• 0

Grijs kenteken met bijtelling rijden?

Goedenavond dames en heren van het goede leven,

 

Ik ben mijzelf aan het orienteren om een Freelander op grijs kenteken te rijden.

 

Wanneer een auto ouder is dan 15 jaar heb je te maken met zeer gunstige bijtellingstarief van 35% v/d dagwaarde. En die is van deze type auto echt heel laag.

 

Nu heb ik een aantal vragen hierover omdat ik mijn boekhouding zelf probeer te doen.

 

1. Moet het een BTW(/marge)-auto zijn wil je de auto zakelijk rijden? ik heb een eenmanszaak btw.

2. Als ik de auto ook privé gebruik dus ga bijtellen, moet ik dan vooraf een formulier invullen bij de belastingdienst of gewoon achteraf op de IB-aangifte de bijtelling aangeven.

3. Bestaat de oldtimerregeling echt en hoeveel bedraagt de bijtellingstarief? want ik heb ergens gehoord eerste 4 maanden v/h jaar 35% v/d nieuwwaarde en overige 8 maanden per jaar v/d dagwaarde.

4. Hoe doe je dit als de auto in maart koopt bijv. 35% van €3000 = €1050 per jaar bijtelling. dus vanaf maart dan €1050:12 maanden = €87,50 en dan dit bedrag x 10 maanden is je bijtelling van dat jaar? dus €875? En hoe doe je dit als de antwoord van vraag 3 ja is.

5. KLOPT DIT? Omdat ik de auto zakelijk gebruik maar ook privé.

 

bijv. 2017 heb ik 20 000 km gereden waarvan de helft zakelijk en de andere helft privé.

Kosten in dat jaar : - Afschrijving €750 dus de helft 375 als kosten boeken? (wel 750 afwaarderen op

balans met de helft als kosten en de andere helft als prive-onttrekking.

- Wegenbelasting €400 dus €200 als kosten boeken

- onderhoudskosten €500 exclusief btw dus €250 als kosten boeken waarvan

€52.50 als voorbelasting opnemen bij de btw aangifte?

 

 

Dit is een voorbeeld natuurlijk maar ik ga nauwkeurig bijhouden hoeveel km ik zakelijk rij. begin v/h jaar is de km-stand bijv 180 000 km en aan het einde v/h jaar 200 000 km. en ik kan bewijzen dat ik 13 000 km zakelijk heb gereden dan neem ik van alle kosten die ik heb gemaakt voor de auto 13 000 : 20 000 x 100% = 65% Dus 65% van al mijn kosten /facturen etc kan ik aftrekken van mijn winst?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Jawel ik heb er zat topics over gelezen maar het blijft onduidelijk.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer een auto ouder is dan 15 jaar heb je te maken met zeer gunstige bijtellingstarief van 35% v/d dagwaarde. En die is van deze type auto echt heel laag.

 

Zo te zien rond de 3.000,- euro inderdaad, maar deze specifieke auto is nog geen 15 jaar dus hier geldt nog steeds de gewone regeling.

 

1. Moet het een BTW(/marge)-auto zijn wil je de auto zakelijk rijden? ik heb een eenmanszaak btw.

 

Huh? Je moet de auto ook zakelijk gebruiken, dus niet alleen voor privédingen.

 

2. Als ik de auto ook privé gebruik dus ga bijtellen, moet ik dan vooraf een formulier invullen bij de belastingdienst (...)

 

Nee.

 

3. Bestaat de oldtimerregeling echt en hoeveel bedraagt de bijtellingstarief? want ik heb ergens gehoord eerste 4 maanden v/h jaar 35% v/d nieuwwaarde en overige 8 maanden per jaar v/d dagwaarde.

 

Huh? De 'bijtelling' voor auto's ouder dan 15 jaar is inderdaad 35% van de dagwaarde/marktprijs (voor de inkomstenbelasting!).

