• 0

Tanken in het buitenland

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel: auto waarover je volledig bijtelling betaalt. Je tankt 1x in het buitenland. Hoe ga je om met die BTW?

Terugvorderen, maar er zijn drempelbedragen.

 

Ik denk dat je in dit geval de BTW niet kunt terugvragen dus je geeft het totaalbedrag incl btw als kosten op in je administratie en daarmee is het klaar. Correct?

Correct.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Cosara een oud topic maar ineens weer relevant (voor mij). Ik heb getankt in buitenland voor fictieve kosten 100€ incl duitse btw.

 

dan vorr ik 100€ als kosten op, bereken hier zelf 21% btw over (fictief) en vul die btw ook weer in bij 4a of 4b uit het hoofd zodat het netto nul is maar wel goed is geadministreerd?

 

thanks!

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat is niet juist

Er staat op die tankbon gewoon Duitse BTW en die moet je terugvragen bij de Duitse belastingdienst (via Moss)

 

Je gaat niet zelf btw berekenen als er al btw is berekend en niks is verlegd. Zelf berekenen en aangeven bij 4b mag alleen als op de factuur staat dat de btw naar jou is verlegd (en er op die factuur dus geen btw van een ander land is berekend)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Roel J: Dus Cosara was niet correct? Want de adviezen zijn nu tegenstrijdig.

 

als ik Duitse btw zou terugvragen, hoe administreer ik het dan? Is dan de btw wel “verlegd”en administreer ik het met zelfberekende btw en 4a/b. Of administreer ik het dan als kosten, geen btw en ik doe verder niks?

aangepast door TonyBalony
Link naar reactie
  • 0

BTW is NOOIT verlegd als er Duitse btw op staat of als je in Duitsland iets koopt in een winkel.

 

BTW verlegging herken je aan 3 dingen.

- Er staat geen BTW bedrag op de factuur/bon

- Er staat een regeltje op de factuur dat de btw naar jou is verlegd

- De goederen zijn in Nederland aan jou geleverd

 

Van geen van die zaken is sprake bij een Tankbon. Want er staat wel btw op, het zinnetje ontbreekt en de brandstof is in Duitsland geleverd en wordt dus als binnenlandse levering gezien.. (de Duitse ondernemer kan niet aantonen dat de goederen geëxporteerd zijn, wat ook een vereiste is voor verlegging)

 

Je mag zelf beslissen wat je doet. Je boekt de tankbon incl btw als kosten en je bespaard je de moeite van BTW terugvragen in Duitsland

of

Je vraag inloggegevens aan voor het mini-Moss systeem zie link "Terugvragen" van Cosara hoe dat moet en vraagt via dat systeem de BTW terug in Duitsland

 

Als je daarvoor kiest dan administreer je dat door

- Het bedrag ex btw als kosten te boeken

- Op de balans een rekening terug te vorderen buitenlandse BTW aan te maken.  en daar de btw op te boeken

 

Als de btw wordt terugontvangen dan boek je de ontvangst weer op die balansrekening af zodat de rekening weer netjes op 0 loopt.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.