• 0

100% Vrijwillig laten werken

Hallo Allemaal

 

Ik en mijn vriendin wonen samen, we staan samen ingescheven op mijn adres.

 

Mijn boekhouder zegt dat ik mijn vriendin mag inzetten (vrijwillig) voor een opdracht als ik niet kan omdat ik ergens anders een klus heb voor mijn onderneming.

 

De reden is: ik wil soms meer opdrachten kunnen aannemen. Mijn vriendin wilt mij hierbij helpen dus 100% vrijwillig maar ze zit nog op school en een Vof zou hierbij niet helpen vanwege dat zij aan de urencriterium moet voldoen.

 

Ik heb gelezen op de forum over vrijwilligers dat als het echt een vrijwilliger is dan mag ik dit inzetten.

 

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/contracten-en-aanverwante-onderwerpen/vrijwilligers-laten-werken-voor-eenmanszaak-359566

 

Klopt dit ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste questionasker,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Mijn boekhouder zegt dat ik mijn vriendin mag inzetten (vrijwillig) voor een opdracht als ik niet kan omdat ik ergens anders een klus heb voor mijn onderneming.

(...)

Ik heb gelezen op de forum over vrijwilligers dat als het echt een vrijwilliger is dan mag ik dit inzetten.

(...)

Klopt dit ?

Je wilt een "vrijwilliger" inzetten voor commerciële opdrachten? Dat valt niet onder de definitie van vrijwilliger:

 

U bent vrijwilliger als u aan de volgende 4 voorwaarden voldoet:

 

[*]U verricht werkzaamheden voor:

[*]- een organisatie die niet is onderworpen aan vennootschapsbelasting of daarvan is vrijgesteld

[*]- een sportvereniging of sportstichting

[*]- een ANBI

[*]U bent niet in dienst bij de organisatie, sportvereniging of sportstichting.

[*]U doet de werkzaamheden niet voor uw beroep.

[*]De vergoeding die u voor het werk krijgt, is een vrijwilligersvergoeding. Dat wil zeggen dat de vergoeding zo laag is dat deze niet in verhouding staat tot de omvang en het tijdsbeslag van het werk.

 

Een vrijwilliger kan alleen een betaalde kracht (danwel ondernemer) vervangen als aan een aantal voorwaarden is voldaan. Daarvoor is meer nodig dan dat het "echt vrijwillig" is. De organisatie moet zonder winstoogmerk werken, en dat doet een eenmanszaak niet. Het mag ook geen betaald werk verdringen, en dat doet het hier duidelijk wel. Ook dient het werk geen algemeen of maatschappelijk belang.

 

Klopt dit ?

Wat mij betreft niet, maar dat staat ook herhaaldelijk in het draadje dat je zelf aanhaalt: het is geen vrijwilligerswerk en je kunt haar dus in dienst nemen tegen minimaal het minimumloon. Natuurlijk ben ik nieuwsgierig naar de onderbouwing van je boekhouder.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

@Norbert Bakker

 

Wat is het nadeel dan als ik een VOF maak van eenmanszaak en haar erbij betrek ?. Want ik heb eens uitgerekend wat ik moet betalen eind dit jaar, en wat ik verdient heb en dat is: 12.000 en de inkomstenbelasting is +- 2000 euro en ik kom al niet aan mijn 800 uur uren criterium want die 800 is omdat ik vanuit een wajong uitkering gestart ben. (nu moet ik er wel bij zeggen dat ik ook niet precies weet wat ik mag noteren onder de uren die ik maak )

 

 

Standaard weet ik:

 

Arbeid

Administratie

Promotie's/reclame - maken en verspreiden

 

Het belangrijkste is dat als ik een VOF begin met mijn vriendin dat we niet dubbel inkomstenbelasting moeten betalen om niets (omdat zij bijvoorbeeld niet aan haar uren komt en dat zij dan meer inkomstenbelasting moet betalen van wege haar school en daar door geen aftrek mag gebruiken), dat we niet dit onhandig aan pakken en we ons in de vingers snijden. Want het meeste werk doe ik als arbeid, het gaat om af en toe dat zij bij kan springen als het nodig is.

 

Kunt u mij een beetje de weg wijs maken wat mijn opties zijn, of beste manier is op dit aan te pakken ?

 

Link naar reactie
  • 0

@Ron van der Kolk

 

De enige wat hij zij en vroeg was of mijn vriendin bij mij in woonde, waarop ik ja zij en toen zij hij dat het mogelijk was dat zij mee kon helpen met het bedrijf als het nodig was.

 

Hij heeft het niet onderbouwd, en ik heb er ook niet naar gevraagd.

