Ik doe voor mijn man, een startende ZZP'er, zijn administratie. Echter zit ik met een situatie waarvan het niet duidelijk voor mij is wat ik moet doen. Mijn man is een elektricien.
1. Hij moest voor een opdrachtgever (een klant die ook een ondernemer is) materiaal inkopen bij diverse leveranciers om voor de desbetreffende project te gebruiken waaronder vb stopcontacten, kabels etc. Dit had hij gedaan, echter had hij de materialen ingekocht onder zijn firmanaam en niet onder die van de opdrachtgever. Voor de materialen moest hij 21% BTW betalen. De materialen worden aan het eind van het project samen met de arbeidskosten aan de klant gefactureerd. Wellicht, vraag ik me af als er bij de eindfactuur samen met de arbeidskosten ook de materiaalkosten inclusief 21% BTW verrekend moest worden aan de klant. Of is het zo dat de BTW van de materialen niet doorbelast moet worden en door mijn man gedeclareerd moest worden bij de BTW aangifte?
2de vraag:
Ik heb waargenomen dat bij de bouwsector btw verlegging van toepassing is. Als ik het goed begrijpt, indien mijn man een project krijgt van een onderaannemer, de btw wordt verlegd. Maar wat gebeurt er als hij een werk moet verrichten voor een klant die vb een fietswinkel wil opzetten en dus ook een ondernemer is. Moet hij in dit geval VERPLICHT btw verleggen?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Silie
Silie
Beste lezers,
Ik doe voor mijn man, een startende ZZP'er, zijn administratie. Echter zit ik met een situatie waarvan het niet duidelijk voor mij is wat ik moet doen. Mijn man is een elektricien.
1. Hij moest voor een opdrachtgever (een klant die ook een ondernemer is) materiaal inkopen bij diverse leveranciers om voor de desbetreffende project te gebruiken waaronder vb stopcontacten, kabels etc. Dit had hij gedaan, echter had hij de materialen ingekocht onder zijn firmanaam en niet onder die van de opdrachtgever. Voor de materialen moest hij 21% BTW betalen. De materialen worden aan het eind van het project samen met de arbeidskosten aan de klant gefactureerd. Wellicht, vraag ik me af als er bij de eindfactuur samen met de arbeidskosten ook de materiaalkosten inclusief 21% BTW verrekend moest worden aan de klant. Of is het zo dat de BTW van de materialen niet doorbelast moet worden en door mijn man gedeclareerd moest worden bij de BTW aangifte?
2de vraag:
Ik heb waargenomen dat bij de bouwsector btw verlegging van toepassing is. Als ik het goed begrijpt, indien mijn man een project krijgt van een onderaannemer, de btw wordt verlegd. Maar wat gebeurt er als hij een werk moet verrichten voor een klant die vb een fietswinkel wil opzetten en dus ook een ondernemer is. Moet hij in dit geval VERPLICHT btw verleggen?
Hartelijk bedankt voor jullie hulp!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57137-btw-doorbelasting-aan-zakelijke-opdrachtgever/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag