• 0

Transavia - offerte prijs eenzijdig verhogen

Goedemiddag, recentelijk heb ik een groepsofferte (40 personen) aangevraagd bij Transavia voor een vlucht. Binnen 2 werkdagen zijn we akkoord gegaan met deze offerte. Als reactie kregen we dat de beschikbaarheid is gewijzigd en er een nieuwe offerte zou volgen. De prijs werd fors verhoogd. Deze truc heeft zich vervolgens herhaald, de prijs werd na een nieuw akkoord nog een keer verhoogd. Een vreemde manier van zakendoen als je het mij vraagt. Ze beroepen zich op de voorwaarden:

"Deze offerte is 7 kalenderdagen geldig onder voorbehoud van beschikbaarheid van de boekingsklasse en capaciteit."

 

Is deze handelswijze reglementair?

Alvast bedankt voor je reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt me wel - waarom denk jij dat het dat misschien niet is?

 

Het is zover ik weet geen nette manier van zaken doen voor alle dienstverlening. Het bedrijf stelt een offerte op en klant kan akkoord gaan binnen de gestelde termijn. Dat de dienstverlener na een akkoord de prijs gaat verhogen, heb ik nog nooit meegemaakt. Denken jullie dat dit aan te vechten is?

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf stelt een offerte op en klant kan akkoord gaan binnen de gestelde termijn.

Maar misschien hadden ze op het moment van de eerste aanvraag nog 40 economy stoelen beschikbaar, en op het moment dat jij "Ja" zei nog maar 30, waardoor er 10 mensen naar business class zouden moeten.

 

Het is natuurlijk lastig om een prijsopgave te doen op basis van moeilijk te voorspellen toekomstige omstandigheden, vandaar het voorbehoud in de offerte.

 

De vlucht was dus dezelfde - was de boekingsklasse ook hetzelfde voor alle passagiers?

Link naar reactie
  • 0

Als het bij die derde offerte om dezelfde vlucht en boekingsklasse gaat dan kunnen ze zich natuurlijk niet beroepen op dat voorbehoud in de voorwaarden.

 

Probleem is dat de "boekingsklasse" een fictief iets is.

Het is de tariefgroep die ze op dat moment voor een stoel rekenen, en niet de reisklasse (ze hebben ook alleen maar economy).

 

Is dus een offerte die wel erg vrijblijvend voor ze is...

 

Link naar reactie
  • 0
Denken jullie dat dit aan te vechten is?

 

Of iets mag en of iets aan te vechten is, zijn twee verschillende dingen.

 

De prijs wordt over het algemeen gezien als een kernbeding, die mag en kun je niet zomaar in de algemene voorwaarden aanpassen. Het lijkt me dat een beding dat als enig doel heeft om de prijs willekeurig aan te passen, ook vernietigbaar is.

 

De vraag is ook, is er een overeenkomst? Jij hebt ze gevraagd een aanbod te doen (de offerte), dat deden zij, jij hebt geaccepteerd, normaal gesproken is er dan sprake van een overeenkomst. Maar nu komen ze met een nieuwe offerte.

 

Een nieuwe offerte is niet hetzelfde als de prijs aanpassen in de oorspronkelijke overeenkomst, dan heb je het een nieuwe overeenkomst. Maar die oude overeenkomst houdt niet zomaar op te bestaan.

 

En dan heb je nog wat er gebruikelijk is binnen de luchtvaartmaffia en waar ze tot nu toe mee zijn weggekomen in de jurisprudentie.

 

Verder kan ik wel beweren dat je gelijk hebt, maar tenzij jouw gelijk een cabine, vleugels en motoren heeft, vlieg je er geen 40 personen mee naar je bestemming.

 

Kun jij trouwens die offerte waarmee je akkoord bent gegaan, nog kosteloos annuleren?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Beste Nico,

 

ben je zelf werkzaam in de reiswereld of ben je inkopende ondernemer?

 

Onder welke (algemene) voorwaarden is deze offerte afgegeven?

 

En doe je zo'n groepsofferteaanvraag bij een contactpersoon met een naam?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als het bij die derde offerte om dezelfde vlucht en boekingsklasse gaat dan kunnen ze zich natuurlijk niet beroepen op dat voorbehoud in de voorwaarden.

 

Probleem is dat de "boekingsklasse" een fictief iets is.

Het is de tariefgroep die ze op dat moment voor een stoel rekenen, en niet de reisklasse (ze hebben ook alleen maar economy).

 

Is dus een offerte die wel erg vrijblijvend voor ze is...

 

Dat is het inderdaad, er zijn binnen economy heel veel boekingsklasses, soms compleet onzichtbaar voor de reiziger, soms te zien aan een letter in een boekingscode of iets dergelijks.

 

Strict genomen heeft Transavia hier gelijk: als er ook maar 1 stoel geboekt is verschuiven alle 40 stoelen uit de offerte een stukje op, en kan er dus 1 in een duurdere klasse vallen. Of veel meer, als er meer stoelen zijn geboekt sinds het uitbrengen van de offerte.

 

Wat men ook nog wel eens doet is bij een groep -alle- stoelen in de duurste klasse verkopen, waardoor het opeens idioot veel duurder wordt. Wat kost een losse stoel op die vlucht als je via de website boekt? Mogelijk minder dan je per stoel betaalt op die boeking van 40 stuks... en dat kan, want die ene stoel valt nog in een lagere klasse.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.