• 0

Beginnende VOF met vragen

Hallo allemaal,

 

allereerst ben ik blij dat er een forum zoals deze bestaat, waar hopelijk een aantal van mijn brandende vragen kunnen worden beantwoordt.

 

Ik heb nu iets meer dan 1 jaar een VoF samen met mijn zusje. Op dit moment is het een bijbaan (voor mij ongeveer 15-20 uur per week, mijn zusje ongeveer 5 uur per week), en komen we beide door andere school/werkzaamheden niet aan het uren criterium en halen er (nu nog) minimale inkomsten uit. Nu heeft zich het volgende voorgedaan;

 

Ik werk al 2 1/2 jaar als vrijwilliger 4 dagen in de week bij een bedrijf, waar helaas de financiële mogelijkheden niet zo uitgebreid zijn als bij menig andere werkgever. Om de aankomende periode toch te kunnen overbruggen, is mij een 'salaris' van €600 per maand aangeboden, tot het moment dat ik definitief daar in dienst kan. Dit geld kan ik alleen ontvangen als ik het via de VOF als 'opdracht' factureer.

 

Nu splitsten we voorheen alle inkomsten uit onze VoF netjes doormidden, maar deze inkomsten zijn natuurlijk voor mijn rekening. Ik las dat de inkomstenbelasting per persoon wordt ingediend, dus dat levert voor mijn zusje geen extra kosten op. Maar de BTW geldt wel voor de VoF in zijn algemeenheid, dus ik vroeg mij af of er nog meer addertjes onder het gras zitten waar ik rekening mee moet houden. Ik haal bijvoorbeeld door dit als opdrachtgever aan te nemen opeens mijn uren criterium, maar mijn zusje verreweg niet.

 

Enig advies voor een beginnende ondernemer is dan ook meer dan welkom! (mocht het je afvragen, we zijn nog opzoek naar een goede boekhouder, vandaar dat ik voorlopig mijn vragen hier stel ;) )

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor iedere beginnende en gevorderde ondernemer is het Handboek Ondernemen 2017 aan te bevelen om te lezen. De meeste brandende vragen zullen hierin wel een antwoord vinden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor uw snelle reactie, Nedzhibe.

 

Ik ben bekend met de meeste handboeken/ beginnende advies websites, maar omdat ik nu tegen een zeer specifiek vraagstuk aanloop hoop ik dat iemand hier mij kan adviseren wat de beste stappen nu zijn om te ondernemen, of waar ik goed op moet letten. :)

Link naar reactie
  • 0

Lees eerst maar dit specifieke Handboek ondernemen...

 

Verder hoef je helemaal niet vanuit de VoF te factureren. Je kunt ook gewoon als zelfstandige een factuur sturen. Dat vrijwilligerswerk heeft denk ik weinig met ondernemen te maken. Ik denk dat het gewoon onder overige inkomsten valt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niet gesuggereerd dat ik niet zelf eerst voorstudie heb gedaan. Gezien het voor mij niet duidelijker werd, vraag ik het hier. Ik heb alleen echter het idee dat mijn vraag anders gelezen wordt dan ik bedoel, daarom ga ik kijken of er misschien iemand in mijn omgeving is die met geduld met mij een aantal zaken kan doornemen.

 

Hartelijk dank voor uw tijd, maar ik heb zo'n idee dat we elkaar niet verder kunnen helpen.

Mvg

Link naar reactie
  • 0

Ik heb alleen echter het idee dat mijn vraag anders gelezen wordt dan ik bedoel, daarom ga ik kijken of er misschien iemand in mijn omgeving is die met geduld met mij een aantal zaken kan doornemen.

Met (on)geduld heeft het niets te maken, maar wel met de afwezigheid van een duidelijk geformuleerde vraag.

 

Niet direct boos weglopen, maar begin opnieuw, zou ik willen adviseren.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik werk al 2 1/2 jaar als vrijwilliger 4 dagen in de week bij een bedrijf, waar helaas de financiële mogelijkheden niet zo uitgebreid zijn als bij menig andere werkgever. Om de aankomende periode toch te kunnen overbruggen, is mij een 'salaris' van €600 per maand aangeboden, tot het moment dat ik definitief daar in dienst kan. Dit geld kan ik alleen ontvangen als ik het via de VOF als 'opdracht' factureer.

