• 0

Bijtelling youngtimer eerste jaar

De bijtellingsregels zijn niet heel moeilijk, maar ook niet altijd volledig. Je betaalt bij een auto ouder dan 15 jaar 35% bijtelling over de WEV (Waarde Economisch Verkeer). De dagwaarde dus.

 

Maar, ik heb ook eens ergens gelezen dat je het eerste jaar bijtelling berekent over de aanschafwaarde. Anders zou je een auto die je voor 3000 euro koopt en 400 euro dagwaarde heeft (omdat dat nou eenmaal zo werkt met afschrijving en komst van nieuwe autos), maar 0,35*400 = 140 euro bijtelling betalen. Het jaar erop werkt het uiteraard wel zo.

 

Klopt dit? Moet je in het eerste jaar over aanschafwaarde bijtellen? Want dat vergeten heeeel veel sites erbij te vermelden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Verkoopwaarde is geenszins gelijk aan dagwaarde natuurlijk, vandaar.

 

Stel je voor dat je een auto op Marktplaats koopt van 3000 euro, die kortrijdt, en dan even je verzekering bellen en kijken wat ze uitkeren. Juist (op verzekeringen die 1e jaar aanschafwaarde uitkeren na) zal iedere verzekeraar je een realistischere, lagere, dagwaarde uitkeren.

Link naar reactie
  • 0

Hoe ik die al eens eerder bepaald heb: laten taxeren door een dealerbedrijf, niet vragen voor inruil maar simpelweg wat de dagwaarde is - ik ken er iemand die wel eens vaker taxatierapporten maakt. Dan krijg je een waarde die aanzienlijk lager is dan de waarde van de auto op Marktplaats bijvoorbeeld. Hoe dat komt? Voor hen is die auto simpelweg minder waard. Op Marktplaats worden prijzen nogal eens overdreven omdat we geen autoboekje meer hebben waarin staat, afschrijving en onderhoud worden meegenomen: het is puur wat de gek ervoor geeft.

 

De taxatie van de dealer geeft mij een goede waarde voor het tweede jaar en verder, de aanschafwaarde gebruikte ik in het eerste jaar.

 

Maar ik lees dus overal online romantische/voordelige verhalen over dagwaarde (die mijns insziens dus niets met verkoopwaarde te maken heeft).

 

Link naar reactie
  • 0

Als je € 3.000 hebt betaald voor een Marktplaats-wrak dat volgens de taxateur van een merkdealer eigenlijk maar € 400 waard is, dan lijkt mij dat je die verkeerd ingeschatte waarde in het economisch verkeer (WEV) inderdaad wel mag corrigeren. Als je het maar aannemelijk maakt, bijvoorbeeld met het taxatierapport op merkdealerbriefpapier.

Link naar reactie
  • 0

Dat is het dus. Soms betalen mensen te veel voor een auto dus de verkoopprijs is niet per se een goede houvast natuurlijk. Maar argumenten die er wel aan vasthouden begrijp ik ook.

 

Ik meen ergens gelezen te hebben dat het 1e jaar dus sowieso verkoopprijs is. En de mensen die dat niet doen, spelen wellicht met vuur? Zal meevallen, maar of het dan klopt bij controle is de vraag.

 

Is er iemand die kan aantonen waar het definitief en feitelijk omschreven staat?

Link naar reactie
  • 0
Maar, ik heb ook eens ergens gelezen dat je het eerste jaar bijtelling berekent over de aanschafwaarde. Anders zou je een auto die je voor 3000 euro koopt en 400 euro dagwaarde heeft (omdat dat nou eenmaal zo werkt met afschrijving en komst van nieuwe autos), maar 0,35*400 = 140 euro bijtelling betalen. Het jaar erop werkt het uiteraard wel zo.

 

Klopt dit? Moet je in het eerste jaar over aanschafwaarde bijtellen? Want dat vergeten heeeel veel sites erbij te vermelden.

Nee, er klopt een heleboel niet aan dit bericht.

 

Er zijn maar 2 erkende waardes van yountimers in het economisch verkeer: dat zijn de aanschafwaarde en een taxatierapport van een erkend taxateur. Begrippen als "dagwaarde" en "dealertaxatie" zijn volkomen irrelevant.

 

Stel je voor dat je een auto op Marktplaats koopt van 3000 euro, die kortrijdt, en dan even je verzekering bellen en kijken wat ze uitkeren. Juist (op verzekeringen die 1e jaar aanschafwaarde uitkeren na) zal iedere verzekeraar je een realistischere, lagere, dagwaarde uitkeren.