 

4. Hoe doe je dit als de auto in maart koopt bijv. 35% van €3000 = €1050 per jaar bijtelling. dus vanaf maart dan €1050:12 maanden = €87,50 en dan dit bedrag x 10 maanden is je bijtelling van dat jaar? dus €875? En hoe doe je dit als de antwoord van vraag 3 ja is.

 

Gewoon tijdevenredig berekenen, dus alleen bijtelling in de maanden dat je een auto had.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Oh, dat was (op zijn zachts gezegd) niet heel duidelijk. Maar hoe dan ook:

 

Normaal gesproken verreken je dan de (betaalde) BTW op onderhoud, brandstof e.d. gewoon als voorbelasting.

Daarnaast maak je één keer per jaar (in het laatste tijdvak) een correctie van het privégebruik, namelijk 1,5% van de oorspronkelijke cataloguswaarde.

Dat geef je bij rubriek 1d in de desbetreffende aangifte aan.

(De correctie is niet hoger dan de in deze teuggevraagde/verrekende voorbelasting trouwens.)

 

Overigens is de correctie ook als bedrijfskosten aftrekbaar (op de winst in mindering brengen dus).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ik waardeer je antwoord. Alleen blijft er onduidelijkheid over bij mij.

 

Ik koop een Land Rover Freelander van 15 jaar of ouder, het betreft een grijs kenteken(Dus goedkoper in wegenbelasting en 35% bijtelling over de dagwaarde.

 

Klopt dit:

 

Bijtelling: van de auto die ik wil kopen is 0,35(35%) x €3000(dagwaarde ong.) = €1050 Dus bijtellen op mijn winst.

 

Ik houd geen kilometerregistratie bij

 

LET OP GEEN BTW MAAR! Kosten: Ik trek ALLE kosten v/d auto af van mijn winst dus ook als ik de auto privé gebruik.

Wegenbelasting €392 per jaar

Verzekering €1200 per jaar

onderhoud € 1000 per jaar

Afschrijving € 600 per jaar

Diesel € 2500 per jaar

 

BTW: Alle btw die ik betaal dus in dit geval van de verzekering, onderhoud en tankbeurten trek ik af als voorbelasting en in de laatste kwartaal doe ik een correctie voor privégebruik 1,5%(omdat het een marge-auto betreft) van bijv €40 000 = €600. €600 mag ik dan ook weer aftrekken van mijn winst?

 

Klopt dit? of ja graag een duidelijke antwoord waar ik een fout maak

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu valt alles op zn plek. Bijtelling is de verrekening van de autokosten omdat je prive gebruikt. het is alleen zo extreem voordelig dat ik het niet kon bevatten hoe is zoiets mogelijk in het Nederlandse belastingsysteem. Dat je alle autokosten mag aftrekken inc diesel dus ook tijdens je vakantie etc en dan moet je alleen een btw correctie doen. Haast ongelovelijk, mijn leven kan niet meer stuk.

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand dit bevestigen dat je alle autokosten inc kosten voor brandstof voor de privékilometers mag aftrekken van je winst. Dus zonder een correctie te doen voor privé gereden km's. LET OP de brandstofkosten heb ik het over niet de btw. Dat is duidelijk.

 

En de BTW-correctie die je kan aftrekken onder welke grootboekrekening doe je dat dan?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Kan iemand dit bevestigen dat je alle autokosten inc kosten voor brandstof voor de privékilometers mag aftrekken van je winst. Dus zonder een correctie te doen voor privé gereden km's. LET OP de brandstofkosten heb ik het over niet de btw. Dat is duidelijk.

Ja, dat mag, tenzij er sprake is van excessief privégebruik. Dus wanneer je feitelijk voor je onderneming nauwelijks rijdt, maar wel heel veel privé, dan kan de fiscus ingrijpen en het privé voordeel waarderen op de werkelijke kosten van de privé gereden kilometers.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.