• 0

Omzetprognose voor interieur lifestyle winkel?

Samen met een vriendin ben ik een ondernemingsplan aan het schrijven voor een Lifestyle-interieurwinkel. (Soort van een Concept-Store) We weten precies wat er moet worden omgezet voor break-even.

Dit is een omzet van ca. €2500,- per week!

Het gaat om een inspirerende interieurwinkel met veel woonaccessoires aangevuld met cadeau artikelen.

Verkoopvloeroppervlakte 125m2

A2/B locatie in middelgrote stad ca. 50.000 inwoners.

 

Zelf gaan we ervan uit dat een omzet van €3500,- á €4000,- per week haalbaar is.

Dit is echter meer gevoelsmatig, dan op feiten gebasseerd.

Wij kunnen nergens goede omzetcijfers vinden van winkels die enigzins vergelijkbaar zijn als die van ons plan. Waar zou ik cijfers kunnen vinden voor vergelijking of wie kan aan de hand van bovenstaande gegevens zeggen of ons plan realiseerbaar is of niet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij kunnen nergens goede omzetcijfers vinden van winkels die enigzins vergelijkbaar zijn als die van ons plan.

Die moet je ook niet willen vinden: statistieken van het gemiddelde van andere winkels zijn mooi achteraf, maar hebben geen enkele voorspellende waarde voor de toekomst van jullie winkel.

 

Die omzet komt er niet vanzelf, dus ik dat plan zou ik niet willen lezen hoe jullie jezelf rijk rekenen, maar wat jullie allemaal gaan doen om die door jullie zelf voorspelde omzet te realiseren.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

We willen ons zelf niet rijk rekenen!

Wat we wel willen is zo min mogelijk risico lopen op verlies.

Zekerheden zijn er nooit in het leven en met inzet en passie zullen we een eind komen.

 

Omdat we ook een lening nodig zijn willen we een goed uitgewerkt plan hebben,

Hierin moet ook een prognose van de omzet staan, waaronder wat ons doel is.

Uiteraard willen we proberen winst te maken en dat er een vergoeding voor onze inzet er uit te galen valt.

Maar nogmaals we weten door het ontbreken van vergelijkingsmateriaal niet of de prognose realistisch is.

Link naar reactie
  • 0

Maar nogmaals we weten door het ontbreken van vergelijkingsmateriaal niet of de prognose realistisch is.

Het maakt me niet uit of jullie buurman 1 tafel per jaar, per maand of per uur verkoopt. Ik wil weten hoeveel jullie er gaan verkopen. En wel getal je dan ook noemt, 1 tafel per jaar, per maand of per uur, ik zal dezelfde vraag stellen: wat ga je daarvoor doen? Wat ga je anders doen dan de buurman? Waarom zal die actie leiden tot verkoop? Pas dan is enigszins te schatten of het realistisch is. Als je plan is om op een stil industrieterrein op een krukje te wachten dan zal ik 1 per uur wel onrealistisch vinden en 1 per jaar beter. Maar als je een briljant verkoopidee hebt, kan 1 per uur best haalbaar zijn.

 

Als je niet weet wat je gaat doen om te verkopen, dan is eigenlijk geen enkele prognose realistisch.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil ook niet weten hoeveel tafels mijn buurman verkoopt. Ik wil weten hoeveel tafels ik kan verkopen? Ik wil dus weten wat een realistische omzet is, van een vergelijkbare winkel. Als ik zou weten hoeveel tafels ik kan of ga verkopen weet ik mijn omzet ook had ik geen prognoses hoeven te maken en gewoon gezegd, zoveel verkoop ik er dus dat wordt mijn omzet. Niemand weet van te voren hoeveel hij er verkoopt, tenzij er een productielimiet is.

Ik moet toch ook aangeven hoe ik aan de prognose kom, dan moet ik toch weten hoeveel tafels ik kan verkopen.

 

 

Wij weten wel degelijk wat we moeten en gaan doen om bv een tafel te verkopen.

Marketingplan is ook meegenomen in het ondernemingsplan.. Ook wie onze concurrenten zijn en hoe wij ons tov hun gaan onderscheiden. Maar niemand kan toch zonder vergelijk of ervaringen inschatten hoeveel hij of zij gaat verkopen. Ook niet als ze onze verkoopstrategie weten.

 

Dus met ander woorden, ook als je weet wat je gaat doen om te verkopen is een goede prognose zonder vergelijkingsmateriaal niet mogelijk.

 

Hiervoor ben je toch echt branchecijfers nodig, om te zien wat realistisch is en haalbaar of juist niet.

 

 

Ik had gehoopt dat er hier iemand is, met een link in zijn/haar netwerk, een accountant een bankmedewerker of iemand anders, die toevalligerwijs inzicht zou hebben in omzet gegevens van zo'n type winkel.. omzet per m2, omzet per fte, etc..

