• 0

Regels voor zzp'ers weer op de schop [VAR en wet DBA]

(aangepast)

Sinds 1 mei 2016 is de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) afgeschaft. In de plaats daarvan wordt er gebruik gemaakt van modelovereenkomsten met opdrachtgevers volgens De wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (wet DBA).

 

Zoals het nu lijkt is het nieuwe kabinet van plan om opdrachtgeversverklaringen in de plaats van modelcontracten in te voeren.

 

De gezagsverhouding wordt in de wet verder vorm en inhoud gegeven zodat inhurende bedrijven meer zekerheid hebben over de zelfstandige die ze inhuren (o.a. voorkomen verkapt dienstverband).

 

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

Echter, zolang je méér dan één opdrachtgever hebt (ik geloof dat de vuistregel was niet meer dan 70% afhankelijk van 1 opdrachtgever), ben je gewoon ondernemer(in geval van het uitsluitend inkomen verkrijgen uit de onderneming).

Ik heb het idee dat hier 2 dingen door elkaar worden gehaald. Enerzijds de voorwaarden voor het bepalen of er sprake is van een dienstbetrekking voor de loonbelasting en anderzijds de voorwaarden voor het kunnen claimen van ondernemersfaciliteiten in de inkomstenbelasting.

 

De voorwaarden die je noemt lijken me voornamelijk betrekking te hebben op dat laatste, niet op het eerste. Voor het eerste zijn met name van belang de mate van gezagsverhouding, vrije vervangbaarheid en of er al dan niet loon moet worden betaald.

 

Je kunt ook géén ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting en tegelijkertijd géén werknemer voor de loonbelasting. In dat geval ben je gewoon freelancer met inkomen uit overige werkzaamheden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Ik haakte al af bij het lezen van de term "samenwerkende-zzp-organisaties".

... Haaien zijn niet kieskeurig. In een veranderende wereld zijn ZZP'ers de nieuwe prooidieren.

 

Wat er ook besloten gaan worden, er is gelukkig één lichtpuntje ... ondernemers (waaronder de meeste ZZP'ers) staan lichtjaren verder dan welke wetgeving dan ook.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Ik ben persoonlijk wel van mening dat een tweejarig project, waarbij ik uitga van 1 opdrachtgever en meer dan 70% inkomensafhankelijkheid, er sprake is van een verkapt dienstverband.

 

Met die visie heb je het als betonvlechter, die gedurende twee jaar meewerkt aan de bouw van een tunnel of viaduct, ook moeilijk.

 

Dat wordt dan met enige regelmaat, al dan niet op papier, switchen van opdrachtgever om de Belastingdienst tevreden te houden.

 

Waarom ondernemersrisico lopen als je voor twee jaar geriefelijk onder de pannen kunt zitten. Van de regen in de drop in optima forma.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Interessant, zijn er beweegredenen om dit aan te merken als zelfstandige?

Yep .. op basis van risico-analyse ...

 

Inzake de betonvlechter ...

 

Er is kans dat een opdracht niet wordt binnengehaald.

Een opdracht wordt voor bepaalde of onbepaalde tijd uitgesteld.

Het is niet zeker dat een opdrachtgever een vervolgopdracht geeft.

Een investering verdient zichzelf niet terug.

Het werk zelf wordt niet juist uitgevoerd en/of voldoet niet aan de eisen en wensen van de klant.

Gevolgschade door het doen of juist (weg)laten van een handeling waardoor schade anders dan aan het werk ontstaat.

Debiteuren die niet betalen.

De verkoop van een product of dienst blijkt toch minder op te brengen dan gedacht.

Inkomsten kunnen niet gegarandeerd worden, terwijl de kosten wel door lopen.

De ondernemer wordt ziek.

Bedrijf brandt af.

Toeleverancier kan niet meer of niet op tijd leveren.

De productie wordt vertraagd of komt stil te liggen.

De op enigerlei wijze in diskrediet gebrachte naam van de onderneming door negatieve publiciteit.

