• 0

CE markering

Dag allemaal,

 

Ik heb een vraag wat betreft de CE markering van elektronica dat geïmporteerd wordt van China. Ik ben al een tijdje actief als consumenten elektronica hersteller doch heb ik nooit echt stilgestaan bij de CE markering.

 

Ik weet dat machines die in Europa verkocht of gebruikt worden gekeurd moeten worden en een CE markering moeten dragen. De verantwoordelijkheid ligt volledig bij de fabrikant. Nu blijkt dat als je importeert, de goederen onder de verantwoordelijkheid valt van de importeur.

 

Om een voorbeeld te geven. Ik importeer een smartphone batterij. Wat moet ik doen om deze aan de CE markering te laten voldoen? Hoe zorg ik ervoor dat ik juridisch hiermee in orde ben indien er bijvoorbeeld een batterij zou ontploffen? Ik weet dat dit nogal een extreem voorbeeld is, toch zou ik graag in orde zijn met dit.

 

Iemand die hier meer van weet, onder welke Europese richtlijn valt deze elektronica? Waaraan moet het voldoen? Valt deze apparatuur misschien onder een uitzondering wegens klein risico? (smartphone accu's en onderdelen).

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Engineer_wr,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Je kunt jouw leverancier vragen om een rapport op basis waarvan deze markering is verkregen plus een eigen controle (laten) uitvoeren.

 

Hoe zorg ik ervoor dat ik juridisch hiermee in orde ben indien er bijvoorbeeld een batterij zou ontploffen? Ik weet dat dit nogal een extreem voorbeeld is, toch zou ik graag in orde zijn met dit.
Dit is helaas geen extreem voorbeeld. Ondeugdelijke accu's of batterijen kunnen ontbranden of ontploffen en voor de gevolgen ben jij als importeur of ondernemer aansprakelijk.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Keuren is niet verplicht.*

 

Met het CE label geef je als importeur op het product aan dat het aan de Europese eisen voldoet (ook als de chinees het er al op heeft gedrukt).

 

Of dat waar is is pas van belang als iemand er een ongeluk mee heeft gehad en dat als gevolg daarvan een of andere partij gaat onderzoeken of het product aan de voorwaarden voldoet.

 

Bijvoorbeeld die batterij.

Iemand raakt ernstig gehandicapt als gevolg van die batterij en de ziektekostenverzekering moet levenslang allerlij medische kosten gaan dragen.

Die gaan dan kijken of ze die kosten ergens kunnen verhalen. Dat kan de importeur blijken te zijn....

 

* Maar kan wel verstandig zijn

 

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

Keuren is niet verplicht.*

 

Met het CE label geef je als importeur op het product aan dat het aan de Europese eisen voldoet (ook als de chinees het er al op heeft gedrukt).

 

Of dat waar is is pas van belang als iemand er een ongeluk mee heeft gehad en dat als gevolg daarvan een of andere partij gaat onderzoeken of het product aan de voorwaarden voldoet.

 

Bijvoorbeeld die batterij.

Iemand raakt ernstig gehandicapt als gevolg van die batterij en de ziektekostenverzekering moet levenslang allerlij medische kosten gaan dragen.

Die gaan dan kijken of ze die kosten ergens kunnen verhalen. Dat kan de importeur blijken te zijn....

 

* Maar kan wel verstandig zijn

 

 

Dit is inderdaad de reden dat ik hiermee in orde wil zijn. Nu aangezien je alles wat uit komt met een korrel zout moet nemen vraag ik me af hoe dit best in te dekken is. Ik heb al begrepen dat er externe firma's zijn die deze controle op hun nemen. Deze zijn waarschijnlijk buitensporig duur in vergelijking met de producten die ik hoop uit China (tenzij op zeer grote schaal toegepast).

 

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie
  • 0
Ik heb al begrepen dat er externe firma's zijn die deze controle op hun nemen. Deze zijn waarschijnlijk buitensporig duur in vergelijking met de producten die ik hoop uit China (tenzij op zeer grote schaal toegepast).

 

Je kunt natuurlijk ook eerst vragen of de fabrikant zelf al CE en ROHS controles etc. heeft uit laten voeren. Als dat door internationaal Erkende instituten gedaan is (TÜV, SGS, Intertek: allemaal ook vestigingen in China) , dan is het een kwestie van opvragen en controleren/valideren van die testrapportages : dat hoeft niet veel tijd en geld te kosten

 

Dit is inderdaad de reden dat ik hiermee in orde wil zijn. Nu aangezien je alles wat uit komt met een korrel zout moet nemen vraag ik me af hoe dit best in te dekken is.

Als jij die rapportages hebt, dan heb je ook kans dat het restrisico acceptabel is, en voor jou daarmee ook verzekerbaar.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al begrepen dat er externe firma's zijn die deze controle op hun nemen. Deze zijn waarschijnlijk buitensporig duur in vergelijking met de producten die ik hoop uit China (tenzij op zeer grote schaal toegepast).

 

Je kunt natuurlijk ook eerst vragen of de fabrikant zelf al CE en ROHS controles etc. heeft uit laten voeren. Als dat door internationaal Erkende instituten gedaan is (TÜV, SGS, Intertek: allemaal ook vestigingen in China) , dan is het een kwestie van opvragen en controleren/valideren van die testrapportages : dat hoeft niet veel tijd en geld te kosten

 

Dit is inderdaad de reden dat ik hiermee in orde wil zijn. Nu aangezien je alles wat uit komt met een korrel zout moet nemen vraag ik me af hoe dit best in te dekken is.

Als jij die rapportages hebt, dan heb je ook kans dat het restrisico acceptabel is, en voor jou daarmee ook verzekerbaar.

 

 

Is het best om hier ook een verzekering voor te nemen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik momenteel nog student ben en ik voornamelijk voor particulieren werk. Ik zit wel met het idee om ook voor bedrijven te werken. Momenteel draai ik een omzet van rond de 10000-13000 euro.

 

Voorlopig ga ik overstappen op een groothandel binnen de EU. De verantwoordelijkheid ligt dan niet meer bij mezelf.

Link naar reactie
  • 0
Is het best om hier ook een verzekering voor te nemen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik momenteel nog student ben en ik voornamelijk voor particulieren werk. Ik zit wel met het idee om ook voor bedrijven te werken. Momenteel draai ik een omzet van rond de 10000-13000 euro.

 

Jouw omzet en het werken voor particulieren ipv bedrijven zegt helemaal niets over het productaansprakelijkheidsrisico: dat ligt alleen aan of het product deugdelijk is ontworpen en geproduceerd of niet.

 

Vraag is wat mij betreft niet of je het kunt of wilt verzekeren, maar of je dit risico überhaupt wel zelf zou moeten willen lopen.

 

Voorlopig ga ik overstappen op een groothandel binnen de EU. De verantwoordelijkheid ligt dan niet meer bij mezelf.

Heel verstandig, naar mijn mening!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.