 

Ik kom alleen cijfers van bv meubelzaken tegen en die zijn meestal gelegen buiten het centrum met meer m2. Dus de cijfers uit bv deze link heb ik vrij weinig aan http://detailhandel.info/index.cfm/branches/woninginrichting/meubelzaken/

 

@TwaBla Dat is inderdaad het probleem waar ik nu tegen aanloop. Dat de collectie en samenstelling uniek is. Hierover zijn geen of nauwelijks cijfers van te vinden. Daarom had ik toch gehoopt dat iemand hier toch nog enigszins iets over kon loslaten.

Link naar reactie
  • 0

Omdat het inderdaad door branchevervaging om meerdere artikelgroepen gaat en voor mij ook onbekende, is het juist voor mij moeilijk een realistisch prognose te geven.

Wat we minimaal moeten omzetten lijkt me wel haalbaar, maar uiteindelijk begin je wel iets om er winst en voldoeining uit te halen. Maar ik wil als ik met mijn prognosecijfers aankom bij een bank, graag onderbouwen hoe ik aan die cijfers kom.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil ook niet weten hoeveel tafels mijn buurman verkoopt. Ik wil weten hoeveel tafels ik kan verkopen?

Daar moet je plan antwoord opgeven. Alles is mogelijk, afhankelijk van wat jij er voor gaat doen. Jouw verhaal is je onderbouwing.

 

Ik wil dus weten wat een realistische omzet is, van een vergelijkbare winkel.

Omdat het volledig afhangt van jouw specifieke geval is vergelijking niet mogelijk en niet zinvol.

 

Hiervoor ben je toch echt branchecijfers nodig, om te zien wat realistisch is en haalbaar of juist niet.

Branchecijfers zijn gemiddelde statistieken achteraf en hebben geen voorspellende waarde voor jouw specifieke situatie.

 

Je bent zeker niet de eerste die op dit forum komt vragen om branchecijfers omdat ze ingevuld moeten worden in een of ander plan. Een plan is echter geen invuloefening. De verkoopkant is in mijn ervaring vrijwel altijd het meest onderbelichte onderdeel van ondernemingsplannen; meestal gaat het over het concept, de inkoop, de kosten, hoe mooi de winkel wordt en hoe fantastisch de producten zijn.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Het bevreemdt mij dat je stelt dat het marketingplan al in het ondernemingsplan is opgenomen, maar dat je daaruit nog geen strategieën en acties hebt gedistilleerd die tot bepaalde verkoopprognoses leiden, dan is je marketingplan dus nog niet af... (SWOT, Marketingmix, Positionering)

 

Je kunt een haalbaarheidsstudie doen voor jouw productaanbod en positionering (product, doelgroep, marktsegment, concurrentie) en productmarktcombinaties moeten bepalen en hoe je dan minimaal de benodigde € 3.500 per week wilt gaan omzetten, dan zijn o.a. de volgende onderzoeksvragen aan de orde om de haalbaarheid te bepalen:

 

Kan ik die omzet bereiken? Hoe ga ik die omzet dan bereiken (welke stappen moeten er worden gezet, welke inspanningen moeten er worden gedaan)? Waarmee ga ik die omzet bereiken (productmarktcombinaties, mensen, middelen, manier van werken, media, meters)? Wat is er verder (nog) nodig om die omzet te bereiken?

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Samen met een vriendin ben ik een ondernemingsplan aan het schrijven voor een Lifestyle-interieurwinkel. (Soort van een Concept-Store) We weten precies wat er moet worden omgezet voor break-even.

Dit is een omzet van ca. €2500,- per week!

 

 

 

Het gaat om een inspirerende interieurwinkel met veel woonaccessoires aangevuld met cadeau artikelen.

Verkoopvloeroppervlakte 125m2

A2/B locatie in middelgrote stad ca. 50.000 inwoners.

 

Zelf gaan we ervan uit dat een omzet van €3500,- á €4000,- per week haalbaar is.

Dit is echter meer gevoelsmatig, dan op feiten gebasseerd.

Wij kunnen nergens goede omzetcijfers vinden van winkels die enigzins vergelijkbaar zijn als die van ons plan. Waar zou ik cijfers kunnen vinden voor vergelijking of wie kan aan de hand van bovenstaande gegevens zeggen of ons plan realiseerbaar is of niet.

 

ABN (Visie op sectoren) en Rabobank hebben online diverse cijfers en prognoses staan (Rabobank Cijfers & Trends).

 

Link naar reactie
  • 0

Planmatig te werk gaan is prima, maar overschat die plannen niet. Je kan veel sociodemografische cijfers verzamelen over de omgeving (verzorgingsgebied) en de aantrekkingskracht van buurt en straat (passanten) en vergelijkingen maken met identieke winkels, maar voor een tamelijk unieke formule wordt het niet meer dan een optelsom van verschillende productgroepen.

 

Knutsel een formule in mekaar met data uit de meubel- en mode-sector. Zo wordt het eerder kansberekening of iets met scenario's. Gebruik de flexibiliteit van zo'n formule als argument richting financiers: ietsje minder meubels het volgende kwartaal en iets meer cadeau-artikels.

