• 0

12 % btw over autokosten prive

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

En niet naar Zaph luisteren (hij verwart de bijtelling voor de bestuurder met de btw heffing over het privegebruik, waar jij het over hebt)...het zijn gewone bedrijfskosten.... :-* die twaalf procent...

 

 

 

Bij de weg...Wim:"je hoeft zo'n vraag hier in het forum maar 1 keer te stellen....en je stelde 'm ook al bij https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=21;action=display;threadid=7235 Foei.....

Zo moet ik alles twee keer uitleggen... :-\

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

2thePoint,

 

Je schreef:

 

En niet naar Zaph luisteren (hij verwart de bijtelling voor de bestuurder met de btw heffing over het privegebruik, waar jij het over hebt)...het zijn gewone bedrijfskosten.... :-* die twaalf procent...

 

Ik ben in een welles-nietes discussie verwikkeld met mijn accountant. Hij beweert stellig dat de BTW correctie over het prive gebruik van de auto direct ten laste van het netto ondernemingsvermogen gaat en dat die post dus niet de belastbare winst verlaagt. Vervolgens stelt hij dat ik deze post als DGA (enig aandeelhouder) uiteindelijk zelf betaal en dus het eenvoudigst de BTW correctie kan tegenboeken op de rekening courant prive (hij noemt dit "de eenvoudige manier", zie optie 3 in onderstaande uiteenzetting van mijn accountant):

 

Nee, dit komt ten laste van het vermogen. Netto dus.

Dat kan op meerdere manieren.

1. Bijtellen bij de aan te geven winst als zijnde niet aftrekbaar, dan is de VpB correct, maar moet hij evenwel nog ergens gedebiteerd worden.

2. Ten laste van het eigen vermogen, met een correctie op het eigen vermogen, en vervolgens de bijtelling onder 1.

3. De "eenvoudige manier" De aandeelhouder is uiteindelijk diegene die alle plussen en minnen van het bedrijf krijgt. Als hij een salaris krijgt, komt dat netto op zijn rekening courant met de bv, of hij neemt het op bij de bank. Komt op hetzelfde neer.

 

Mij lijkt het inderdaad logischer dat het, zoals jij stelt, gewone voor de VpB aftrekbare kosten zijn. Maar ja, het is zijn vak en niet het mijne. Hoe kan ik hem overtuigen van mijn (jouw) gelijk? Kan ik hem naar enige uitspraak verwijzen?

 

En zelfs al heeft hij gelijk, dan is boeken op rekening courant prive toch nog niet hetzelfde als boeken ten laste van het netto resultaat? Volgens mij zit hier altijd nog 25% dividend belasting tussen: 1000 euro minder eigen vermogen = 1000 euro minder dividend = 750 euro minder netto in handen.

 

Dank voor je reactie. Uiteraard ook voor die van anderen :)

 

Waar waren jullie al die tijd ....

Link naar reactie
  • 0

 

De meest gebruikelijke wijze in mijn optiek is de btw correctie debet als kosten te verwerken (dus ten laste van het vermogen en uiteindelijk dus ook ten laste van het vermogen) en credit als verplichting (lees af te dragen BTW). Het prive gebruik dient dan als bijtelling bij het inkomen in de aangifte Inkomstenbelasting te komen, en vanaf 2006 via de loonadministratie van je BV (inhouding loonheffing dus lager netto salaris).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Filibertus,

 

Wat bedoel je precies met "dus ten laste van het vermogen en uiteindelijk dus ook ten laste van het vermogen"?

 

Overigens is gisteren ook mijn boekhouder er op terug gekomen. Hij heeft bevestigd dat ik de BTW correctie inderdaad als autokosten kan boeken.

 

Dank!

Waar waren jullie al die tijd ....

Link naar reactie
  • 0

 

En zelfs al heeft hij gelijk, dan is boeken op rekening courant prive toch nog niet hetzelfde als boeken ten laste van het netto resultaat? Volgens mij zit hier altijd nog 25% dividend belasting tussen: 1000 euro minder eigen vermogen = 1000 euro minder dividend = 750 euro minder netto in handen.

 

Dank voor je reactie. Uiteraard ook voor die van anderen :)

 

 

Je boekhouder heeft feitelijk wel gelijk. Puur fiscaaltechnisch is het fout, maar aanvankelijk geen nadeel voor de Belastingdienst. Belastbare winst wordt niet verlaagd namelijk. Uiteindelijk is het een nadeel voor de DGA.

 

Toen ik bij de Belastingdienst werkte, deden veel mensen het op die manier. Ik heb het toen nooit gecorrigeerd. En sowieso 25% over EUR 1000 is nog altijd minder dan het IB en VPB tarief... Laat je goed adviseren door een belastingadviseur.

Link naar reactie
  • 0

Zoals gezegd, ook mijn accountant / boekhouder heeft ondertussen ingezien dat de BTW correctie gewoon als autokosten geboekt kunnen worden en dus aftrekbaar zijn voor de VpB.

 

Dezelfde conclusie werd overigens ook getrokken door de belastingtelefoon. Niet door de persoon die ik eerste instantie aan de lijn kreeg (die wist niet eens wat de BTW correctie voor privegebruik inhield), maar door de 2de lijns, nadat deze een BTW expert had geraadpleegd.

Waar waren jullie al die tijd ....

Link naar reactie
  • 0

Heb zojuist gebeld met de Belastingdienst en de 12% btw correctie mag je niet ten laste laten komen van de winst.

Het is een correctie voor prive-gebruik en dient dan ook te worden geboekt als:

 

Prive auto

aan nog te betalen btw

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik steun 2 the Point,

 

De bijtelling verwerk je in je aangifte.

 

de Correctie van de BTW verwerk je in het resultaat

 

je krijgt dan

 

[kostenrekening]

@ [nog te betalen BTW]

 

verwar beide componenten niet.

 

 

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.