Dan heb je echt een volkomen verkeerd product. Als je een youngtimerverzekering hebt dan keert de verzekeraar de verzekerde waarde - aanschafwaarde of taxatiewaarde - uit.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja. De aanschafwaarde geeft mij ook een relatief goed beeld van de WEV. Maar, die is na een maand al niet meer gelijk, laat staan na een jaar. Dus, na een jaar moet dit opnieuw bekeken worden.

 

Wat mij irriteert in deze is dat mijn zin hiervoor een feit is, maar dat de belastingdienst niet aangeeft hoe hiermee om te gaan. Zeg dan gewoon dat 1e jaar aanschaf is en dan iedere jaar MOET taxeren. Welke waarde moet je anders aanhouden? Kortom, duizenden ondernemers in NL gokken maar iets met kans op foute gokken? Ik heb het liever goed geregeld en laat in ieder geval iets op papier zetten.

Link naar reactie
  • 0
Wat mij irriteert in deze is dat mijn zin hiervoor een feit is, maar dat de belastingdienst niet aangeeft hoe hiermee om te gaan. Zeg dan gewoon dat 1e jaar aanschaf is en dan iedere jaar MOET taxeren.
Daarmee score je een bonuspunt ... echter de belastingwetgeving zit vol met onnavolgbare en onduidelijke regels, waarschijnlijk opgesteld door ambtenaren die het spoor naar huis al lange tijd geleden kwijt zijn geraakt.

 

Gezien de steeds strengere milieuwetgeving zouden auto's ouder dan 15 jaar fiscaal eigenlijk zwaarder belast moeten worden. Nog beter is een verbod om met dergelijke oude auto's op de openbare weg te mogen rijden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat mij irriteert in deze is dat mijn zin hiervoor een feit is, maar dat de belastingdienst niet aangeeft hoe hiermee om te gaan.

Jawel, namelijk door gewoon lineair af te schrijven. Dat komt misschien niet helemaal overeen met de daadwerkelijke waardevermindering van de auto (alhouwel, bij +15 jaar gaat dat volgens mij redelijk lineair), maar het moet ook wel een beetje praktisch blijven. We hoeven immers ook niet elke maand aangifte inkomstenbelasting te doen.

Link naar reactie
  • 0

Ja. De aanschafwaarde geeft mij ook een relatief goed beeld van de WEV. Maar, die is na een maand al niet meer gelijk, laat staan na een jaar. Dus, na een jaar moet dit opnieuw bekeken worden.

Nee, een taxatierapport is 3 jaar geldig.

 

Wat mij irriteert in deze is dat mijn zin hiervoor een feit is, maar dat de belastingdienst niet aangeeft hoe hiermee om te gaan. Zeg dan gewoon dat 1e jaar aanschaf is en dan iedere jaar MOET taxeren. Welke waarde moet je anders aanhouden?
De taxatiewaarde, net als de verzekeraar doet.

 

De waarde vermindering op een youngtimer is niet vergelijkbaar met die van een auto van een paar jaar oud. Veel youngtimers dalen helemaal niet in waarde - en zeker niet lineair; de goed onderhouden modellen nemen alleen maar in waarde toe.

 

De meeste youngtimer-bezitters die ik ken maken zich minder druk om dat de waarde waarover de bijtelling berekend wordt te hoog is, maar vooral dat de verzekerde waarde te laag is.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Gezien de steeds strengere milieuwetgeving zouden auto's ouder dan 15 jaar fiscaal eigenlijk zwaarder belast moeten worden. Nog beter is een verbod om met dergelijke oude auto's op de openbare weg te mogen rijden.

 

Je kunt te ver gaan. Laten we er vooral hier niet op ingaan maar weeg ook even goed af wat het produceren van een auto kost en of het dan zinvol is om uit een al geproduceerde auto alles eruit te halen wat er in zit of om alles altijd maar af te danken en weer nieuwe te maken.

 

Daarbij moet je niet vergeten dat het verbruik niet beter is geworden in al die jaren, en wat je erin stopt (benzine) komt er ook weer uit, dus wat is nu meer milieubelastend?

 

Kortom, laten we vooral niet zomaar aannemen dat het rijden van een nieuwe auto beter is en het rijden van een oudere auto slechter zonder specifiek te bekijken om wat voor auto's het gaat en de rekensom 100% volledig te maken.

 

Ik zou hiermee het onderwerp graag eindigen omdat een ieder hier zo zijn mening over heeft en het geen zin heeft die telkens maar te luchten, zeker niet hier.

 

Link naar reactie
  • 0
Je kunt te ver gaan. Laten we er vooral hier niet op ingaan maar weeg ook even goed af wat het produceren van een auto kost en of het dan zinvol is om uit een al geproduceerde auto alles eruit te halen wat er in zit of om alles altijd maar af te danken en weer nieuwe te maken.

