• 0

Inkopen (Duitse) supermarkt voor cateringbedrijf, en BTW

Hallo, ik ben nieuw hier, en heb al veel opgestoken op dit forum doordat ik tijdens mijn zoektocht van de ene in de andere interessante discussie rolde.

Een antwoord op mijn vraag heb ik hier echter niet gevonden (ook nergens anders trouwens).

 

Ik wil binnenkort starten met een catering bedrijf.

Omdat het vrij lokaal is, en kleinschalig kan het er voor mij beter uit om de grondstoffen voor mijn producten/gerechten in de supermarkt aan te schaffen dan bijvoorbeeld bij Sligro.

 

Aangezien ik dicht bij de Duitse grens woon is het voor mij zelfs nog voordeliger om daar mijn inkopen in de supermarkt te doen.

 

Bij een aantal A-merk winkels in de buurt die gerund worden door lokale franchisenemers is het wel mogelijk om op rekening te kopen om vervolgens een factuur met bedrijfsnaam en aparte vermelding van BTW te verkrijgen.

Echter, ik verwacht niet dat dit bij Lidl of Aldi ook mogelijk is, hoewel ik er lokale ondernemers van bijvoorbeeld shoarmazaken en Chinese restaurants daar met volle karren voor hun onderneming zie vertrekken.

 

Voor zover ik nu heb begrepen is het wel toegestaan om inkopen in de supermarkt te doen, mits er op de kassabon de BTW staat vermeld, en het duidelijk is dat de artikelen voor bedrijfsvoering worden gebruikt. Please correct me if I'm wrong.

Ook kruiden en specerijen voor de gerechten zijn bijvoorbeeld in een Toko veel goedkoper dan via de officiële leveranciers.

 

Maar waar ik nu mijn hoofd een beetje over breek is of het ook is toegestaan om levensmiddelen in Duitse supermarkten in te kopen om er vervolgens gerechten van te maken die ik via mijn cateringbedrijf weer verkoop.

Ook is het mij niet duidelijk hoe het dan precies zit met de BTW.

Ik weet dat ik die BTW alleen maar terug kan vragen in Duitsland, maar het wel moet doorberekenen in Nederland.

In Duitsland is het BTW tarief op levensmiddelen echter 7%, daar waar het hier in Nederland 6% is.

 

Vooropgesteld dat het toegestaan is om in een zeg maar Duitse Lidl of Aldi in te kopen, wat voor BTW tarief moet ik hier dan doorberekenen, die 7% of 6%?

 

En zijn er dan verder nog struikelblokken die ik over het hoofd zie?

Op de site van de NVWA wordt ik wat dat betreft ook niet veel wijzer.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Zover ik weet hoef je BTW nooit 'door te rekenen' naar je klanten.

Je bepaalt je verkoopprijs op basis van de kosten die je maakt (waarin je dus de Duitse BTW meeneemt als kosten indien je die niet terug kunt krijgen, maar het antwoord daarop heb ik helaas niet), en over die prijs bepaal je dan het in Nederland van toepassing zijnde BTW-tarief. In geval van voedsel is dat denk ik dan 6%.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.