 

Als een boekhouder je iets vertelt kun je ook vanuit gaan dat het zo is ? want ik weet nu niet of ik hem hierop moet aanspreken dat het niet zo is wat hij mij vertelt heeft en ik wil hem ook niet in het harnas jagen.

 

Link naar reactie
  • 0

@herman van der helm

 

Bedankt voor je bericht, het gaat ook om af en toe helpen soms krijg ik op dezelfde dag 2 klussen en dan is het handig als ik ja kan zeggen in plaats van nee en ik merk dat ik die vraag vaker krijg dus dan zou het stom zijn om nee te zeggen.

 

Maar wel fijn dat jullie allemaal mijn vragen beantwoorden.

Link naar reactie
  • 0
Als een boekhouder je iets vertelt kun je ook vanuit gaan dat het zo is ? want ik weet nu niet of ik hem hierop moet aanspreken dat het niet zo is wat hij mij vertelt heeft en ik wil hem ook niet in het harnas jagen.

 

Je boekhouder is er voor jou. Jij bent zijn klant. Dus niet zo bang wezen. Het is jouw onderneming. Als je iets niet begrijp, gewoon vragen. Als jouw boekhouder daar moeite mee heeft, begrijpt die zijn vak niet.

Link naar reactie
  • 0

@Norbert Bakker

Wat is het nadeel dan als ik een VOF maak van eenmanszaak en haar erbij betrek ?

 

Ik zou het niet weten; ik reageerde alleen op je opmerking dat een VOF niet zou helpen vanwege het moeten voldoen aan het urencriterium. Dat "moeten" klopt niet, net zoals jij niet "moet" voldoen aan het verlaagde urencriterium van 800 uur om ondernemer te (kunnen/mogen) zijn.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@robvoorn Het is wel een man die weet wat hij doet maar als hij een keer iets uitlegt dan krijg ik het gevoel om het niet nog een keer te vragen, de laatste keer toen wij daar waren begreep ze het ook niet en hebben we maar niet door gevraagt en dat komt omdat hij een beetje als een ruwe advocaat overkomt haha.

 

Link naar reactie
  • 0

Vrijwillig gratis arbeid verrichten is niet per wet verboden. Niet iedereen die vrijwillig werk verricht is fiscaal gezien een vrijwilliger.

 

Voor de Belastingdienst zal het alleen maar gunstiger zijn ... De inkomsten van TS gaan omhoog waardoor er meer belasting moet worden betaald zonder dat daar aftrekposten tegenover staan. Dat laatste komt in beeld als de partner van TS tevens fiscaal partner is.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De enige wat hij zij en vroeg was of mijn vriendin bij mij in woonde, waarop ik ja zij en toen zij hij dat het mogelijk was dat zij mee kon helpen met het bedrijf als het nodig was.

 

Hij heeft het niet onderbouwd, en ik heb er ook niet naar gevraagd.

 

Als een boekhouder je iets vertelt kun je ook vanuit gaan dat het zo is ? want ik weet nu niet of ik hem hierop moet aanspreken dat het niet zo is wat hij mij vertelt heeft en ik wil hem ook niet in het harnas jagen.

Met de verdere informatie die je geeft blijkt het om een meewerkend (fiscaal) partner te gaan, en dat is heel wat anders dan het vrijwilligerswerk dat je noemde. Er gelden dan andere regels en criteria; een fiscaal partner mag onder voorwaarden zonder vergoeding in je onderneming meewerken. Dat is precies waarom je door moet vragen bij je boekhouder, want nu was jij (en dus ik ook) behoorlijk op het verkeerde been gezet.

 

Lees ook eens wat de Belastingdienst schrijft over een meewerkende partner. Er zijn dan meerdere constructies mogelijk. Ik raad jou en je vriendin aan om uit te zoeken wat voor jou en je vriendin het gunstigst is. Als ik haar was, dan zou ik niet zomaar als vrijwilliger aan de slag gaan, want ze bouwt hier geen rechten mee op. Het is niet onverstandig te bedenken hoe wordt afgerekend mocht de relatie worden beëindigd.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Met de verdere informatie die je geeft blijkt het om een meewerkend (fiscaal) partner te gaan, en dat is heel wat anders dan het vrijwilligerswerk dat je noemde.
Niet iedere partner is een fiscaal partner ... zie: voorwaarden fiscaal partnerschap.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@Ron van der Kolk

 

Bedankt voor je reactie, het gaat haar om het helpen in het bedrijf en dus de klussen die ik echt niet kan op pakken dat zij die oppakt. Zij hoeft er geen vergoeding voor en dat vraagt zij ook niet, misschien is dat rechten wel handig maar weet niet of we dat zullen doen.