Hier gaan wel heel veel alarmbellen tegelijk rinkelen. Vrijwilligerswerk opeens gaan factureren, ik denk niet dat de Belastingdienst daar blij van wordt want hier lijkt geen sprake van ondernemerschap maar van een verkapt dienstverband (ver) onder het minimumloon. Zeker als het ook nog eens de bedoeling is daar uiteindelijk in dienst te gaan. Ergens als vrijwilliger blijven hangen in de hoop daar ooit in dienst te mogen komen lijkt me sowieso niet aan te raden, want dan kun je waarschijnlijk lang wachten.

 

Nu splitsten we voorheen alle inkomsten uit onze VoF netjes doormidden, maar deze inkomsten zijn natuurlijk voor mijn rekening.

Heb je dat ook zo bedongen in de vennootschapsovereenkomst? Als daar de helft in staat heeft je zusje ook recht op de helft van deze opdracht. Maar nogmaals, dit is geen ondernemerschap dus ik zou verre van deze "oplossing" blijven.

 

Ik las dat de inkomstenbelasting per persoon wordt ingediend, dus dat levert voor mijn zusje geen extra kosten op.

Dat ligt eraan. Zie handboek ondernemen.

 

Maar de BTW geldt wel voor de VoF in zijn algemeenheid, dus ik vroeg mij af of er nog meer addertjes onder het gras zitten waar ik rekening mee moet houden.

De BTW is als het goed is neutraal en dus geen addertje. Zie handboek ondernemen.

 

Ik haal bijvoorbeeld door dit als opdrachtgever aan te nemen opeens mijn uren criterium

Waarbij de Belastingdienst die uren waarschijnlijk niet accepteert omdat er geen sprake is van ondernemerschap.

 

Enig advies voor een beginnende ondernemer is dan ook meer dan welkom! (mocht het je afvragen, we zijn nog opzoek naar een goede boekhouder, vandaar dat ik voorlopig mijn vragen hier stel ;) )

Lees het handboek ondernemer en zoek inderdaad zo snel mogelijk professionele hulp. Van naheffingen en boetes wordt niemand blij.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben werkzaam in de creatieve sector, waarbij sommige zaken soms iets creatiever worden opgelost dan misschien hier gebruikelijk is. Ik ben een doorzetter en loop zeker niet weg, maar begrijp dat ik zsm zoveel mogelijk probeer te leren en daarbij opmerkingen als Lees het handboek mij wat kort door de bocht overkomen. Mochten mijn vragen niet duidelijk zijn geformuleerd, ik ben helaas opgezadeld met dyslexie waardoor dingen verwoorden voor mij een kunst opzich is.

 

Laat ik voorop stellen dat bij ons inschrijving bij de kvk onze inkomsten direct werden weggeschreven onder Overige inkomsten. Ik ben mij bewust dat ik hierdoor geen ondernemer ben, maar ik hoop zeker dat ik dit in de toekomst kan veranderen. Verder hebben mijn zusje en ik geen vennootschapovereenkomst.

 

Vrijwilligerswerk is inderdaad een vage omschrijving, maar helaas kan ik het niet duidelijker omschrijven dan het is. Ja, ik hoop ooit daar mijn boterham mee te verdienen, maar die garantie is minimaal. De reden waarom ik daar toch werk lijkt mij in dit verhaal n.v.t.. De 600euro per maand zorg ervoor dat ik mijn 3e, in loondienst met wederom zwaar minimumloon, kan stoppen om mijn gezondheid te beschermen. Nogmaals, het kan floppen en dan houdt het op, of het slaagt en waarschijnlijk stoppen we dan onze vof.

 

Onze vof zit in de creatieve dienstverlening sector. Ik heb dus per maand meer dan genoeg opdrachtgevers, en ook het bedrijf waar ik ipv vrijwillig in opdracht ga werken valt hieronder. Gezien het waarschijnlijk voor een paar maanden is, en mijn vrijwillige werkzaamheden nergens op papier staan genoteerd denk ik niet dat de belastingdienst het direct als verkapt dienstverband ziet. Natuurlijk moet deze situatie niet te lang duren, vermoeidelijk is deze oplossing tot het eind van dit jaar.

 

Ik begrijp dat het nog steeds vaag is, daarom kom ik ook niet veel verder. Mijn financiele situatie is zeer slecht op dit moment (om je een beeld te geven, je krijgt meer als je uitkering hebt), daarom zoek ik met spoed oplossingen zonder dat ik mijzelf letterlijk kapot werkt. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben werkzaam in de creatieve sector, waarbij sommige zaken soms iets creatiever worden opgelost dan misschien hier gebruikelijk is. Ik ben een doorzetter en loop zeker niet weg, maar begrijp dat ik zsm zoveel mogelijk probeer te leren en daarbij opmerkingen als Lees het handboek mij wat kort door de bocht overkomen. Mochten mijn vragen niet duidelijk zijn geformuleerd, ik ben helaas opgezadeld met dyslexie waardoor dingen verwoorden voor mij een kunst opzich is.

