• 0

Conserverende Aanslag

Casus is als volgt.

 

Per 14-12-2014 ben ik uitgeschreven uit de GBA en geëmigreerd naar Spanje.

Op dat moment had ik een pensioen opgebouwd en een Stamrecht BV waar de afkoopsom van mijn ontslag in was ondergebracht.

 

Ik heb nu eindelijk de conserverende aanslag ontvangen met als dagtekening 2-9-2017.

Daarop ben ik eens gaan uitzoeken aan welke regels ik mij precies moet houden om te voorkomen dat de fiscus tot daadwerkelijk heffing overgaat. Ik wordt belast in box 1 voor mijn pensioenaanspraak en in box 2 vanwege mijn aanmerkelijk belang in de Stamrecht BV, waar overigens sinds 2014 mijn zus als directeur functioneert en ik alleen nog maar aandeelhouder ben. Ik ontvang elke maand verloning als compensatie voor mijn ontslag (uitgesteld inkomen) en daar betaal ik inkomstenbelasting over in Nederland.

 

Ik heb mij uitgebreid geïnformeerd over dit onderwerp maar zit alsnog met de nodige vragen.

1. De aanslag blijft open staan gedurende een termijn van 10 jaar. Daarna kan men om kwijtschelding verzoeken. Betekent dit nu dat ik dan tot 2-9-2027 moet wachten voor ik de BV ophef, zelfs als het Stamrechtbedrag al jaren eerder helemaal aan mij is uitgekeerd en ik daar de inkomstenbelasting over heb voldaan?

2. Tevens wordt vermeldt dat indien ik 90% of meer aan liquide middelen uitkeer, ik in overtreding ben en er alsnog tot heffing wordt overgegaan. Valt het Stamrechtbedrag hier ook onder, zodat ik maar maximaal 90% van mijn ontslagvergoeding aan mijzelf kan uitkeren?

3. In 2016 is er een reparatiewet aangenomen, met als ingangsdatum Prinsjesdag 2015, waarin automatische kwijtschelding na 10 jaar kwam te vervallen. Val ik nu onder deze reparatiewet, vanwege de dagtekening van 2-9-2017, of val ik onder de oude wetgeving vanwege mijn uitschrijving uit de GBA per 14-12-2014?

 

Bij voorbaat dank voor uw antwoord(en) en/of adviezen.

 

Met vriendelijke groet,

Jan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.