waaraan een factuur moet voldoen inzake de BTW. Dat particulieren inzake de BTW hier niet aan kunnen voldoen betekent niet dat zij geen factuur mogen maken ...

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

https://zzpdaily.nl/factuur-sturen-particulier/

 

Hier staat dat je kwitantie wel van te voren mag sturen... "op de kwitantie zet je het bedrag dat je zult ontvangen".

 

Verder snap ik ook niet zo goed waarom een factuur zonder BTW te vermelden echt niet mag... is bijna hetzelfde en volgens mij sturen heel veel gewoon een factuur.

 

Onnodig moeilijk gemaakt wat niet werken (als je een keer opdracht aangeboden krijgt dit niet aannemen) of zwart werken en dus minder inkomstenbelasting in de hand werkt.

 

Als jij het gewoon bij "overige inkomsten" invult, wat maakt het nou precies uit of je een kwitantie of een factuur zonder BTW te vermelden stuurt?

Link naar reactie
  • 0

Het is maar naamgeving - een kwitantie is een betaalbewijs, en dat is het enige dat je als particulier kunt uitdelen. Een rekening van een onderneming aan een andere onderneming of particulier moet aan diverse eisen voldoen, en noemen we factuur, al mag je dat ook anders noemen.

 

Het verschil aan wat erin mag en moet staan is de hoedanigheid waarin je het ding uitdeelt.

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat je niet beschikt over een btw-nummer wil niet zeggen dat je geen btw-ondernemer bent. Het af en toe doen van een opdracht kan namelijk al btw-ondernemerschap opleveren. Ik zou dus allereerst nagaan of je terecht niet beschikt over een btw-nummer.

 

Een factuur is eigenlijk niet meer dan de ander verzoeken om te betalen. Ook particulieren kunnen dus facturen uitreiken. Het verschil met ondernemers is dat de wet voor ondernemers voorschrijft aan welke voorwaarden een factuur moet voldoen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

dank voor jullie reacties. Door de diverse antwoorden zoek ik nog even naar de juiste conclusies. Graag feedback of onderstaande klopt:

 

- om een betalingsverzoek in te kunnen dienen bij een opdrachtgever mag ik als particulier ook een factuur maken.

- de eisen die aan een factuur gesteld worden gelden alleen als de factuur door een "officiele" ondernemer (met btw administratie) gemaakt wordt. Verplichting tav btw en KvK nr geldt daarom niet als ik een factuur maak.

 

Is deze conclusie correct?

 

 

Dan nog antwoord op een vraag: ik heb me niet ingeschreven aangezien:

- ik volgens de normen van de belasting niet gezien wordt als ondernemer (o.a. beperkt aantal opdrachten, beperkte omzet, beperkte aantal uren per jaar)

- het mij (nog) geen voordelen biedt me als ondernemer in te schrijven (geen ondernemers aftrekposten, en wil de administratie zo beperkt mogelijk houden)

 

Zijn er voordelen waarvan ik gebruik kan maken als ik wel ingeschreven ben? ik begrijp dat er een wettelijke verplichting is voor inschrijving als je als zzper aan bepaalde criteria voldoet, maar voorlopig voldoe ik hier niet aan of zit ik nog in een grijs gebied...

 

dank!

 

Link naar reactie
  • 0

1.) - om een betalingsverzoek in te kunnen dienen bij een opdrachtgever mag ik als particulier ook een factuur maken.

 

2.) - de eisen die aan een factuur gesteld worden gelden alleen als de factuur door een "officiele" ondernemer (met btw administratie) gemaakt wordt. Verplichting tav btw en KvK nr geldt daarom niet als ik een factuur maak.

 

3.) - ik volgens de normen van de belasting niet gezien wordt als ondernemer (o.a. beperkt aantal opdrachten, beperkte omzet, beperkte aantal uren per jaar)

 

4.) - het mij (nog) geen voordelen biedt me als ondernemer in te schrijven (geen ondernemers aftrekposten, en wil de administratie zo beperkt mogelijk houden)

 

Je hebt het niet helemaal door nog:

 

1.) Klopt.

 

2.) Je moet beginnen (is al geschreven!) met te toetsen of je ondernemer bent voor de omzetbelasting. Als je dat niet gedaan hebt, is hier weinig zinvols over te zeggen.

 

3.) Nu praat je over eisen op ondernemerschap voor de inkomstenbelasting en daar gaat het hier niet om.

 

4.) Is totaal irrelevant in deze (qua verplichtingen van jou dus).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 56 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.