Creativiteit is niet overal op zijn plaats; ondernemen is met regels omgeven. Je vraag en informatie zijn wat onduidelijk, maar ik vermoed dat dit eerder te maken heeft met een onderschatting van het ondernemen dan met dyslexie. Als je er met het handboek zelf niet uitkomt, schakel dan professionele hulp in om je onderneming in goede banen te leiden. Als je dat ook niet wilt is ondernemen voor jou misschien niet de aangewezen weg.

 

Als ik je verhaal lees, vraag ik me af of je echt geholpen bent met reactieve antwoorden op een forum, of dat je beter geholpen bent met actieve begeleiding in het ondernemerschap. Dat begint hier met een keuze voor ondernemerschap (of terug naar dat keuzemoment) en in de uitvoering het dringend opstellen van een vennootschapsovereenkomst. Dat mag je kort door de bocht vinden, maar het is met de beste intenties, zowel richting jou als je zusje. Zij is immers ook hoofdelijk aansprakelijk voor het effect van jouw handelen in de VOF.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Gezien het waarschijnlijk voor een paar maanden is, en mijn vrijwillige werkzaamheden nergens op papier staan genoteerd denk ik niet dat de belastingdienst het direct als verkapt dienstverband ziet.
Inderdaad, niet direct zichtbaar, maar wel degelijk een verkapt dienstverband mocht het bekend worden.

 

Hebben jullie - werknemer en werkverlener - al eens nagedacht over de situatie die ontstaat wanneer jij tijdens je vrijwilligerswerk letselschade oploopt? Het is in de wetgeving namelijk volstrekt niet duidelijk vastgelegd voor wie de zorgplicht geldt en hoever deze zorgplicht reikt.

 

Overigens ... wie heeft geadviseerd om in deze situatie te kiezen voor een Vennootschap onder Firma? Gezien de informatie die je hebt gegeven, hebben twee eenmanszaken bij mij de voorkeur.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Mijn financiele situatie is zeer slecht op dit moment (om je een beeld te geven, je krijgt meer als je uitkering hebt), daarom zoek ik met spoed oplossingen zonder dat ik mijzelf letterlijk kapot werkt.

Stoppen met deze onzin en een fulltime baan zoeken en aannemen. Er zijn genoeg banen waar dyslexie er niet toe doet.

 

Ik ben werkzaam in de creatieve sector,...

Is dan geen CAO van toepassing?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken. Ik heb besloten dat mijn situatie te complex is om via deze weg wat helderheid in te krijgen, en dat andere manieren mij meer op weg helpen.

 

Ik wil voordat ik dit topic (voor mijzelf) sluit, nog even reageren op een paar opmerkingen.

Ik ben samen met mijn zusje bewust een vof gestart, omdat we beide de ambitie hebben van ons bedrijfje iets moois te maken. Kiezen voor onderneming schap is niet iets wat we na 1 nachtje slapen hebben besloten, en ik ben mij dan ook zeer bewust dat er veel bij komt kijken. Juist omdat ik zo graag wil probeer ik zoveel mogelijk te leren wat wel of niet werkt bij een eigen onderneming, ipv het direct uit te besteden en geen idee heb wat ik eigenlijk doe.

 

Daarnaast noem ik mijn dyslexie enkel omdat mijn omschrijving als vaag werden omschreven, ik gebruik dit zeker niet als excuus dat ik geen fulltime baan heb of mijn eigen onderneming niet naar behoren kan uitvoeren.

Over een fulltime baan gesproken; ik solliciteer elke week op van alles, juist omdat ik uit deze lastige situatie wil komen, maar zoals misschien een aantal van jullie weten moet je bergen werkervaring meenemen zonder dat de kans aan jonge mensen wordt aangeboden deze ook daadwerkelijk op te doen. Mijn 'vrijwilligers'werk is een van de manieren om toch te blijven leren en werken, ook als je niet direct in een gespreid bedje terecht komt.

 

Nogmaals bedankt, maar ik denk niet dat dit forum aansluit op mijn behoeftes.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je jezelf per se als 'een creatieveling' wilt aanbieden, moet je eerst financieel orde op zaken stellen om met een fris hoofd te kunnen werken. En dan is werk in loondienst wat simpel een minimum inkomen oplevert heel praktisch. Dat is mijn mening, ervaring en dringende doch vrijblijvende advies.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.