• 0

De beste prijs voor een paperback

Een ondernemer-vriend van me gaat een boek uitgeven in paperbackvorm, een verhaal over een inspirerend project dat hij gedaan heeft waaruit hij lessen getrokken heeft.

De vraag is nu of het uitmaakt of je het voor € 9,95 in de winkel legt of voor € 12,50.

Pakken mensen het dan gemakkelijker mee voor € 9,95 of ligt het zo dicht bij elkaar dat het niet uitmaakt? Wie heeft hier kaas van gegeten? :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Prijselasticiteit van de vraag naar een paperback zal doorgaans negatief zijn. Bij meer vraag dan aanbod volgt als goed gebruik een nieuwe druk. Groet, Highio P.S. met de hoogste prijs kun je twee exemplaren met gratis verzending aanbieden met de zelfde marge als gedacht bij de lagere prijsstelling zonder verzendkosten. Distributiemodel? Promotiebudget?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Er is over de psychologie van de prijs zoveel geschreven dat het ondoenlijk is een simpele conclusie te vinden, anders dan: als veel grote aanbieders steeds weer op die 99 uitkomen zal dat wel beter werken dan 100.

 

Tip is wel: zet de standaardprijs op 19,99 en komt steeds met aanbiedingen voor de koopjesjagers en opportunisten. Neem ook de verzendkosten mee in beschouwing. Dit geldt uiteraard alleen voor directe verkoop. Maar in Nederland kosten ook niemandalletjes bij de boekhandel vaak veel geld.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Houd verder rekening met de vaste boekenprijs, ook omdat die het stunten met actieprijzen aan banden legt (en verbiedt op straffe van boetes).

 

Ik heb weliswaar een uitgeversdiploma, maar er is van alles en daarom toch bitter weinig over te zeggen.

Een boek van € 49 moet haast wel beter zijn dan eentje van € 9,99 — bijvoorbeeld…

 

Link naar reactie
  • 0

Je kan dit volgens mij het beste praktisch aanpakken. Kijk welke boeken in deze categorie goed scoren (lees verkopen) en qua "luxe" ook vergelijkbaar zijn. Ga in ieder geval niet ver boven de gemiddelde prijs zitten tenzij je dat door bijvoorbeeld effectieve marketing of free publicity, boek van de maand van DWDD bijvoorbeeld of een bespreking met veel sterren in een krant, kan waarmaken.

Een grazer in de boekenwinkel pakt meerdere boeken, bekijkt die en bedenkt of de prijs OK is. Het kan dus wel degelijk uitmaken of een boek €9,95 of €12,50 is. Uiteraard moet de buitenkant het boek echt verkopen maar daar ging de vraag niet over.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk - zoals altijd - ook afhankelijk van de doelgroep. Als ik het zo inschat is het niet een boek voor huisvrouwen maar meer voor ondernemers / hoger opgeleiden. Die zijn waarschijnlijk bereid meer geld uit te geven. En inderdaad, een hogere prijs wordt vaak ook geassocieerd met een hogere kwaliteit. Dat moet je vriend dan wel waarmaken natuurlijk ;)

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemer-vriend van me gaat een boek uitgeven in paperbackvorm, een verhaal over een inspirerend project dat hij gedaan heeft waaruit hij lessen getrokken heeft.

Zijn het "algemene lessen" die je ook in andere boeken kunt vinden, wellicht wat anders gegroepeerd, maar niet opzienbarend? Wordt het bedrijf waar het project plaatsvond met name genoemd (misschien zelfs in de titel)? Is het project geslaagd, of werd het een puinhoop en zijn daar die lessen uit voortgekomen? Is deze ondernemer-vriend een bekend persoon (bijv. met een blog met veel volgers) of een volstrekt onbekende?

 

Afhankelijk daarvan vind ik een prijs net onder een tientje acceptabel of geef ik met gemak het dubbele ervoor uit.

Link naar reactie
  • 0

Op de kaasvraag: moi.

 

Volgens de mensen die ik in het management(achtige) boekenvak ken, maakt voor een boek van een onbekende schrijver €9,95 of €12,50 niets uit. Als het lezenswaardig is en een pakkende titel heeft.

Als mensen ergens iets gelezen, gezien of gehoord hebben over dat boek kopen ze het. Of ze kopen het niet.

 

De kans dat boekhandels het inkopen en op stapeltjes in hun winkel leggen (zodat het kan worden verkocht als impulsaankoop) is sowieso niet heel groot bij schrijvers die hun eerste boek zelf uitgeven.

En als boekhandels dat doen is dat wrs eerder als de schrijver zorgt voor veel pr en een iets hogere verkoopprijs hanteert, dan wanneer een auteur geen pr regelt en een lagere verkoopprijs kiest. De eerste combinatie levert namelijk meer verkopen én meer marge op voor de boekhandelaar. Boekenkopers kopen meestal een bepaald aantal boeken, en zelden boeken voor een precies bedrag.

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.