• 0

aannemer vraag om aanvraag verklaring betalingsgedrag nakoming fiscale verplicht

Beste medeondernemers,

 

Weet niet of het hier goed staat, of dat dit bij administratie hoor.

Maar ik zit met een probleem.

 

Ik heb voor aannemer gewerkt, (n die weer voor andere aannemer en uiteindelijk de hoofdaannemer) daar heb ik wat mening verschil mee gehad en gestopt met werken. Ook omdat de betalingen achter liepen of eigenlijk niet.

Nu lijkt het erop of hij tijd wil rekken om te betalen. (om lang verhaal kort te maken)

 

Het werk is gedaan, facturen al 3 maanden geleden opgestuurd.

 

Om even korte geschiedenis te geven waarom ik denk dat hij tijd aan rekken is.

Eerst had hij een dba. Maar die geef de belastingdienst niet.

Uitgezocht raam contract. gevraagd aan hem : Kan ik die sturen en onderteken je die dan ?

 

Na week niks, gebeld. Hij had zogenaamd appie gestuurd. En zou het wel opnieuw sturen.

Hij wou geen dba maar een aanvraag verklaring betalingsgedrag nakoming fiscale verplichting

 

Kortom excuus op excuus.

 

Nu heb ik 2 vragen : Moet ik dat afgeven ? Is dat verplicht of is er iets van documentatie waar ik kan aantonen dat ik dit niet hoef te geven?

 

Het werk is al gedaan, ik heb ervoor nooit iets voor hoeven aanleveren. behalve var en dat soort dingen.

Nu komt het gezeur omdat het geld betaald moet worden.

 

En nu heb ik wat gevonden op forum https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/fiscale-zaken/goed-betalingsgedrag-volgens-belastingdienst-355016

 

Maar ik ben heb geen belasting kunnen betalen omdat die klant niet betaal. Dus ik zit in virtuele cirkel....

 

Voor we allemaal roepen incasso via advocaat, wat zijn de mogelijkheden ?

Bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ik heb voor aannemer gewerkt, (n die weer voor andere aannemer en uiteindelijk de hoofdaannemer) daar heb ik wat mening verschil mee gehad en gestopt met werken.

 

Om even korte geschiedenis te geven waarom ik denk dat hij tijd aan rekken is.

Eerst had hij een dba. Maar die geef de belastingdienst niet.

Uitgezocht raam contract. gevraagd aan hem : Kan ik die sturen en onderteken je die dan ?

 

Na week niks, gebeld. Hij had zogenaamd appie gestuurd. En zou het wel opnieuw sturen.

Hij wou geen dba maar een aanvraag verklaring betalingsgedrag nakoming fiscale verplichting

 

behalve var en dat soort dingen.

Nu komt het gezeur omdat het geld betaald moet worden.

 

 

Maar ik ben heb geen belasting kunnen betalen omdat die klant niet betaal. Dus ik zit in virtuele cirkel....

 

 

Welkom,

 

Je maakt er wel een ingewikkeld verhaal van, je haalt m.i. wat termen door elkaar.

 

Waarom wordt er geen dba afgegeven door de belasting, is het misschien de bedoeling dat je die zelf opstelt?

 

Een raamcontract, wat wil je bereiken met een raamcontract?

 

Wat bedoel je met een appie?

 

Je hebt een VAR ingeleverd, ok.

 

Je zit ook wel in een keten, aannemer, andere aannemer, hoofdaannemer, ze zijn allemaal voorzichtig, misschien toch eens rond de tafel gaan zitten hoe dit zo snel mogelijk op te lossen.

 

Verdien je nu bij een andere aannemer je geld om te eten en te drinken?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw bericht.

Het was geen ingewikkeld verhaal.

afgezien dat de belasting enorm ingewikkeld verhaal van maakt.

 

Heel lief dat u de link van de belastingdienst geef, maar ik zie heel veel tekst en geen antwoorden.

Ik kan niet door die tekst heen lezen. Het is zelfde als ik u uitleg hoe programmeren werkt maar dan alleen maar technische termen gebruik. En uiteindelijk geen antwoord op de vraag geef.

 

Afin, ik had me ingelezen en zover ik dan zag : je moest eerst iets van modelovereenkomst maken en dat opsturen naar de belasting om te beoordelen.

Nu weer niet, nu moet raamcontract tussen beide partijen gemaakt worden(zover ik dat kan begrijpen van belastingdienst)

 

Het enige wat ik wil bereiken is dat de "klant" geen argumentatie heeft om niet te hoeven betalen.

Dus of ik daar mijn auto op z'n kop voor moet inparkeren of iemand voor moet neerschieten (bij wijze van) interesseert mij vrij weinig.

 

Rond de tafel zitten heeft geen zin. Het werk is al klaar, finito, pronto.

De facturen zijn al gestuurd.

 

@Acrobat Reader Heel fijn dat u meedenkt, maar aan dit soort berichten heb ik niks aan. Met als toevoeging als er nog wat te halen valt.

 

 

 

Appie = nieuwe term voor smsje gestuurd. Sms is vervangen door Whatsapp :p. Heel makkelijk en gratis ;).

 

Link naar reactie
  • 0
@Acrobat Reader Heel fijn dat u meedenkt

 

Graag gedaan. Maar laat ik het dan nog duidelijker stellen: je wordt aan het lijntje gehouden

De aannemer verkoopt je lulkoek. Ga daar niet in mee, maar bijt van je af, op een nette en legale manier. En incassobureau - of nog beter: een advocaat is echt zo gek nog niet. Ik heb het zelf meegemaakt (met een advocaat die ik via dit forum ken) dat 1 goede brief of mail van een advocaat genoeg was om de ander in beweging te krijgen

 

Met als toevoeging als er nog wat te halen valt.

Des te beter

 

maar aan dit soort berichten heb ik niks aan

Integendeel: daar heb je juist heel veel aan. Je moet niet gaan zoeken naar een oplossing in andermans spel: je moet dat spel helemaal niet meespelen!

 

.

Link naar reactie
  • 0

Maar waar is je argumentatie dan dat hij mij aan lijntje hou en lulkoek verkoopt(lees de eerste vraag)

Want als hij wel dat mij kan verplichten, is het geen lulkoek.

Of misschien wel, maar heeft hij wel gelijk.

 

Dus ben op zoek naar goed argumentatie en niet oneliners waar ik niet mee kan aankomen ;)

Link naar reactie
  • 0

Laat een brief door een ander opstellen, kort en bondig.

Ik weet wat een appie is, maar vanwege de brei van woorden in jouw opening kon ik het niet thuisbrengen.

 

Ik heb ook eens zoiets meegemaakt om een flutbedrag van € ca. 400,00, die aannemer vroeg ook overal om, 1 telefoontje en 1 mailtje, en hij heeft betaald.

 

Kort en bondig, dit heb ik gedaan, dit heb ik gefactureerd en dat wil ik per ommegaande betaald hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste RiVe,

 

Het was grapje de uitleg van appie.

Sorry dat het niet helemaal duidelijk staat.

 

Het gaat om iets hoger bedrag.

Maar incasso is laatste optie. Ik zou graag willen weten hoe wat en waar.

Vandaar dat ik een topic geopend heb op dit forum met aantal vragen :).

 

 

@edit : Met de juiste termen ;)

Link naar reactie
  • 0

Ben je ooit met hem overeengekomen dat jij zorgt voor een verklaring betalingsgedrag fiscus? Nee, dan kan hij dat achteraf niet eisen van je.

 

Anderzijds, het is in de bouw niet ongebruikelijk. Kost je tien werkdagen

 

Maar ik deel acrobaat adriaans mening: gezien de voorgeschiedenis word je kennelijk aan het lijntje gehouden. Stel je levert de verklaring aan. Welk excuus volgt daarna dan?

 

Groet

Joost

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw antwoord. Meer excuses heeft hij niet.

ga ik even vanuit, anders alsnog advocaat.

 

Nee van te voren was dat geen eis, daar kwam hij later mee.

 

Maar als ik verplicht ben dan ga ik dat regelen (in hoevere dat kan want heb belasting achterstand door hem)

En dan kan de advocaat echt er mee door anders alsnog oponthoud als hij dat alsnog kan eisen.

 

Ik wil alles voor zijn zeg maar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat je nu nog niet in de richting van advocaat en rechter wil denken is prima, maar als je alles voor wil zijn, begin dan wel al vast een dossier aan te leggen.

 

Schrijf zaken die mondeling zijn afgesproken voor jezelf op (en zet daar de datum van het opschrijven en je naam bij), dan hoef je over een jaar of zo niet volledig op je geheugen te vertrouwen.

 

Ik doe dit standaard bij alle langdurige wanbetalers, al kan ik in de meeste gevallen dat dossier na een maand of zo, als ik alsnog mijn geld heb ontvangen, weggooien.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle tips.

Helaas val niet alles vast te leggen.

En ik moet ook nog met hem samen werken in de toekomst.

Of ik dat nu wil of niet.

 

Maar nu weet ik nog steeds niet of hij gerechtigd is om deze alsnog te vragen.

Kan er wel advocaat of incasso opzetten.

Als zij dezelfde reactie krijgen en ze hebben er geen verstand van, dan ben ik op zelfde punt als nu.

Dus vandaar dat ik 2 trajecten beloop.

 

Link naar reactie
  • 0

als je er in de toekomst nog mee samen wilt werken, dan lijkt het me waardevol dat meneer weet dat ie ook moet betalen. met een advocaat toon je aan dat je het serieus meent, weet de beste aanemer ook gelijk dat als jij serieus werkt hij serieus op tijd moet betalen. Doe je het neit is de kans groot dat bij een volgende opdracht het verhaaltje weer bij vers 1 begint.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zzp'er zonder personeel, dus hij kan er wel om vragen.

Maar het is bij mij niet van toepassing.

Want ik lever geen personeel. En daarvoor is die verklaring.

Dat heb ik correct toch?

Er zijn twee verklaringen ...

 

1: Verklaring betalingsgedrag nakoming fiscale verplichtingen.

2: Verklaring betalingsgedrag keten- en inlenersaansprakelijkheid.

 

Het eerstgenoemde formulier is op u van toepassing.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.