 

Ik wist niet dat zij fiscaalpartner was met alleen al als ze samen met mij woonde, en ik kan niet van de meewerkaftrek gebruik maken omdat ik waarschijnlijk niet aan de urencriterium voldoe jammer genoeg. Maar ik denk niet dat ik van de meewerkaftrek gebruik van ga maken en mijn vriendin komt niet eens aan die 525 uur als zij mij vrijwillig helpt.

 

U bent ondernemer.

JA

U voldoet aan het urencriterium.

NEE

Uw fiscale partner werkt 525 uren of meer zonder vergoeding in uw onderneming, of de vergoeding die u hiervoor betaalt is minder dan € 5.000.

NEE

 

Link naar reactie
  • 0

@Nedzhibe

 

Ik zal even helderheid geven op de vragen die ik op de site zie van de belastingdienst.

 

U bent fiscale partners met een huisgenoot als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:

 

U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.

NEE

 

U hebt samen een kind.

NEE

 

1 van u heeft een kind van de ander erkend.

NEE

 

U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.

Nee

 

U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont.

NEE

 

U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).

NEE

 

Geldt deze situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben.

NEE

 

U bent meerderjarig en woont met een minderjarig kind in een opvangwoning of een huis voor beschermd wonen die u kreeg door de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. U bewoont die woning samen met een meerderjarige die volgens de gemeente ook op dat adres staat ingeschreven.

NEE

 

U was het jaar ervoor al fiscale partners.

NEE

 

U kunt alleen maar fiscale partners zijn als uw huisgenoot niet ook de fiscale partner is van iemand anders.

NEE

 

 

Het kan zijn dat u binnen 1 jaar met meerdere personen aan de voorwaarden voor fiscaal partnerschap voldoet. Bijvoorbeeld omdat meerdere personen op uw adres ingeschreven staan, of omdat u tijdens het jaar gescheiden bent en met iemand anders bent gaan samenwonen.

NEE

 

Geef dit wat meer duidelijkeheid ? hoop ik

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie, het gaat haar om het helpen in het bedrijf en dus de klussen die ik echt niet kan op pakken dat zij die oppakt. Zij hoeft er geen vergoeding voor en dat vraagt zij ook niet, misschien is dat rechten wel handig maar weet niet of we dat zullen doen.

Zoals je kunt lezen is de situatie breder dan je oorspronkelijke vraag, want dit heeft niet alleen te maken met ondernemerschap (meewerker of medewerker, ...) maar ook met je privésituatie (fiscaal partnerschap of niet, opbouw van rechten van je vriendin, partnercontract, ...). Ik adviseer je nogmaals om een goede financieel adviseur te zoeken die je actief kan begeleiden bij de constructie van je onderneming en privésituatie om te zorgen dat alles goed geregeld is qua opbouw en risico's, voor nu en in de toekomst, zakelijk en privé. Als er onverhoopt iets gebeurt met jou, je vriendin of je onderneming is het anders het risico dat het erg ingewikkeld wordt. Daarvan hebben we op het forum helaas veel voorbeelden gezien.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Geef dit wat meer duidelijkeheid ? hoop ik
Geen fiscaal partner dus.

 

Zoals ik al eerder schreef ... er bestaat geen wet die gratis arbeid verbiedt. Door dat extra paar handjes gaan jouw inkomsten omhoog met als gevolg dat je meer inkomstenbelasting gaat betalen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Kunnen partners uberhaupt bij elkaar in loondienst zijn?

 

Ja, dat kan zeker. En er is ook weinig alternatief als er sprake is van een ongebruikelijk samenwerkingsverband.

 

De definitie van loondienst zegt onder andere dat er een gezagsverhouding moet zijn en volgens mij is die er niet tussen partners onderling en tussen kinderen en ouders.

 

off topic:

Laat ik de gezagsverhouding tussen partners even terzijde laten (dat verschilt per persoon en is ook cultureel bepaald.... maar wist je dat ook in Nederland vrouwen tot 1956 handelingsonbekwaam waren?)

Maar geen gezagsverhouding tussen kinderen en ouders???

 

on topic:

Het gaat om de feitelijke en functionele gezagsverhouding. Die kan totaal anders liggen dan de privé-verhoudingen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Laat ik de gezagsverhouding tussen partners even terzijde laten (dat verschilt per persoon en is ook cultureel bepaald....

 

maar wist je dat ook in Nederland vrouwen tot 1956 handelingsonbekwaam waren?)

 

Volgens mij waren getrouwde vrouwen tot dat jaar handelingsonbekwaam, niet alle vrouwen.

 

Het stemrecht is vrouwen in 1883 afgepakt.

 

En tot 1968 mochten middelbare scholen nog naar geslacht gescheiden zijn.

 

Maar geen gezagsverhouding tussen kinderen en ouders???

 

Sorry, ik verwoorde het slecht. Ik bedoelde, kinderen worden in principe geacht geen gezag over hun ouders te hebben.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.