• 0

centraal EAN code overzicht

Hallo Allemaal,

Is er 1 centrale database waar je kan controleren voor welk product een bepaalde EAN code is afgegeven?

Ik heb namelijk een paar EAN codes welke door mij en aantal andere gebruikt wordt voor een 1 stuks verpakking.

Maar andere gebruiken diezelfde EAN code voor een ompak van 6 stuks van dat product.

Nu is dus de discussie of dat EAN nummer behoort bij het 1 stuks exemplaar of dus bij de omdoos van 6 stuks.

Naar mijn idee heeft de omdoos zelf helemaal geen eigen EAN nummer.

 

Maar is er dus een centrale database waar dit te controleren is?

Of zijn er meerdere instellingen die allemaal onafhankelijk van elkaar EAN nummers uitgeven en dus geen centrale registratie is?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo, GS1 nederland gaat in Nederland over de afgifte van een reeks (component) waarmee de gebruiker een unieke barcode samenstelt. In Nederland de veel gebruikte EAN8 en 13 codes.

 

Lees bijvoorbeeld ook Handboek GS1 codesysteem (PDF alert)

 

Een barcode die groothandel "Greta" op z'n producten plakt, bevat een reeks die hoort bij Groothandel "Greta". Een veelal doorlopende nummering bedenkt groothandel "Greta" zelf. Samen vormen ze een uniek barcode. De barcode dient als intermediair. Een barcode kan (alfa) numeriek zijn. Dit is afhankelijk van de gebruikte symbologie. Een EAN 8 of 13 bevat uitsluitend cijfers, maar binnen een EAN128 is het mogelijk om een reeks volgens 128 ascii tekens samen te stellen.

 

Een barcode op een omdoos kan representatief zijn (afhankelijk van of dit gefaciliteerd is) voor de barcode op de bevattende items.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

Het kan dus zijn dat 1 EAN nummer op tal van verschillende producten staat.

Wat ik zo snel las zijn er in nederland al 2 officiële uitgevers van barcodes. de ene voor producten in winkels en de andere voor webwinkels zoals b.v. bol.com.

En dan zijn er nog tal van niet officiële uitgevers.

En dan is dat allemaal ook nog eens per land apart.

Dus EAN kan op tal van producten staan en is niet perse uniek.

En er is al helemaal geen centrale database waar is terug te vinden welk EAN nummer aan welk product gekoppeld is.

Dat is jammer, zo blijft mijn vraag dus onbeantwoord en zal er nooit duidelijk zijn waartoe het betreffende ean nummer nu precies toebehoord.

Dan ga ik nu dus steeds de productinfo bij die aanbieder aanpassen naar 1 x 200 ml terwijl de andere aanbieder het weer veranderd naar 6 x 200 ml voor dat EAN nummer.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, in principe niet zolang iedereen zich aan het systeem conformeert. Dat iemand op een gegeven moment besluit om zelf een barcode in elkaar te zetten en via producten te distribueren, wordt doorgaans niet gehinderd door enige kennis van zaken.

 

Je mag ieder product op je eigen manier en naar inzicht zelf coderen. Zodra je het gaat distribueren en het komt bijvoorbeeld bij AH in de schappen te staan, dan dien je je zaakjes via GS1 te (laten)regelen en dient de barcode dus uniek te zijn.

 

Het eerste deel (component) van de barcode is de bedrijfs- prefix en door GS1 aan een bedrijf toegewezen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.