Het product of dienst wordt minder of helemaal niet meer afgenomen.

Marktprijs fluctueert sterk.

De ondernemer heeft onvoldoende grip op de prijs van zijn dienst of product.

Afspraken met afnemer of consument zijn niet duidelijk genoeg opgesteld.

Garanties waren niet geheel duidelijk.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Zolang het een vrijwillige keuze is vind ik alles prima ;)

 

Ik kan me ergens wel voorstellen dat er enige behoefte is onder ondernemers op zich te kunnen verzekeren tegen bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid, maar waarvoor de marktpremies gewoon te hoog zijn.

 

Here we go again... 8)

 

De marktpremies zijn niet te hoog: het UWV rekent kostendekkende premies voor vrijwillige ZW, werkgevers en werknemers subsidiëren zelfs de vrijwillige WGA premie van zelfstandigen en AO-verzekeraars maken gemiddeld (over de afgelopen 10 jaren gemiddeld) nog geen 3% marge op deze verzekeringen.

 

Het probleem is dat het budget dat de ondernemer er voor over heeft veel te laag is omdat de perceptie van het risico en de kosten daarvan totaal niet klopt.

 

Klaag - zeker als ICT-er - niet over hoge premies voor arbeidsongeschiktheid, want dat zijn ze - zeker voor ICT-ers - totaal niet. Een ondernemende ICT-er is gemiddeld grofweg 5% van zijn/haar winst kwijt aan AOV-premie, en die is nog fiscaal aftrekbaar ook.

 

Ter vergelijk: voor een werknemer betaalt de werkgever het dubbele (8-10% van het salaris), en de 45-jarige tegelzetter is bijna 15 tot 20% van zijn/haar winst kwijt aan een AOV, die dan ook nog een veel lagere eindleeftijd kent dan AOW leeftijd.

 

Overigens

Die kostendekkende marktpremie valt uiteindelijk wél te verlagen: namelijk als iedereen meedoet en iedereen bereid is om ook bij te dragen aan de risico's van de zwaardere beroepen. In de praktijk ontbreekt de solidariteit om dat vrijwillig te doen: verplicht stellen is dan het enige alternatief dat overblijft.

 

Het enige alternatief voor de dure kostendekkende AOV-premie is dus.... verplicht stellen. Dilemma heh! ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

De moraal van het verhaal is dat die Pool zíjn tarief omhoog kan doen. Hij heeft immers geen tijd om op vakantie te gaan vanwege het grote aanbod aan werk. Prijzen worden vaak bepaald door vraag en aanbod. Zelfstandige bouwvakkers en schilders krijg je onder de €40,00 per uur haast niet meer te pakken, en dan zitten de agenda's nog voor maanden vol. 

Het probleem ontstaat pas zodra er een nieuwe crisis gaat komen. De metselaar die het werk nu voor €80,00 per uur aan neemt word dan door niemand meer gevraagd. 

Link naar reactie
  • 1

Het doel van het minimumtarief is niet om ZZP's te helpen, maar om werknemers te helpen. Als je iemand niet meer dan 15,99 euro per uur wil betalen, neem je hem of haar maar in loondienst. Het zegt niets over het tarief dat een ZZP in rekening brengt; die kan nog steeds 200 euro per uur rekenen als hij of zij denkt dat de klant daarmee akkoord gaat.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Die race naar de bodem kennen we bijvoorbeeld in de textielsector, waar niemand meer een boterham kan verdienen. Gevolg is: we kopen jeans en t-shirts voor vrijwel niets, in de hele waardeketen moeten mensen van een bestaansminimum leven en aan het begin wordt de aarde uitgemelkt om de katoenproductie te verhogen. Het is zelfs zo dat er steden zijn in Italië (Prato) waar tienduizenden illegale Chinezen werken voor Chinese uurtarieven (zzpers) om het label Made in Italy te kunnen handhaven.

 

Die hebben ook geen tijd om op vakantie te gaan.

 

De klucht van verdringing heeft geen happy end.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

En de ZZP’er, hij ploegde voort ...

 

Belastingdienst heeft geen btw-id voor starters

 

Een deel van de zelfstandig ondernemers die dit jaar zijn gestart, wacht al weken op hun btw-identificatienummer van de Belastingdienst. Zonder dat nummer kunnen zij geen facturen sturen. 
 

De uitgifte van de nieuwe btw-nummers, die ondernemers verplicht op hun facturen moeten zetten, heeft inderdaad vertraging opgelopen, zo bevestigt de Belastingdienst. Volgens de fiscus wordt de gestelde uitgiftetermijn van twee weken niet gehaald door capaciteitsproblemen en een nieuwe manier van werken.


Voorstel aan de Belastingdienst: huur (extra) ZZP’ers in ... zoals zoveel overheidsinstellingen doen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

En de ZZP’er, hij ploegde voort ...
... the continuing story.

 

Plan voor aanpak schijnzelfstandigheid zzp'ers op lange baan geschoven.

Eerst werd de VAR afgeschaft, toen kwam de wet DBA en daarna was er lange tijd niets. Al sinds 2016 zitten zzp'ers in onzekerheidheid over hun toekomst, maar ze zullen nog langer moeten wachten.

Het huidige kabinet is te druk met de coronacrisis en laat een keuze over de aanpak van zzp'ers en eventuele schijnzelfstandigheid over aan een volgend kabinet.

 

bron: RTLNieuws | 12-11-2020

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

En de ZZP’er, hij ploegde voort ...
... the continuing story.
 

CPB: steun alleen de zzp'er die het echt nodig heeft

 

Vervangbaar

In het rapport schrijft het CPB dat zzp'ers makkelijk vervangbaar zijn en dat er bij het wegvallen van een zzp'ers een stuk minder economische schade is, dan bij het wegvallen van een groot bedrijf. En dat steekt Wouters. 

"Ik vind het vreemd hoe er gerekend wordt. Ik vind het het dieptepunt van het anti-zzp sentiment wat er op dit moment is en het verheerlijken van het grootbedrijf", zegt ze.

"Terwijl ik denk: de meeste zzp'ers hebben een grotere buffer en kunnen de drie maanden wel uitzingen. KLM kan dat niet. Ik snap niet hoe je dat vergelijkt."

 

Van elk bedrijf dat niet (meer) levensvatbaar is, moet elke vorm van Overheidssteun worden ontnomen. 

 

Stimulans

Als de onderneming voor lange tijd onrendabel is, is het beter voor de ondernemers en de economie dat zzp'ers iets anders gaan doen, zoals het wisselen van sector, tijdelijk in loondienst gaan of op zoek gaan naar een nieuw bedrijfsmodel, schrijft het planbureau. 

Maar zolang zzp'ers terug kunnen vallen op die steun, dan is die stimulans om over te stappen er niet. 

 

Misschien moeten al die KLM-werknemers iets anders gaan doen, zoals het wisselen van sector, of als ZZP’er aan het werk gaan. Maar zolang de KLM (lees: werknemers) terug kunnen vallen op die steun, dan is die stimulans om over te stappen er niet.

 

Gelijke monniken, gelijke kappen.


 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Even een update ...

 

Hoeveel aarde er met die schop nog verplaats moet worden is niet bekend.

Wat inmiddels wel bekend is ... "Vervangen Wet DBA duurt nog 2 tot 3 jaar".

 

... en de boer hij ploegde voort.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De ZZP overeenkomst moet voldoen aan de DBA, zoals nu geldig. Indien overheid dit weer eens verandert kan dit niet met terugwerkende kracht (mijn vermoeden want dat zou errug onredelijk zijn). Overigens zou zo'n verklaring wel meer zekerheid kunnen bieden.

 

Indien gewenst kan ik een model overeenkomst die nu geldig is plaatsen.

 

Link naar reactie
  • 0

En de zzp'er, hij ploegde voort ...

 

Ruim helft zzp’ers heeft ook andere inkomensbron.

 

Wat mij hierin opvalt is dat bij zzp’ers die werkzaam zijn binnen de overheid, in het onderwijs en in de zorg, het zzp-inkomen in de helft van de gevallen slechts een bijverdienste is. In deze bedrijfstak moet de zzp'er toch wel een godsgeschenk zijn. Dat geeft te denken ...

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Of niet, dan zou een diepere analyse naar aantal bestede uren op jaarbasis en uurtarief per sector gedaan moeten worden waarbij gemiddelden niet altijd voldoende informatief zijn.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat betekend dat precies voor mij als Zzp'er? Het geeft meer zekerheid voor het bedrijf dat mij inhuurt want daar was nogal wat onzekerheid over, maar wat wordt mijn positie in deze?

Dat hangt er vanaf van voor een positie u inneemt bij het bedrijf.

 

Wie 1 jaar of langer door slechts één bedrijf wordt ingehuurd, loopt de kans dat de zelfstandigheid in twijfel wordt getrokken. Dat kan verstrekkende gevolgen hebben voor de inkomstenbelasting (van de opdrachtnemer) en de loonbelasting (voor de opdrachtgever). Daar hoeft de wet niet voor veranderd te worden, maar slechts strikt(er) te worden toegepast, hetgeen steeds vaker gebeurt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik me afvraag, is er nu al een juridische omschrijving van een zzper?

Nee, er ligt wel een, inmiddels gedateerd, advies van de Sociaal Economische Raad ...

 

een ondernemer die geen personeel in dienst heeft, waarbij voor de vaststelling of er sprake is van een ondernemer de volgende – ook door de Belastingdienst in het kader van de inkomstenbelasting gehanteerde – criteria gelden:

■ zelfstandigheid bij de inrichting van de eigen werkzaamheden en de uitvoering daarvan;

■ het voor eigen rekening en risico verrichten van de werkzaamheden;

■ het gericht zijn op en het perspectief hebben op het maken van winst;

■ bekendmaking van het ondernemerschap;

■ het streven naar meerdere opdrachtgevers

 

Advies nr. 2010/04: 15 oktober 2010 (Commissie Positie Zelfstandig Ondernemers)

 

Of kun je onder alle regels uit komen door gewoon 1 uur per jaar iemand in dienst te nemen?

Het handboek Loonheffingen 2017 zegt, voor zover ik kan overzien, niets over het aantal uren dat een werknemer in loondienst moet zijn.

 

1.1.1 Echte dienstbetrekking

Een echte dienstbetrekking heeft de volgende kenmerken:

 

De werknemer heeft zich verplicht om persoonlijk voor de werkgever te werken.

De werkgever is verplicht om de werknemer voor het werk loon te betalen.

Tussen de werknemer en de werkgever bestaat een gezagsverhouding.

 

Met de vriendelijke groeten Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

En de zzp'er, hij ploegde voort ...

 

Samenwerkende zzp-organisaties zien weinig heil in plannen kabinet.

 

"Minister Koolmees (SZW) en staatssecretarissen Snel (Financiën) en Keijers (EZK) ontvangen vandaag een groot aantal belangenorganisaties om de reacties te horen op de ideeën om de Wet DBA te gaan vervangen. Een aantal samenwerkende zzp-organisaties ziet alvast weinig heil in de kabinetsplannen ..."

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik haakte al af bij het lezen van de term "samenwerkende-zzp-organisaties".

 

Arme ZZP-ers als je belangen behartigd worden door 2 platte verkooporganisaties en een vakbond die een vreemd onderscheid maakt tussen haar ZZP-leden (waarvoor een ongevallendekking genoeg is) en haar werknemersleden (waar zoiets absoluut onbespreekbaar is)

En de ZZP belangenbehartigers, die gingen door met de verkoop van hun telecom, energie, tankpassen en verzekeringscontracten.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.