• 0

Vennootschapsbelasting verlaagd naar 16% - Wanneer loont het een BV te starten?

Hi all,

 

Zoals jullie weten zijn er een aantal stukken uitgelekt over het aankomende regeerakkoord. Een van die stukken ging over dat de vennootschapsbelasting in 2018 wordt verlaagd van 20% naar 16%. Zie artikel FD.

 

Door deze wijziging zal het dus eerder lonen om een BV op te starten omdat je nu in totaal 36% (vennootschapsbelasting 16% + devidendbelasting 20%) betaald in plaats van 40%. Om een BV op te starten heb je natuurlijk een aantal kosten en zal de kosten van de boekhouding toenemen.

 

Mijn vraag is:

Wanneer loont het als ZZP'er om een BV op te richten met de verlaging van de vennootschapsbelasting?

 

 

[*]Hoeveel winst moet je minimaal maken?

[*]Zijn er andere voordelen van een BV ten opzichte van ZZP?

 

 

Ik verkoop massageballen en Speed Ropes :-)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Door deze wijziging zal het dus eerder lonen om een BV op te starten omdat je nu in totaal 36% (vennootschapsbelasting 16% + devidendbelasting 20%) betaald in plaats van 40%.

Nee, je moet VPB en dividendheffing niet optelllen maar vermenigvuldigen, 40% (0,8 x 0,75) nu wordt dan 37% (0,84 x 0,75)

 

Bovendien kunnen we pas echt vergelijken als we weten wat er voor de IB-ondernemers gaat veranderen.

spot on.

 

Daarnaast speelt mee wat je met die winst wilt doen: wil je alles naar privé halen of wil je het geld juist kunnen gebruiken binnen de BV: in dat laatste geval is het omslagpunt veel lager. Idem voor als je geen recht hebt op zelfstandigenaftrek

 

 

Link naar reactie
  • 0

En vandaag in het nieuws: dividendbelasting afgeschaft. Icm met 16% vpb en een vermoedelijk lagere zelfstandigenaftrek (volgens de telegraaf, geen cijfers bekend) wordt de BV eerder aantrekkelijk.

 

Edit van mijzelf:

Afschaffing dividendbelasting raakt de dga niet want box 2 blijft 25%. Het zorgt wel voor een liquide voordeel doordat niet meteen bij de uitkering van dividend belasting verschuldigd is en weer een aangifte minder.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Daarnaast speelt mee wat je met die winst wilt doen: wil je alles naar privé halen of wil je het geld juist kunnen gebruiken binnen de BV: in dat laatste geval is het omslagpunt veel lager. Idem voor als je geen recht hebt op zelfstandigenaftrek

En juist dit maakt een BV vaak interessant: een strikte scheiding tussen privé en zakelijk vermogen en veel meer liquiditeit wanneer niet je hele winst naar privé wordt gehaald.

Link naar reactie
  • 0

Regeerakkoord 2017-2021

 

Met het oog daarop bestrijden we belastingontwijking en verbreden we de grondslagen voor de belasting op bedrijven. De opbrengst daarvan wordt benut om de tarieven in de vennootschapsbelasting, ook met het oog op de ontwikkelingen in de landen om ons heen, te verlagen. De statutaire tarieven in de vennootschapsbelasting gaan in stappen van 20% en 25% naar 16% en 21 % per 2021. Om een sterke aanzuigende werking naar de BV te voorkomen en om een globaal evenwicht te houden in belastingdruk wordt het box 2 tarief in stappen verhoogd van 25% naar 28,5% in 2021 .

 

Daarmee blijft de belastingdruk op dividend uitkeringen ongeveer 40%.

100-16 = 84, 84 - 23,96 = 60,04

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Regeerakkoord 2017-2021

 

Met het oog daarop bestrijden we belastingontwijking en verbreden we de grondslagen voor de belasting op bedrijven. De opbrengst daarvan wordt benut om de tarieven in de vennootschapsbelasting, ook met het oog op de ontwikkelingen in de landen om ons heen, te verlagen. De statutaire tarieven in de vennootschapsbelasting gaan in stappen van 20% en 25% naar 16% en 21 % per 2021. Om een sterke aanzuigende werking naar de BV te voorkomen en om een globaal evenwicht te houden in belastingdruk wordt het box 2 tarief in stappen verhoogd van 25% naar 28,5% in 2021 .

 

Daarmee blijft de belastingdruk op dividend uitkeringen ongeveer 40%.

