• 0

Beginnende VOF met vragen

Hallo allemaal,

 

allereerst ben ik blij dat er een forum zoals deze bestaat, waar hopelijk een aantal van mijn brandende vragen kunnen worden beantwoordt.

 

Ik heb nu iets meer dan 1 jaar een VoF samen met mijn zusje. Op dit moment is het een bijbaan (voor mij ongeveer 15-20 uur per week, mijn zusje ongeveer 5 uur per week), en komen we beide door andere school/werkzaamheden niet aan het uren criterium en halen er (nu nog) minimale inkomsten uit. Nu heeft zich het volgende voorgedaan;

 

Ik werk al 2 1/2 jaar als vrijwilliger 4 dagen in de week bij een bedrijf, waar helaas de financiële mogelijkheden niet zo uitgebreid zijn als bij menig andere werkgever. Om de aankomende periode toch te kunnen overbruggen, is mij een 'salaris' van €600 per maand aangeboden, tot het moment dat ik definitief daar in dienst kan. Dit geld kan ik alleen ontvangen als ik het via de VOF als 'opdracht' factureer.

 

Nu splitsten we voorheen alle inkomsten uit onze VoF netjes doormidden, maar deze inkomsten zijn natuurlijk voor mijn rekening. Ik las dat de inkomstenbelasting per persoon wordt ingediend, dus dat levert voor mijn zusje geen extra kosten op. Maar de BTW geldt wel voor de VoF in zijn algemeenheid, dus ik vroeg mij af of er nog meer addertjes onder het gras zitten waar ik rekening mee moet houden. Ik haal bijvoorbeeld door dit als opdrachtgever aan te nemen opeens mijn uren criterium, maar mijn zusje verreweg niet.

 

Enig advies voor een beginnende ondernemer is dan ook meer dan welkom! (mocht het je afvragen, we zijn nog opzoek naar een goede boekhouder, vandaar dat ik voorlopig mijn vragen hier stel ;) )

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor iedere beginnende en gevorderde ondernemer is het Handboek Ondernemen 2017 aan te bevelen om te lezen. De meeste brandende vragen zullen hierin wel een antwoord vinden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe