• 0

BTW doorbelasting aan zakelijke opdrachtgever

Beste lezers,

 

Ik doe voor mijn man, een startende ZZP'er, zijn administratie. Echter zit ik met een situatie waarvan het niet duidelijk voor mij is wat ik moet doen. Mijn man is een elektricien.

 

1. Hij moest voor een opdrachtgever (een klant die ook een ondernemer is) materiaal inkopen bij diverse leveranciers om voor de desbetreffende project te gebruiken waaronder vb stopcontacten, kabels etc. Dit had hij gedaan, echter had hij de materialen ingekocht onder zijn firmanaam en niet onder die van de opdrachtgever. Voor de materialen moest hij 21% BTW betalen. De materialen worden aan het eind van het project samen met de arbeidskosten aan de klant gefactureerd. Wellicht, vraag ik me af als er bij de eindfactuur samen met de arbeidskosten ook de materiaalkosten inclusief 21% BTW verrekend moest worden aan de klant. Of is het zo dat de BTW van de materialen niet doorbelast moet worden en door mijn man gedeclareerd moest worden bij de BTW aangifte?

 

 

2de vraag:

 

Ik heb waargenomen dat bij de bouwsector btw verlegging van toepassing is. Als ik het goed begrijpt, indien mijn man een project krijgt van een onderaannemer, de btw wordt verlegd. Maar wat gebeurt er als hij een werk moet verrichten voor een klant die vb een fietswinkel wil opzetten en dus ook een ondernemer is. Moet hij in dit geval VERPLICHT btw verleggen?

 

 

Hartelijk bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. De BTW over de ingekochte materialen (de voorbelasting) trek je af op de aangifte Omzetbelasting. Over de arbeid en materialen(exclusief BTW) reken je vervolgens BTW door aan de klant. Deze BTW komt als af te dragen BTW op de aangifte.

 

2 Bij een fietsenwinkel werkt hij niet als onderaannemer, dus reken je verplicht BTW en mag je de verleggingsregeling niet toepassen.

Link naar reactie
  • 0

1. De BTW over de ingekochte materialen (de voorbelasting) trek je af op de aangifte Omzetbelasting. Over de arbeid en materialen(exclusief BTW) reken je vervolgens BTW door aan de klant. Deze BTW komt als af te dragen BTW op de aangifte.

 

2 Bij een fietsenwinkel werkt hij niet als onderaannemer, dus reken je verplicht BTW en mag je de verleggingsregeling niet toepassen.

 

Duidelijk ! Dus dan wordt de af te dragen /te vorderen BTW van de materialen per saldo 0 m.b.t belastingdienst. voor de duidelijkheid aangifte omzetbelasting= aangifte BTW, wat apart is van de aangifte inkomstenbelasting?

 

Nogmaals bedankt voor de goede uitleg!

Link naar reactie
  • 0

1. De BTW over de ingekochte materialen (de voorbelasting) trek je af op de aangifte Omzetbelasting. Over de arbeid en materialen(exclusief BTW) reken je vervolgens BTW door aan de klant. Deze BTW komt als af te dragen BTW op de aangifte.

 

2 Bij een fietsenwinkel werkt hij niet als onderaannemer, dus reken je verplicht BTW en mag je de verleggingsregeling niet toepassen.

 

Duidelijk ! Dus dan wordt de af te dragen /te vorderen BTW van de materialen per saldo 0 m.b.t belastingdienst. voor de duidelijkheid aangifte omzetbelasting= aangifte BTW, wat apart is van de aangifte inkomstenbelasting?

 

Nogmaals bedankt voor de goede uitleg!

Maar wat gebeurt er uiteindelijk, als de ondernemer de doorberekende ook van de belastingdienst terugvraagt? is dat niet dubbel?

Link naar reactie
  • 0

 

Duidelijk ! Dus dan wordt de af te dragen /te vorderen BTW van de materialen per saldo 0 m.b.t belastingdienst. voor de duidelijkheid aangifte omzetbelasting= aangifte BTW, wat apart is van de aangifte inkomstenbelasting?

