• 0

Recht op toegang tot de website bestanden?

De website van een (toekomstige) klant van ons is ondergebracht bij een ander bedrijf. Nu wil zij haar website verhuizen van hen naar ons.

 

Nu krijgt zij geen toegang van dat bedrijf tot haar ftp/hosting en vroeg zij of dat bedrijf de bestanden voor haar wilde downloaden en toesturen zodat wij aan de slag kunnen.

 

Het betreffende bedrijf vraagt hiervoor 175 euro. Nu lijkt het mij dat dit bedrijf hier geen recht toe heeft, omdat ze het niet zelf mag doen en als het bedrijf het doet kost het naar 175 euro. Maar misschien heb ik het mis.

 

Haar contact heeft een opzegtermijn van 1 maand en de 175 euro was voor de werkzaamheden om de bestanden te sturen naar haar,

 

Wat zijn haar rechten als eigenaresse van de website tegen over het bedrijf omtrent haar website te willen downloaden/backuppen?

 

Hartelijke groet,

Paul Kwee

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inderdaad wel Wordpress.

Maar duur of niet, hebben zij het recht om dit zomaar te mogen vragen? Nee toch?

Het lijkt mij dat ze de keuze moeten stellen om het de klant zelf te laten doen en als zij het doen met kosten misschien. Maar als de klant er zelf niet bij mag van ze, dat zij niet ook nog eens geld voor hun werk mogen vragen toch?

Hartelijke groet,

Paul Kwee

Link naar reactie
  • 0

Geld vragen voor hun werk mogen ze natuurlijk altijd (zolang dat niet onder een servicecontract o.i.d. valt). Dat is dus de reden waarom ze voor die 10 minuutjes €175 vragen.

 

Als ze in wordpress zelf een plugin kunnen instaleren dan kunnen ze ook een backup-plugin instaleren. Er zijn er verschillende en sommige trekken de hele directory-structuur ook mee.

 

Als ze ook daar geen toegang toe hebben... dan wordt het moeilijk. (Dan heeft er iemand bij het laten maken ook niet opgelet. Toegang moet je eigenlijk altijd hebben.) Dan blijft alleen maar de juridische weg over en ik heb geen idee hoe sterk ze dan staan. Want dat bedrijf kan natuurlijk gewoon hun kosten rekenen. Blijft alleen de vraag of dat "onredelijk hoge kosten" mogen zijn. Maar wie bepaald dat.

Link naar reactie
  • 0

Als het een soort hosted service is kan ik me wel voorstellen dat ze geen ftp of mysql toegang willen verstrekken gezien er mogelijk meerdere sites onder hetzelfde accout draaien waar je geen toegang to mag krijgen.

 

Dit soort problemen krijg je als een bedrijf alle websites van haar klanten op 1 (virtuele) server parkeert zonder voor ieder een geisoleerd account aan te maken. Op zich slecht genoeg, maar het gebeurt.

 

175 euro lijkt me echter een behoorlijk fors bedrag om een database en filedump te maken en aan te leveren, al weet ik natuurlijk niet hoe groot die site is. In mijn opninie zou het een uurtje facturabel werk kunnen zijn, dus minder dan de helft van het gevraagde bedrag.

Link naar reactie
  • 0

Als ze wel beheerdersrechten heeft (en dus ook plugins kan installeren) zou ik de duplicator plugin proberen te installeren. Die kan de complete site kopiëren en een exacte kopie van de huidige site op een andere server plaatsen.

 

Bij een aantal hosts is die plugin echter geblokkeerd, dan zou je nog backwpup, updraftplus of een andere backup plugin kunnen proberen.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Paul, waarom neem je na toestemming van jouw klant niet even zelf direct contact op over de technische stappen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Maar duur of niet, hebben zij het recht om dit zomaar te mogen vragen? Nee toch?

Waarom niet? Er is in de overeenkomst blijkbaar niets afgesproken over ftp toegang en het terugleveren van bestanden. Jouw toekomstige klant verzoekt nu om extra werk bij dat bedrijf en krijgt daarvoor een offerte van 175 euro. Als jouw toekomstige klant dat te duur vindt, dan had ze daar vooraf afspraken over kunnen maken.

