• 0

Werknemer is onbereikbaar en afwezig

Een werknemer van mij (parttime, 2 uur per dag, contract onbepaalde tijd, geen proeftijd meer) heeft zich enkele weken geleden ziek gemeld. De week erna sprak ik hem op maandag waarbij hij aangaf niet meer ziek te zijn, maar ook niet meer terug te willen naar het werk dat hij tot op dat moment deed. Hij vroeg mij vrij tot de woensdag van diezelfde week. Die dag zou hij mij laten weten wat hij zou doen.

 

Dat is nu 2 weken geleden. Sindsdien heb ik niets meer vernomen. Hij reageert niet op telefoontjes, voicemail, whatsapp, aangetekende brief en 2x een bezoek aan zijn huis waarbij er niemand aanwezig was. Hij krijgt ook geen salaris nu omdat hij niet werkt en ook geen vakantietegoed meer heeft. Dit is bij hem nooit eerder gebeurd. Ik was altijd redelijk tevreden over hem.

 

Ontslag op staande voet is geen optie in mijn ogen omdat ik dat niet meer onverwijld kan aanzeggen. Klopt het dat de volgende stap een gang naar de rechter zou zijn met het verzoek om de arbeidsovereenkomst te ontbinden? Zo ja, maak ik kans van slagen?

 

Grt, Bart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Voor een 'gewone' aangetekende brief via postnl kan iedereen tekenen die de deur open doet (bijvoorbeeld ook een huisgenoot in een studentenhuis of zelfs een bezoeker) en is geen legitimatie vereist.

 

Dat is mij inderdaad bekend, maar ik bedoelde meer dat de naam van degene die heeft getekend ook de naam is van mijn werknemer. Dat zegt mij echter niets vanwege de manier waarom sommige postnl medewerkers omgaan met afleverinstructies.

 

Dat is inderdaad ook nog een issue: ik heb wel eens een aangetekend pakket ontvangen waarbij de bezorger gewoon mijn achternaam had ingetikt (staat tenslotte op het pakketje) en zelf een kriebeltje heeft neergezet.

 

Allemaal prima, maar als ik met de noorderzon vertrokken was dan had de verzender dat dus niet gemerkt. Overigens kun je via tracktrace zien wat er als handtekening is neergezet, wellicht heb je een handtekening onder een contract van deze persoon waarmee je het kunt vergelijken.

 

Link naar reactie
  • 0

Als een wonder reageert werknemer opeens op een sms-bericht. Hij zegt weer ziek te zijn en heeft geen verklaring waarom hij niet heeft gereageerd op mijn eerdere brieven en berichten.

 

Heb werknemer direct aangemeld bij de arbo-dienst. Nu gaan we dat traject maar netjes aflopen. En met werknemer in gesprek of hij nu echt ziek is of schoolziek omdat hij de werkplek niet leuk vindt. Veel dank in ieder geval voor jullie meedenken!

Link naar reactie
  • 0

Als een wonder reageert werknemer opeens op een sms-bericht. Hij zegt weer ziek te zijn en ...........

Als werknemer dit inderdaad (duidelijk) aangeeft hoef je dus geen loon te betalen over het tijdstip tussen betermelding en weer ziekmelding.

Let op: Wel/geen loon hoeven te betalen valt of staat met wat werknemer precies schreef. Ik adviseer dat hier even te citeren om dit te kunnen beoordelen.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Nog even een volledige afsluiting van dit dossier:

Werknemer reageerde niet op oproepen om naar de arbo-arts te gaan. Uiteindelijk een brief ontvangen van zijn advocaat. Hij werkte op regelmatige basis overuren. De advocaat was (waarschijnlijk terecht) van mening dat werknemer recht heeft op een uitbreiding van het aantal uren in zijn arbeidsovereenkomst.

 

Nu wilde werknemer dit wel laten zitten maar zou hij graag met een vaststellingsovk uit dienst willen gaan. En zo hebben we dit afgehandeld.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.