100-16 = 84, 84 - 23,96 = 60,04

 

 

En dat zorgt er juist voor dat een BV ontzettend interessant is voor iedereen die niet zijn hele inkomen privé nodig heeft. Denk bijvoorbeeld aan een hypotheek bij je eigen BV. Rente aftrekbaar tegen 50%, belast tegen 16%. Voor elke euro rente die aan je eigen BV betaalt, bespaar je privé 50 cent en betaal je zakelijk 16 cent, zodat je totale liquiditeit met 34 cent toeneemt :)

 

Link naar reactie
  • 0

Regeerakkoord 2017-2021

 

Om een sterke aanzuigende werking naar de BV te voorkomen en om een globaal evenwicht te houden in belastingdruk wordt het box 2 tarief in stappen verhoogd van 25% naar 28,5% in 2021 .

 

Daarmee blijft de belastingdruk op dividend uitkeringen ongeveer 40%.

100-16 = 84, 84 - 23,96 = 60,04

 

 

En als je in het verleden winsten hebt afgerekend tegen het huidige tarief, maar niet als dividend hebt uitgekeerd ben je dus de l*l als je dat later tegen het nieuwe box 2 tarief gaat doen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn vraag is:

Wanneer loont het als ZZP'er om een BV op te richten met de verlaging van de vennootschapsbelasting?

 

 

[*]Hoeveel winst moet je minimaal maken?

[*]Zijn er andere voordelen van een BV ten opzichte van ZZP?

 

 

 

Het antwoord op je eerste vraag kon ik nergens op internet vinden. Ik zie talloze websites met een algemeen verhaal. Daarin worden bedragen vanaf 100k tot 200k genoemd. Echter zonder enige rekenkundige onderbouwing. Weet iemand een website waar ik wel een (voorbeeld) berekening kan vinden?

 

Als antwoord op je 2e vraag. Persoonlijk denk ik dat het oprichten van een BV door je echtgenoot/partner een goed alternatief is. Daarmee ben je nl in 1x verlost van enige discussie over het feit of je al dan niet een zelfstandige bent. Fiscaal gezien heeft dit volgens mij geen impact (belasting tarieven zijn immers hetzelfde als wanneer je de BV zelf opricht). Wat denken jullie?

Link naar reactie
  • 0

@avalanche

 

Er is geen vast omslagpunt. Dat verschilt te veel per dossier. Bij de een 150k bij de ander 200k. Er zijn te veel variabelen om hier een generiek antwoord op te plakken.

 

Als je partner de BV opricht, wat helpt dat dan?

Als partner van de aandeelhouder val jij ook onder het dga-loon, ben je doorgaans niet sociaal verzekerd, betaalt de BV het hoge zvw tarief ipv het lage, kan de fiscus nog steeds stellen dat je in dienstverband werkt bij je opdrachtgever en oei als je in echtscheiding komt....

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor dit antwoord!

 

Laat ik eerst kort uitleggen wat het vraagstuk is. Ik werk als zelfstandig controller. En ik wordt regelmatig voor lange(re) opdrachten ingehuurd. Opdrachtduur start met 3 maanden en wordt vervolgens telkens verlengd en eindigt bijv. na 1,5 jaar. Dit is zeer gebruikelijk in mijn branche. Er zijn dus duizenden of misschien wel tienduizenden ZZP'ers die op deze manier werken. En die vallen naar mijn mening allemaal in een grijs gebied omtrent de vraag of ze nu wel echt als zelfstandige werken?

 

Ik dacht dat een simple oplossing zou zijn om mijn partner een BV op te laten richten. En daar zelf als werknemer in dienst te gaan. De constructie is daarmee identiek aan wanneer ik in dienst treed van een detacheringsbureau. Enkel met dien verschille dat ik de directeur van een detacheringsbureau niet ken en hij/zij de winst opstrijkt of het mijn partner is en de winst.

 

Oprichten van een BV zou dus moeten helpen om enige discussie te voorkomen omtrent de vraag ik nu wel/niet echt een zelfstandige ben.

 

Nu is mijn (algemene) vraag of ik dit op de een of andere manier kan oplossen?

Want naar mijn mening is het toch treurig dat ik precies hetzelfde kunstje wel in loondienst mag doen, maar misschien niet (en misschien ook wel) als zelfstandige.

Link naar reactie
  • 0

Weet iemand een website waar ik wel een (voorbeeld) berekening kan vinden?

De Telefoongids en daar belastingadviseur invullen in het vak Wat zoekt u?

 

@Ward,

 

Op zich een prima idee. Al vraag ik me wel af hoe ik een kwalitatief goede belastingadviseur vind? Eentje die zich ook niet enkel blind staart op de fiscale aspecten. Maar ook volledig is ingelicht op juridisch vlak.

 

Daarnaast ben ik op dit moment enkel aan het kijken wat de mogelijkheden zijn. Zeker omdat de wet/overheidsregels nog verre van definitief zijn. En op dit moment zou het dan jammer zijn om kosten te maken voor iets wat over enkele maanden misschien al weer achterhaald is.