 

Dan ga ik er nog van uit dat jouw toekomstige klant deze bestanden allemaal zelf heeft gemaakt en daarmee eigenaar is. Als dat andere bedrijf die bestanden deels heeft gemaakt, dan heeft jouw toekomstige klant al helemaal niet zonder meer recht op deze bestanden.

 

Met een dergelijke plugin wordt alleen niet al haar mail ook over gezet neem ik aan?

Mail? Het ging toch over Wordpress? Als je ook nog mail wilt laten overzetten wordt dat nog een offerteverzoek aan dat bedrijf ;)

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Met een dergelijke plugin wordt alleen niet al haar mail ook over gezet neem ik aan?

Mail? Je hebt het over de website gehad. Dat is een redelijk makkelijke export naar een zip bestand met alle gegevens en een export van de database.

 

Mail is iets heel anders en behoort ook niet bij de "website" zelf. Als in de prijs van €175 ook het aanleveren van mail zit dan kan ik me die prijs wel voorstellen. Dan is het ook de vraag hoe die mail aangeleverd moet worden. Weet jij wat je met MBOX of Maildir bestanden moet doen??

 

Zorg er dus voor dat je klant (of jij) op de juiste manier communiceert met dat bedrijf en dat uiteindelijk de juiste gegevens aangeleverd worden.

 

(Overigens, mail kun je ook zelf leegtrekken via een IMAP-client. In Outlook bijvoorbeeld kun je alle mail gewoon naar een lokale pst slepen. Dat zou niet eens "aangeleverd" hoeven te worden.)

 

Link naar reactie
  • 0
Wat zijn haar rechten als eigenaresse van de website tegen over het bedrijf omtrent haar website te willen downloaden/backuppen?

 

Dat zijn de volgende rechten: geen.

 

Uitzonderingen zijn als er iets in de algemene voorwaarden is geregeld of als de provider om de een of andere reden een zorgplicht heeft. Een voorbeeld van dat laatste zijn accountants met online boekhoudomgevingen, die aan de eisen van hun beroepsgroep gebonden zijn.

 

Als je klant het hard wil spelen, kan ze het ook nog op onrechtmatig handelen proberen te gooien, maar een advocaat komt niet voor 175 euro zijn bed uit, dus is het waarschijnlijk goedkoper te slikken (if all else fails).

 

Is de klant een consument of een bedrijf?

 

Als je zegt dat het om WordPress gaat, bedoel je dan dat de provider wordpress.com is?

 

Mochten de door Bob genoemde plugins niet te installeren zijn, en mocht het om een relatief kleine site met relatief weinig mail gaan, dan kan je klant natuurlijk ook proberen alles met de hand te kopiëren. Een offline browser zoals wget (er zijn er ook die makkelijker zijn te bedienen) zou voor een eerste backup moeten kunnen zorgen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Wie heeft de website gemaakt? Het bedrijf waar de website nu gehost wordt? Indien niet, dan moet iemand toch login-gegevens hebben?

Met verhuizen van de website bedoel je dus het verhuizen van het hele account, website-database-email. Backup maken op de server via DirectAdmin (o.i.d.), verhuizen, uitpakken en klaar.

Als alle mail op de server staat zou je die nog kunnen ophalen, dan staat het in elk geval op de computer en ben je het niet kwijt.

 

Link naar reactie
  • 0

(Overigens, mail kun je ook zelf leegtrekken via een IMAP-client. In Outlook bijvoorbeeld kun je alle mail gewoon naar een lokale pst slepen. Dat zou niet eens "aangeleverd" hoeven te worden.)

 

En met IMAP kan je niet alleen e-mail binnenhalen, maar ook e-mail in een mailbox op de server plaatsen.

Er zijn diverse tooltjes die deze eigenschap kunnen benutten om de e-mail van de IMAP server van de huidige provider naar de IMAP server van de nieuwe provider te krijgen, bijv. imapsync

 

Houd er verder rekening mee dat ook nadat de DNS records aangepast zijn zodat het domein naar de systemen van de nieuwe provider verwijst, er nog enige tijd e-mail bij de oude provider aan kan komen.

Vergeet dus niet het tooltje 24 uur later nog een keer te draaien.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.