• 0

valse / oneerlijke concurrentie

Beste Forum leden,

 

ik hoop dat de vraag hier goed staat. ik kon geen toepasselijke rubriek vinden..

Helaas overkomt mij deze week valse/oneerlijke concurrentie.

 

Waar het om gaat, ik heb een onderneming en moet hier van leven,

nu is er een particulier die handelt in dezelfde producten als mij,

gebruikt zelfs mijn foto's.. deze persoon levert ook aantallen van producten.

 

Maar als je wat koopt kan je er geen BTW bon bij krijgen, je snapt natuurlijk dat deze handelaar in iedergeval 21% minder hoeft te vragen dan mijn prijs en zelfs minder..

 

Hier kan ik natuurlijk niet tegenop.. concurrentie oke, maar op deze manier gaat iedereen er aan onder..

 

Ik adverteer ondermeer op Marktplaats, en dat doet deze particuliere handelaar ook.

 

Wie of wat kan hier iets tegen doen om dit te stoppen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb hier zelf ook wel eens last van. Ga je te onderscheiden van de particulier, doe dingen beter of anders. Geef langere garantie, snellere levertijd etc. Leg klanten uit waarom jij beter bent (zonder de naam van de concurrent te noemen). Probeer er ook voor te zorgen dat klanten jouw producten niet 1 op 1 kunnen vergelijken. Op deze manier kun je een hogere prijs rechtvaardigen.

Link naar reactie
  • 0

 

........ gebruikt zelfs mijn foto's .......

 

Ik concludeer hieruit, dat je die foto's zelf gemaakt hebt. Dan kun je hem "pakken" voor schending van copyright lijkt me.

 

Maar als je wat koopt kan je er geen BTW bon bij krijgen, je snapt natuurlijk dat deze handelaar in iedergeval 21% minder hoeft te vragen dan mijn prijs en zelfs minder..

 

Aangezien je er van moet leven, ga ik er van uit, dat het om behoorlijke hoeveelheden gaat. Als jullie ze niet zelf maken maar ergens kopen zal de concurrent aan zijn leverancier of bij de douane (als hij ze uit een niet-EU land importeert) BTW moeten betalen die hij, als particulier, niet terug kan vorderen. Hij neemt dan gewoon genoegen met een kleinere marge. Als hij ze zelf maakt en bedrijfsmatig verkoopt zonder BTW te rekenen en af te dragen, lijkt het me dat de belastingdienst misschien wel interesse heeft.

 

Wie of wat kan hier iets tegen doen om dit te stoppen?

 

Bij schending van copyright zou je een advocaat kunnen raadplegen. Als je zeker weet dat een particulier zwart een bedrijf uitoefent en geen belasting afdraagt, en daar lijkt het in je verhaal op, zou een tip aan de belastingen je misschien verder helpen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ik concludeer hieruit, dat je die foto's zelf gemaakt hebt. Dan kun je hem "pakken" voor schending van copyright lijkt me.

Nope. Productfoto's voldoen zelden of nooit aan het criterium "eigen oorspronkelijk karakter en het persoonlijk stempel van de maker". Zie ook de jurisprudentie die meermaals op HL is behandeld : Roode Roos

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Als je zeker weet dat een particulier zwart een bedrijf uitoefent en geen belasting afdraagt, en daar lijkt het in je verhaal op, zou een tip aan de belastingen je misschien verder helpen.

Kan, maar niet expliciet noodzakelijk ...

 

Marktplaats deelt informatie met fiscus. Mensen die op Marktplaats handelen, moeten niet gek opkijken als de Belastingdienst precies op de hoogte is van hun activiteiten. Uit op papier vastgelegde afspraken blijkt dat het internetbedrijf gebruikersinformatie deelt met de fiscus.

 

Protocol Belastingdienst - Marktplaats.nl Vorderingen om informatie van derden bij gebruik van Marktplaats.nl

 

Niet onbelangrijk ... Waarom is iedere particulier op Marktplaats een notoire zwarthandelaar? Het kan best zo zijn dat deze persoon zijn of haar bijverdiensten netjes opgeeft bij de Belastingdienst. Pas met een vingertje gaan wijzen en met een stok gaan slaan als daar onomstotelijk bewijzen voor zijn.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De probleemomschrijving is dusdanig vaag, dat er weinig zinvols over valt te zeggen.

 

Je zou de handelaar kunnen aanspreken; misschien weet deze niet dat hij/zij belastingplichtig is.

 

Als dat niet helpt, zou je naar de belastingdienst kunnen stappen. Deze dienst heeft de afgelopen jaren tussen een zesde en een kwart van zijn werknemers ontslagen, dus zelfs al hebben ze een afspraak met Marktplaats, dan nog lijkt me een concrete klacht van iemand die concrete hinder ondervindt, meer gewicht in de schaal te leggen. (Het voordeel van de Marktplaatsconnectie is dat de belastingdienst op basis van de beschikbare gegevens makkelijk moet kunnen zeggen of iemand als particulier of als ondernemer handelt.)

 

Als dat niet helpt, zou je inderdaad naar een verbetering van je dienstverlening kunnen kijken. Als jij al niet te onderscheiden bent van de gemiddelde particulier, dan zou het probleem ook bij jou kunnen liggen. (In mijn vak heet deze concurrent "het neefje van de baas".)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.