• 0

snel of langzaam groeien

Goedemiddag,

 

ik ben een ondernemer in snacks voor dieren. Vorig jaar januari ben ik gestart en ben rond mei mijn eerste omzet gaan halen dit ivm pand machines keuringen vergunningen erkenningen e.d. Ik ben begonnen zonder ook maar 1 dubbeltje kapitaal, en heb een omzet van ruim 40k gehaald alles ervan betaald gegeten auto gereden heb dus geen schulden gemaakt ook niet fiscaal. Een dik inkomen was het niet maar toch wel tevreden. Dit jaar best een goede groei ik zit nu op 90k en nog 3 maanden te gaan echter al het geld gaat op aan investeringen, en ja we werken nog steeds zonder enige vorm van Krediet.

Echter mijn inkomen blijft summier inmiddels wel een mooie eigen gebouwde en ontwikkelde productielijn staan en met de aanvragen voor mijn producten kan ik in principe al een tweede lijn gaan bouwen, alleen ik heb zoiets van eerst alles hieruit halen een beetje vermogen opbouwen en dan weer investeren nu loop ik steeds op het randje maar heb ook geen zin in een krediet. dan maar iets langzamer groeien.

 

Mijn vraag is wat is wijsheid

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Dit jaar best een goede groei ik zit nu op 90k en nog 3 maanden te gaan echter al het geld gaat op aan investeringen, en ja we werken nog steeds zonder enige vorm van Krediet.
Altijd mooi als het zonder enige vorm van (bank)krediet kan ... maar vergeet niet dat je de investeringen minimaal over vijf jaren (vanaf de datum van aankoop) moet afschrijven en deze uitgaven niet voor 100% ten laste van de winst in het jaar van aankoop mag brengen.

 

Mijn vraag is wat is wijsheid
De resterende drie maanden dus wel enige gelden in reserve brengen om de inkomstenbelasting te kunnen betalen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat is wijsheid? Als jij je bij de huidige situatie prettig voelt, dan moet je dat vooral zo laten. Rustig groeien, niet teveel stress... wie doet je wat?

 

Natuurlijk kun je ook overstappen naar de fast lane. Als de prognose goed zijn, de voorwaarden om geld te lenen ook enigszins goedkoop en acceptabel dan is dat een scenario om aan te denken.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je 40k winst had en nu op 90k zit maar het overschot aan investeringen opgegaan is dan heb je dus zo'n 50k (extra) aan investeringen gedaan (voorbeeld en schatting). Nog steeds heel mooi dat je dit hebt kunnen doen zonder krediet. Echter heb je nu niet het geld/cash om uit de zaak te trekken (buiten die ~40k).

 

Volgens je winstberekening zou je echter wel 80k winst hebben (90k - 10k afschrijving (50k / 5jaar)). Dus je moet wel belasting betalen over die 80k. Dat legde Nedzhibe al uit. Je kunt dus alleen maar die 40k eruit trekken die je voorheen ook al deed (terwijl je toch over 80k belasting moet betalen). Dat lijkt niet veel maar je hebt wel een (eenmalige) investering van 50k gedaan.

 

Volgend jaar zou je, als je weer 90k winst draait, ook over 80k (90k - 10k afschrijving) belasting moeten betalen maar dan heb je dus in één keer wel 50k meer cash om uit de zaak te trekken. Want je hoeft volgend jaar geen investering meer te doen. Dus vanaf volgend jaar ga je er erg veel op vooruit wat betreft je op zou kunnen nemen uit de zaak.

 

Wel is het verstandig om ook rekening te houden met herinvestering over een zoveel jaar. Hoe lang gaan de machines mee? Zo zou je dus niet elk jaar die volledige cash-flow uit de zaak moeten trekken maar ook elke jaar een reserve/buffer opbouwen om over zoveel jaar weer cash de machine te kunnen vervangen zonder dat je privé weer in één keer zoveel in zou moeten leveren.

 

Of het verstandig is om te groeien kun je eigenlijk alleen zelf bepalen. Je beschikbaar (cash) inkomen lijkt dit jaar misschien wat summier maar zal het volgende jaar dus hoger zijn. Je zou het overschot dan weer kunnen gebruiken om te investeren maar dat moet je er dan zelf voor over hebben (en je goed bij moeten voelen).

 

Link naar reactie
  • 0

Super dat heeft zelfs mijn boekhouder niet gemeld, hartelijk dank !!!

Wijs hem dan ook maar op de KIA (kleinschaligheidsInvesteringsAftrek). Dat scheelt al weer een heleboel belasting.

 

Toevallig in dit boekjaar ook nog een nieuwe of gebruikte bestelauto gekocht? ... die investering valt ook onder de KIA.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat m.i. wijsheid is bij organische of gefinancierde groei bij een eigen merk in FMCG (food) zijn aspecten als debiteurenbeheer, liquiditeitsplanning en merkbescherming. Je moet vanaf een zeker ontwikkelingsstadium van een onderneming niet één, maar twee of drie stappen vooruit willen gaan denken. Bijvoorbeeld in scenario's.

 

Heb je bovengenoemde aandachtspunten zelf in de vingers? En wil je logistiek, marketing en verkoop ook zelf blijven doen? Of heb je al partners op de groei?

 

Rob, er staat omzet (!) en daarmee ben ik allicht ook voorbarig, maar beter te vroeg dan te laat.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Rob, er staat omzet (!) en daarmee ben ik allicht ook voorbarig, maar beter te vroeg dan te laat.

(Ik neem aan dat je mij (Rik) bedoelde...)

 

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb even de 40k en 90k als winst gepakt als voorbeeld. Xk als voorbeeld is zo lastig. Ik neem aan dat berendbotje de 40k en 90k winst wel kan vervangen door de werkelijke winst en enigszins begrijpt wat ik bedoelde voor te rekenen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.