Als die nieuwe geen kankerverwekkende roetdeeltjes of veel minder uitlaatgassen meer uitstoot, doe mij dan die nieuwe maar en laat deze rekensom achterwege. Het gaat mij niet om de milieukosten, maar om de gezondheid van mijn kinderen.

 

Die hele youngtimerregeling kan beter worden afgeschaft. Hij wordt niet gebruikt door en voor de liefhebbers van vintage auto's, maar misbruikt door fiscale gelukszoekers die daarmee ook nog achterhaalde en te vervuilende techniek rijdend houden.

 

Link naar reactie
  • 0

Als die nieuwe geen kankerverwekkende roetdeeltjes of veel minder uitlaatgassen meer uitstoot, doe mij dan die nieuwe maar en laat deze rekensom achterwege. Het gaat mij niet om de milieukosten, maar om de gezondheid van mijn kinderen.

 

 

Aannames. Katalysator zat er toen ook al in. 15 jaar oud is niet zo lang geleden ;).

 

Zoals gezegd, hier heeft iedereen zijn mening over. Handig is wel als men een beetje kennis van auto's heeft en als we echt gaan kijken wat er uit de pijp komt en wat niet etc. Maargoed, komen we nooit uit hier.

 

Zoals gezegd, sluit dit maar, ik weet al waar dit toe leidt.

Link naar reactie
  • 0
Daarbij moet je niet vergeten dat het verbruik niet beter is geworden in al die jaren, en wat je erin stopt (benzine) komt er ook weer uit, dus wat is nu meer milieubelastend?
"Het brandstofverbruik van nieuwe auto's was in 2014 historisch laag. De vijftig populairste benzineauto's verbruikten vorig jaar volgens fabrieksopgave 4,5 liter per 100 kilometer. Dat is slechts de helft vergeleken met 1980, terwijl de voertuigen sinds die tijd juist ruim 10 procent zwaarder zijn geworden." bron: Nu.nl, Gepubliceerd: 17 september 2015

 

Nu is een al dan niet geflatteerde fabrieksopgave tegenwoordig niet meer zo betrouwbaar, maar de volgende link geeft toch wel een significante brandstofvermindering te zien.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Peren en appels, en er zijn zeker auto's geproduceerd die minder verbruiken. Evengoed worden er nog steeds auto's geproduceerd die meer verbruiken dan andere/oudere auto's. En ook meer uitstoten. En dat is een feit. Kortom, bouwjaar zegt niks.

 

Maar zoals gezegd, neem vooral even mee hoe zinvol het is om een auto te produceren die volgend jaar alweer is ingehaald en die ingehaalde auto dan in SUPER kort tijdsbestek weer te vernietigen. Maar whatever.

 

Ik schrijf me uit voor dit topic :)

 

Link naar reactie
  • 0

 

Gezien de steeds strengere milieuwetgeving zouden auto's ouder dan 15 jaar fiscaal eigenlijk zwaarder belast moeten worden. Nog beter is een verbod om met dergelijke oude auto's op de openbare weg te mogen rijden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Dit soort ongenuanceerdheid kom je helaas ook tegen in de (symbool)politiek. Een old/youngtimer op LPG stoot minder CO2 uit dan een auto op diesel van 10 jaar oud. Mensen die zich zorgen maken over het milieu zouden er beter aan doen veganist te worden, een koe stoot net zoveel broeikasgassen uit als 70.000 autokilometers. Zeeschepen stoten daarnaast ook nog een meer uit dan alle auto's bij elkaar.

Link naar reactie
  • 0

Dit soort ongenuanceerdheid kom je helaas ook tegen in de (symbool)politiek. Mensen die zich zorgen maken over het milieu zouden er beter aan doen veganist te worden, een koe stoot net zoveel broeikasgassen uit als 70.000 autokilometers.

Yep ... het is weer vrijdagmiddag en dus het momentum van de week voor de nodige prietpraat.

 

Inmiddels leven er meer dan 7,5 miljard mensen op aarde. Wat denk je hoeveel methaangas en kooldioxide die dagelijks produceren. Je zou denken dat geboortebeperking met vette letters in het Klimaatverdrag van Parijs zou komen te staan. Dat zet pas zoden aan de dijk(en) ... en niet allen aan die van Nederland. Figuurlijk dan wel te verstaan, want met minder broeikasgassen zijn er minder zoden nodig om de dijken op te hogen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Je zou denken dat geboortebeperking met vette letters in het Klimaatverdrag van Parijs zou komen te staan. Dat zet pas zoden aan de dijk(en)

 

Dat zou inderdaad, evenals bijvoorbeeld het inperken van zeescheepverkeer en verandering van dieet, veel zinniger zijn dan alle auto's van 15 jaar of ouder bannen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.