• 0

Importeren vanuit China (post, handbaggage en drempelbedrag)

Hallo, wij hebben nu zelf een test gedaan waar we producten bestellen via aliexpress (gaat om hoesjes met onze naam erop). Puur voor eigen gebruik en om de kwaliteit te testen, dit zijn onze bevindingen:

 

- bestellingen van 1 tot 5 stuks waren nooit echt een probleem.

- meer dan 5 stuks of "grote dozen" kregen we soms administratieve kosten erbij (en 1 keer extra btw, hoewel de order onder de €22 was)

- een factuur die voldoet aan de Nederlandse eisen voor BTW zat er niet bij.

- levertijd was tussen de 20-60 dagen

 

De kwaliteit van de producten en de levertijd + kosten bevallen eigenlijk best goed, sommige producten kosten maar $1 en dat is inclusief verzendkosten...

 

Nu zitten we te kijken naar hoe we dit daadwerkelijk kunnen verkopen. Ik heb genoeg berichten op dit forum gelezen en vaak wordt het advies gegeven gebruik te maken van een douane expediteur. Echter aangezien de bestellingen die wij willen doen gemiddeld slechts een waarde hebben van €10 lijkt mij dat wat overkill?

 

De vragen die ik dan ook heb:

- Klopt het dat bestellingen onder de €22 ook vrij van BTW zijn voor bedrijven?

- Zijn de betalingsbewijzen van Aliexpress zelf + onze creditcard statements genoeg om de kosten zakelijk op te voeren (we hoeven geen BTW terug, die is immers ook niet betaald).

- Wat als we grotere orders zouden plaatsen, zeg 100 stuks voor een totaal van €100. Wij verzoeken de leverancier een bon mee te sturen met de daadwerkelijke kosten, echter de douane mist het en het pakketje wordt bij ons afgeleverd zonder dat hier BTW over betaald is (en invoerrechten), kunnen wij dan zelf deze nog niet afgedragen BTW betalen?

 

Dan een andere vraag, een familielid van mij zit vaak in China voor werk en wil best af en toe wat hoesjes kopen voor ons. Kan ik op de een of andere manier hem geld geven om producten mee te nemen in de koffer en dat hij dan bij aankomst bij de douane een aangifte doet voor ons of is dit simpelweg niet mogelijk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Zijn de betalingsbewijzen van Aliexpress zelf + onze creditcard statements genoeg om de kosten zakelijk op te voeren.

 

Ja.

 

Het ligt mogelijk ook aan dingen als wat in de branche gebruikelijk is, en de bewijzen die je hebt, moeten op elkaar aansluiten, maar bij een normale boekhouding volstaan zaken als betalingsbewijzen.

 

Voor de btw gelden wél strengere eisen, maar dat wist je denk ik al.

 

Wat als we grotere orders zouden plaatsen, zeg 100 stuks voor een totaal van €100. Wij verzoeken de leverancier een bon mee te sturen met de daadwerkelijke kosten, echter de douane mist het en het pakketje wordt bij ons afgeleverd zonder dat hier BTW over betaald is (en invoerrechten), kunnen wij dan zelf deze nog niet afgedragen BTW betalen?

 

Volgens mij wel. Ik zag daar laatst ook een discussie over, maar kan hem zo gauw niet vinden.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jouw reactie Branko.

 

Ik had de topics al gezien en voor zover ik kan zien zijn er geen verdere stappen vereist voor bestellingen onder de €22 (althans dat lijkt de consensus)

 

Voor bedragen daar boven wordt er echter gesproken over een douane expediteur en nogmaals dat lijkt mij wel overkill en dan bestel ik liever wat kleinere aantallen.

 

Wat ik ook niet heb kunnen vinden is of het mogelijks is als ik een familielid vraag om wat hoesjes in zijn koffer mee te nemen en het vervolgens aan te geven bij de douane op Schiphol. Dat zou soms namelijk veruit de makkelijkste optie zijn :).

Link naar reactie
  • 0

Wat ik ook niet heb kunnen vinden is of het mogelijks is als ik een familielid vraag om wat hoesjes in zijn koffer mee te nemen en het vervolgens aan te geven bij de douane op Schiphol. Dat zou soms namelijk veruit de makkelijkste optie zijn :).

Is mogelijk, op Schiphol door het "rode kanaal / Aangifte Goederen".

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft BTW afdragen zou je ook een vergunning kunnen aanvragen, vergunning artikel 23.

 

Hier een stukje van de belastingdienst;

 

U kunt ook de btw bij import aangeven in uw btw-aangifte. U moet dan schriftelijk een vergunning artikel 23 aanvragen bij uw belastingkantoor. U hoeft bij de Douane dan geen btw te betalen. In plaats daarvan geeft u de btw aan in uw btw-aangifte.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.