 

 

Als je de materialen zonder winstopslag doorberekent, is het saldo inderdaad nul. Aangifte Omzetbelasting (OB) = Aangifte BTW. Aangifte Inkomstenbelasting (IB) is inderdaad iets anders, dit heeft betrekking op de jaarwinst van je man.

 

Maar wat gebeurt er uiteindelijk, als de ondernemer de doorberekende ook van de belastingdienst terugvraagt? is dat niet dubbel?

De opdrachtgever zal de omzetbelasting inderdaad zelf ook verrekenen als voorbelasting. Deze opdrachtgever zal echter ook weer omzetbelasting rekenen naar zijn klant en deze vervolgens afdragen aan de Belastingdienst. Dit gaat zo door tot het moment dat een klant de BTW niet meer kan terugvragen (bijvoorbeeld als de klant een particulier is).

 

Link naar reactie
  • 0

Beste lezers,

 

Ik doe voor mijn man, een startende ZZP'er, zijn administratie. Echter zit ik met een situatie waarvan het niet duidelijk voor mij is wat ik moet doen. Mijn man is een elektricien.

 

1. Hij moest voor een opdrachtgever (een klant die ook een ondernemer is) materiaal inkopen bij diverse leveranciers om voor de desbetreffende project te gebruiken waaronder vb stopcontacten, kabels etc. Dit had hij gedaan, echter had hij de materialen ingekocht onder zijn firmanaam en niet onder die van de opdrachtgever. Voor de materialen moest hij 21% BTW betalen. De materialen worden aan het eind van het project samen met de arbeidskosten aan de klant gefactureerd. Wellicht, vraag ik me af als er bij de eindfactuur samen met de arbeidskosten ook de materiaalkosten inclusief 21% BTW verrekend moest worden aan de klant. Of is het zo dat de BTW van de materialen niet doorbelast moet worden en door mijn man gedeclareerd moest worden bij de BTW aangifte?

 

 

Dat je man als opdrachtnemer zelf de materialen inkoopt is zeer gebruikelijk, je weet vaak wat er precies nodig is en de materialen bij een elektrotechnische groothandel zijn van betere kwaliteit dan bij een b.v. een bouwmarkt vandaan, wat je dan ook weer merkt in b.v. de montage-uren die minder zijn.

 

Een marge van 10% op de prijs van materialen is wel minimaal, je hebt te maken met garantie, afhalen van materialen, bestellen van materialen, afval, voorraad, je hebt hier al te maken met diverse leveranciers, dus diverse facturen, diverse malen in ontvangst namen van de spullen. Hou daar in vervolgopdrachten rekening mee.

 

Aan het eind van het project factureren? Ligt aan de tijdsduur en omvang van het project, maar deelfacturen zijn niet ongebruikelijk. ;)

 

Succes.

 

Link naar reactie
  • 0

Top! bedankt voor de Tips !

 

als je de reiskosten en gekochte materialen voor de klant doorberekend met BTW, hoe gebeurt dat in de boekhouding?

 

De arbeidskosten valt onder zijn omzet, maar hoe wordt de reiskosten en ingekochte materialen geadministreerd ?

 

De inkoop van de materialen valt toch niet onder inkoopwaarde omzet? omdat het

direct aan de klant geleverd wordt en niet gebruikt wordt om een andere product te produceren?

 

 

Stel er wordt de volgende gefactureerd (voorbeeld):

arbeidskosten lichtpunten aansluiten : 500 euro

ingekochte stopcontacten, spots, schakelaars : 1000 euro

reiskosten: 100 euro

 

Totaal excl BTW : 1600 euro

BTW: 336 euro

Totaal Incl Btw 1936 euro

 

Van harte bedankt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Debiteuren 1936,--

Aan omzet 1600,--

Aan af te dragen BTW 336,--

 

De materialen worden wel als inkoop geboekt Deze zijn immers door je man gekocht en vervolgens (zonder winst weliswaar) doorgeleverd aan de klant. Om als inkoop te kwalificeren hoeven de spullen niet per se bewerkt te worden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.