Link naar reactie
  • 1
Op zich een prima idee. Al vraag ik me wel af hoe ik een kwalitatief goede belastingadviseur vind? Eentje die zich ook niet enkel blind staart op de fiscale aspecten. Maar ook volledig is ingelicht op juridisch vlak.

 

Een soort "Fiscaal-juridisch adviseur" bedoel je?

 

Waar zou je die in vredesnaam kunnen vinden????

Tipje: kijk eens wat vaker naar de handtekeningen van reageerders ;D

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

@Avalanche

 

De oplossing is voor jou in de maak: bij een uurtarief > 75 euro en opdrachten < 1 jaar zul je straks als zelfstandige gezien worden en komt de fiscus niet langs bij je. Rutte III akkoord.

 

Los daarvan: gedetacheerd worden door de BV van je partner is zeker geen garantie. Als je voor een derde detacheerder aan de slag gaat, val je in het sociale verzekeringsstelsel en is je loon geheel belast.

 

Als de BV van je vrouw jou detacheert, val je buiten de sociale verzekeringen omdat een gezagsverhouding tussen echtelieden afwezig wordt geacht. Bovendien geeft het je de vrijheid om de BV een factuur te laten sturen voor bijvoorbeeld 6k per maand en jouw loon vervolgens op 4k per maand te stellen.

 

Daarmee loopt de schatkist dus geld mis (sociale premies en een stuk minder loonheffingen) en dat is precies waar het de fiscus om te doen is als zij jouw werkzaamheden zouden toetsen op een verkapt dienstverband. Dus de parallel tussen een externe detacheerder en gedetacheerd worden via de BV van je vrouw gaat niet op.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ben zelf ook al een aantal weken met dit vraagstuk bezig toen in de tussentijd de details van het nieuwe regeerakkoord (m.b.t. het belastingstelsel) bekend werden.

 

Ik heb een aantal gesprekken gehad met boekhouders (sommige met ondersteuning van fiscalisten en juristen) en die gaven eigenlijk aan nog even te wachten en kijken wat er gebeurt in 2018 ivm de plannen van het nieuwe kabinet.

 

Ik werk zelf in loondienst (gedeelte loon belast met 52%) en heb daarnaast een eigen bedrijfje. Dit jaar een omzet van € 170.000 en een netto winst van boven de ton. Leek mij in ieder geval aanleiding om even wat gesprekken aan te gaan, omdat ik aan het einde van het jaar weer netjes 52% mag afdragen. Ik heb geen recht op zelfstandigenaftrek, want ik kan niet voldoen aan het urencriterium (ik heb ook nog tijd nodig om te slapen).

 

Daarbij, een DGA salaris van het minimum van € 44.000 is voor mij onwaarschijnlijk, omdat ik hard kan maken dat ik maar 1 dag per week aan mijn bedrijf kan besteden. Immers ben ik in loondienst en ben ik daar vaker aan t werk wat het aannemelijk zou moeten maken om mijzelf een veel lager DGA salaris uit te mogen keren.

 

Ik hoorde bedragen van € 170.000 - € 180.000 voor ZZP-ers als omslagpunt. In een situatie zoals de mijne zou het omslagpunt moeten liggen tussen de € 90.000 - € 100.000. Nog geen idee hoe dat er in de toekomst uit zal gaan zien met de nieuwe regelgeving.

 

Ik heb volgende week een nieuwe afspraak met een andere adviseur en zal specifiek vragen naar de te verwachten veranderingen in het belastingstelsel en deze hier delen. (al zitten er volgens mij heel veel adviseurs/accountants op dit forum)

 

Link naar reactie
  • 0

Daarbij, een DGA salaris van het minimum van € 44.000 is voor mij onwaarschijnlijk

Wishfull thinking. Een DGA salaris lijkt me voor jou juist wel waarschijnlijk ( en die € 44.000 is geen minimum , alleen een grens waarop de bewijslast van wat gebruikelijk is verschuift van jou naar de belastingdienst. Het minimum DGA salaris is 0.)

 

omdat ik hard kan maken dat ik maar 1 dag per week aan mijn bedrijf kan besteden.

Het salaris van een DGA moet alleen gebruikelijk zijn; het is niet gebaseerd op een aantal uren, ongeacht of dat er 8 of 80 per week zijn

 

Vraag is dus wat een gebruikelijk loon is voor iemand die met 1 dag per week een ton winst maakt. Dat kan minder zijn dan € 44.000,- maar het zou me ook niet verbazen als het juist meer is. Bij het hanteren van een salaris van € 44.000,- voorkom je in ieder geval dat jij moet gaan bewijzen dat dat een gebruikelijk loon is.

 

Wat ook nog een rol kan spelen in de afweging is hoe afhankelijk die omzet en winst is van jouw arbeidsinspanning. Wat gebeurt er als je (langere tijd) die ene dag werk in de week niet uitvoert?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.