 

Misschien dat dat wel de reden is waarom de eerste paar vestigingen van een formule in eigen beheer ontwikkeld worden en de rest in franchise opgezet wordt. Bij gebleken succes kunnen ervaringscijfers op nieuwe verzorgingsgebieden geplakt worden.

 

Hoe dan ook: ik geloof de schijnzekerheid van haalbaarheidsstudies en businessplannen doorgaans niet. En vandeweek las ik dat Dyson ook niet aan businessplannen doet.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

En vandeweek las ik dat Dyson ook niet aan businessplannen doet.

Zit zeker wat in en plannen pakken toch vaak anders uit dan bedoeld, ook wel serendipiteit genoemd, maar in een goed plan zitten ook evaluatiemomenten opgenomen waarop je kunt (bij)sturen en ik meende ergens te hebben gelezen dat Vraagsteller het plan nodig heeft voor financiering, dan ontkom je niet aan de hele exercitie.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou als bank extra wantrouwig zijn richting concept-stores. ;)

Iets waar Vraagsteller ook rekening mee kan houden in het plan...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
A2/B locatie in middelgrote stad ca. 50.000 inwoners.

Als ik het goed begrijp willen jullie een winkel (zonder website of webshop?) gaan beginnen met geleend geld op een locatie waar een bescheiden aantal passanten en nog veel minder bezoekers komen.

 

Als advies zou ik eens een weekend Amsterdam of Haarlem plannen. Concept stores genoeg en vergelijk dan ook eens het aantal bezoekers met jullie beoogde locatie.

 

Wanneer willen jullie openen? Niet meer dit najaar naar ik aanneem. Wees dan wel bedacht op volgend jaar zomer. Ik voorzie een probleem met daluren en dalperiodes.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De locatie is geschikt voor een concept store, omliggende winkels (fashion, cadeau winkels) moeten het hebben van ongeveer dezelfde doelgroep. ( Dames 25-50 jaar)

Wij hebben inderdaad veel gekeken naar andere concept-stores. Uitstraling, klanten en assortiment.

Maar ik denk niet dat ik antwoord krijg als ik naar de omzet vraag.

 

Er wordt ook eigen geld in gestoken. (Ca 30%) Leverancierskrediet wordt onderzocht, maar zal waarschijnlijk moeilijk worden wegens het nog moeten opstarten van een relatie met de leveranciers.

 

Ook is in het plan meegenomen, dat er analytisch naar de verkoop wordt gekeken. Wat omzetsnelheid en winstmarges betreft. Hierdoor zal het assortiment ook steeds wijzigen, ook door in te spelen op de seizoenen. Maar de prognose van omzet is een onzekere factor, maar ondernemen is risico nemen.

Ik zie het zeker slagen, mede door onze kennis en ervaring van in retail.

Ik ben zelf opgegroeid in retail. Over gestapt naar online verkoop, maar mis het persoonlijke contact met klanten en daarin willen we ons ook sterk maken.

Link naar reactie
  • 0

Maar ik denk niet dat ik antwoord krijg als ik naar de omzet vraag.

Neen, dat krijgt niemand op een presenteerblaadje, dat moet in de realiteit blijken uit jouw inspanningen om dat te behalen. Wel kun je uit diverse consumentenonderzoeken soms gemiddeld bestedingsgedrag halen die je wellicht zou kunnen doorvertalen naar jouw situatie.

 

Je hebt zelf becijferd wat jouw omzet moet zijn en, naar ik aanneem, ook de marges. Het is nu aan jou om te onderzoeken hoe je dat denkt te realiseren, zie mijn eerdere post: maak daarvoor je marketingplan af...

 

Je zegt het hier zelf ook al:

Wat we minimaal moeten omzetten lijkt me wel haalbaar, maar uiteindelijk begin je wel iets om er winst en voldoening uit te halen. Maar ik wil als ik met mijn prognosecijfers aankom bij een bank, graag onderbouwen hoe ik aan die cijfers kom.

 

Je pleegt aannames en die moet je kunnen onderbouwen, daar draait het inderdaad om...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
De locatie is geschikt voor een concept store, omliggende winkels (fashion, cadeau winkels) moeten het hebben van ongeveer dezelfde doelgroep. ( Dames 25-50 jaar) Wij hebben inderdaad veel gekeken naar andere concept-stores. Uitstraling, klanten en assortiment. Maar ik denk niet dat ik antwoord krijg als ik naar de omzet vraag.

 

Dat is geen reden om het dan maar niet te vragen.

 

(Terzijde: ik krijg wel eens offerteaanvragen van concurrenten. Het is duidelijk aan de manier waarop de aanvraag is opgesteld dat het er niet echt een opdracht klaarligt, echte klanten praten totaal anders. Toch beantwoord ik dergelijk aanvragen eerlijk. Ik wil niet suggereren dat je moet liegen, wel dat het antwoord dat je krijgt op de een of andere manier nuttig zou kunnen zijn.)

 

Zijn er minimumomzetten en maximumomzetten die je denkt gegarandeerd te halen cq. op zijn hoogst kunt halen? Bieden die je wellicht een framework waarbinnen je een meer realistische schatting kunt maken?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.